گزارش و تحلیل

روسیه تولید سری "تانک پرنده" را از سر گرفت

© Sputnik /  مراجعه به بانک تصاویر Customized T-80s from the 200-th Motorized Rifle Brigade of the Southern Group of Forces in the special operation zone near Soledar, Donetsk, June 2023.
Customized T-80s from the 200-th Motorized Rifle Brigade of the Southern Group of Forces in the special operation zone near Soledar, Donetsk, June 2023. - اسپوتنیک ایران  , 1920, 20.09.2023
اشتراک
تانک اصلی میدان نبرد تی-80 خود را به خوبی در عملیات رزمی در اوکراین ثابت کرده است.
اسپوتنیک به نقل از رادیو ملی چین می نویسد: در سال 1976، اولین تانک نسل سوم آن زمان، تانک اصلی میدان نبرد تی-80، وارد خدمت ارتش شوروی شد. اکنون شرکت "اورال واگن زاود" روسیه، تولید سری این تانک را از سر می گیرد. چه دلیلی روسیه را بر آن وا داشته تا تولید سریال تی-80 را که در طول جنگ سرد به دستاوردهای رزمی برجسته ای دست یافت، از سر بگیرد؟
استفاده از توربین گاز
تی-80 اولین تانک اصلی میدان نبرد با موتور توربین گازی در حال تولید سری است. شائو یونگلینگ، کارشناس نظامی توضیح می دهد: اکثر خودروهای جنگی پیاده نظام از موتورهای دیزلی استفاده می کنند. معایب آنها سرعت کم و عملکرد ضعیف در دماهای پایین است. بنابراین، در یک زمان، دانشمندان شوروی خواستند بدانند که آیا می توان از موتورهای هواپیما در تانک ها استفاده کرد؟ به این ترتیب تانک تی-80 ظاهر شد. این تانک توانایی انجام مانورهای با سرعت بالا را دارد: سرعت آن به 75 کیلومتر در ساعت و در شرایط خارج از جاده، بیش از 50 کیلومتر در ساعت می رسد. علاوه بر این تی-80 شرایط دمای پایین را به خوبی تحمل می کند و به سرعت شروع به کار می کند. بنابراین، تانک اصلی میدان نبرد تی-80 اغلب "پرنده" یا "تانک جت" نامیده می شود.
انهدام مقر فرماندهی ارتش اوکراین توسط تانک های روسی تی 80 - اسپوتنیک ایران  , 1920, 08.04.2023
عملیات ویژه روسیه در اوکراین
انهدام مقر فرماندهی ارتش اوکراین توسط تانک های روسی "تی 80" + فیلم
غیرمعمول در بین تانک ها
شائو یونگلینگ به رادیو ملی چین گفت که قبل از درگیری روسیه و اوکراین، روسیه حدود 2700 تانک از جمله مدل هایی مانند تی-72، تی-80، تی-90 و غیره داشت. تانک های سری تی-80 عملکرد نسبتا بالایی در تمام جنبه ها دارند، اما هزینه های بهره برداری و عملیاتی آنها بسیار بالاست، بنابراین تعداد چنین تانک ها نسبتا کم است.
در حال حاضر، سری تی-72 (تی-72ب و تی-72 ب3) در ترکیب تانک های اصلی میدان نبرد فعال روسیه غالب است. این کارشناس خاطرنشان کرد که تی-72 یک تانک نسبتا ارزان قیمت و در عین حال عظیم، قوی و بادوام است. تی-90 و تی-90 ام مدل های بهبود یافته تی-72 هستند و بسیاری از قطعات یدکی با تی-72 قابل تعویض هستند.
با این وجود، تی-80 پیشرفته ترین مدل تانک روسیه است. قابلیت های حفاظت زرهی و سیستم کنترل آتش، قابلیت مانور و سایر ویژگی های آن بسیار برتر از تی-72 است. اما این سری نسبتاً گران است، بنابراین روسیه در یک زمان تولید آن را قطع کرد و تعداد تی-80 در تسلیحات ارتش روسیه بسیار اندک است.
بازگشت
چرا روسیه تصمیم به بازگرداندن تی-80 گرفت؟
شائو یونگلینگ گفت که تانک نسل چهارم روسی آرماتا در آینده نزدیک قادر به حضور در میدان نبرد اوکراین نخواهد بود. آرماتا در جریان تولید سری با مشکلاتی مانند موتور و سیستم کنترل آتش مواجه شد که قرار است مورد آزمایش قرار گیرد. علاوه بر این، به دلیل تحریم های غرب، تهیه برخی اجزا و قطعات یدکی دشوار است، بنابراین آغاز تولید سریال آرماتا در سال 2024 برای ارتش روسیه دشوار خواهد بود.
و اما تی-80 دارای ویژگی های عالی است و هم اینک در درگیری روسیه و اوکراین خود را به خوبی نشان داده است: در نبردی در ژوئیه سال جاری، یک تی-80 چندین تانک و خودروی زرهی دشمن را منهدم کرد. بنابراین، واقعا منطقی است که روسیه تولید سری این تانک ها را از سر بگیرد.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала