شکایت اوکراین علیه لهستان، مجارستان و اسلواکی به دلیل ممنوعیت واردات غلات

© AP Photo / Fabrice CoffriniThe shadow of a sculpture is reflected on the World Trade Organisation, WTO sign near the entrance of the headquarters, in Geneva (File)
The shadow of a sculpture is reflected on the World Trade Organisation, WTO sign near the entrance of the headquarters, in Geneva (File) - اسپوتنیک ایران  , 1920, 18.09.2023
اشتراک
وزارت اقتصاد اوکراین اعلام کرد، کی یف به دلیل ممنوعیت واردات محصولات اوکراینی علیه ورشو، بوداپست و براتیسلاوا به سازمان تجارت جهانی (WTO) شکایت کرده است.
به گزارش اسپوتنیک، این وزارتخانه روز دوشنبه در کانال تلگرامی خود اعلام کرد:"اوکراین علیه لهستان، اسلواکی و مجارستان که واردات محصولات کشاورزی اوکراین را ممنوع کرده بودند، به سازمان تجارت جهانی شکایت کرد".
این وزارتخانه ابراز امیدواری کرد که این کشورها محدودیت‌ها را لغو کنند و پس از آن "آن‌ها مجبور نباشند برای مدت طولانی مسائل را در دادگاه حل کنند".
به گفته این وزارتخانه، به دلیل اقدام لهستان، اسلواکی و مجارستان، صادرکنندگان اوکراینی متحمل ضررهای قابل توجهی شده اند و همچنان متحمل ضررهای بسیاری به دلیل خرابی، هزینه های اضافی و ناتوانی در اجرای توافقات اقتصادی خارجی شده اند.
جمعه گذشته، کمیسیون اروپا تصمیم گرفت محدودیت‌های واردات چهار نوع محصولات کشاورزی اوکراین را به چندین کشور مرزی اتحادیه اروپا تمدید نکند، اما کی یف را موظف کرد اقدامات کنترل صادرات را اعمال کند.
بلافاصله پس از آن، لهستان، اسلواکی و مجارستان به طور یکجانبه تحریم غلات را علیه اوکراین اعمال کردند. به ویژه، بوداپست این ممنوعیت را به صورت ملی تمدید کرد؛ 24 محصول در فهرست واردات ممنوعه قرار گرفتند. علاوه بر غلات، این فهرست شامل انواع گوشت، مرغ، تخم مرغ، عسل، سبزیجات و شراب بود.
در پایان ماه مارس سال جاری، پنج کشور اتحادیه اروپا هم مرز با اوکراین (بلغارستان، مجارستان، لهستان، رومانی و اسلواکی) با درخواست مداخله در بحران ناشی از هجوم غلات اوکراین، درخواستی به اورزولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اروپا، ارسال کردند. اتحادیه اروپا اقدامات محدودکننده موقتی را با هدف از بین بردن مشکلات لجستیکی مرتبط با این محصولات در کشورهای مرزی اتحادیه اتخاذ کرده است. آنها در 2 مه لازم الاجرا شدند و در ژوئن تا 15 سپتامبر تمدید شدند.
این محدودیت ها به این معنی است که گندم، ذرت، دانه های کلزا و آفتابگردان با منشاء اوکراینی می توانند برای گردش آزاد در تمام کشورهای اتحادیه اروپا، به جز پنج کشور مرزی، ادامه پیدا کنند. به موازات آن، این کشورها متعهد شدند که اقدامات یکجانبه خود را علیه محصولات کشاورزی عرضه شده توسط کی یف لغو کنند.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала