شکل گیری ائتلاف جدید نظامی در آفریقا برای دفاع جمعی

© AFP 2023 / Issouf SanogoПолицейский патруль на улице Бамако, Мали
Полицейский патруль на улице Бамако, Мали - اسپوتنیک ایران  , 1920, 16.09.2023
اشتراک
سه کشور مالی، بورکینافاسو و نیجر منشور تشکیل پیمان دولت های دولت های ساحل صحرا را به امضا رساندند.
به گزارش اسپوتنیک، ژنرال آسیمی گویتا رئیس دولت انتقالی مالی در صفحه خود در شبکه اجتماعی X (توئیتر سابق) اعلام کرد که رهبران کشورهای مالی، نیجر مالی و بورکینافاسو منشور ایجاد پیمان دولت های کشورهای ساحل صحرا را برای "تشکیل ساختار دفاع دسته جمعی" ه امضا رساندند.

گویتا نوشت: "من امروز با روسای دولت های بورکینافاسو و نیجر منشور لیپتکائو- گورما که پیمان دولت های ساحل صحرا را با هدف تشکیل ساختار دفاع جمعی و کمک متقابل در راستای بهروزی شهروندان ما ایجاد می نماید، را امضا کردم".

نظامیان در 24 می 2021 با نداو رئیس جمهور موفقت و موکتار اوانا نخست وزیر را دستگیر و ایشان را به پایگاه نظامی در کاتی در نزدیکی باماکو پایتخت کشور بردند. آسیمی گویتا معاون رئیس جمهور پس از این اقدام اعلام کرد که رئیس جمهور موفقت و نخست وزیر ا به دلیل نقض منشور دوران انتقال برکنار کرده است. شورای نظامی به ریاست گویتا مدیریت کشور را به دست گرفت و اعلام کرد که قصد دارد در سال 2022 انتخابات برگزار نماید، این در حالیست که مقامات بعدا تصمیم گرفتند انتخابات را به بعد موکول نمایند.
Нигерские военнослужащие во время митинга сторонников военного переворота на стадионе в Ниамее - اسپوتنیک ایران  , 1920, 04.09.2023
نخست وزیر نیجر از احتمال دستیابی به توافق با ECOWAS خبر داد
در اواخر سپتامبر 2022 رسانه ها گزارش داند که گروهی از نظامیان به فرماندهی کاپیتان ابراهیم ترائوره در بورکینافاسو، برکناری سرهنگ پل هانری ساندائوگو دامیبا از ریاست دولت انتقالی، توقف قدرت قانون اساسی و انحلال دولت را اعلام کردند. دامیبا اعلام کرد که آمادگی خود با میل خود استعفا نمایدف اگر کودتاگران چند شرط وی را اجرا نمایند.
در نیجر نیز در اواخر ژوئیه 2023 گروهی از نظامیان در تلویزیون ملی خبر از برکناری محمد بازوم رئیس جمهور از قدرت داده و اندکی بعد اعلام کردند که "شورای ملی دفاع از میهن" قدرت را به دست گرفته است. ایشان از سفیر فرانسه خواسته اند که نیجر را ترک نماید و همچنین به پاریس اعلام کرده اند که هرچه سریعتر پایگاه نظامی خود در این کشور را تعطیل و نظامیان خود را خارج نماید.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала