هشدار برجامی ایران به ترویکای اروپایی

وزارت خارجه
وزارت خارجه - اسپوتنیک ایران  , 1920, 14.09.2023
اشتراک
وزارت خارجه ایران در واکنش به اعلام قصد کشورهای اروپایی برای حفظ تحریم های تسلیحاتی علیه تهران، این اقدام را تنش زا و توام با سوءنیت دانست.
به گزارش اسپوتنیک، وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در واکنش به بیانیه ژوزف بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و هماهنگ کننده اروپایی برجام در مورد قصد ترویکای اروپایی برای عدم لغو تحریم های تسلیحاتی علیه تهران بعد از تاریخ 18 اکتبر سال جاری، با صدور بیانیه ای این اقدام را غیر قانونی و مغایر با تعهدات این کشورها در قالب توافق هسته ای نامید.

در این بیانیه آمده است: " جمهوری اسلامی ایران، تصمیم اتحادیه اروپا و ۳ کشور اروپایی برای عدم انجام تعهدات خود در موعد سال هشتم برجامی را اقدامی غیرقانونی و مغایر با تعهدات آنها ذیل برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ و عملی تنش‌زا و توام با سوءنیت می‌داند".

نشست فوق العاده کمیسیون مشترک برجام امروز برگزار می شود - اسپوتنیک ایران  , 1920, 14.09.2023
تاکید بر عدم لغو تحریم های ایران توسط ترویکای اروپایی
دستگاه سیاست خارجی ایران با اشاره به اینکه اقدامات صورت گرفته توسط ایران در واکنش به خروج غیر قانونی آمریکا از برجام، تاکید کرد که این گام ها کاملا مطابق رویه های مندرج در برجام و حقوق تهران ذیل مواد 26 و 36 توافق هسته ای می باشد.

دستگاه دیپلماسی ایران خاطرنشان کرد: " تصمیم به عدم انجام تعهدات از سوی اتحادیه اروپا و سه کشور اروپایی در واکنش به اقدامات هسته ای ایران، کاملاً خالی از منطق حقوقی است، زیرا ایران یک سال تمام به طرف های اروپایی برای جبران اقدام غیر قانونی آمریکا در خروج از برجام فرصت داد و پس از آن نیز گام های جبرانی خود را به منظور ارائه فرصت جبران به طرف های اروپایی و حفظ پنجره دیپلماسی، به صورت تدریجی آغاز کرد".

در این سند تصمیم طرف های اروپایی برای این عدم رفع تحریم های تسلیحاتی ایران غیر قانونی خوانده شده است و تاکید شده که این تصمیم نمی تواند بعنوان واکنش سه کشور فرانسه، آلمان و بریتانیا به اقدامات مستند و حقوقی ایران قابل پذیرش باشد.

در بیانیه وزارت خارجه ایران تصریح شده است: " قابل پذیرش نیست که اتحادیه و سه کشور اروپایی این اقدام غیرقانونی خود را به عنوان واکنش به اقداماتی از ایران مستند کنند که کاملا قانونی و در واکنش به خروج آمریکا و بی عملی اتحادیه اروپا و سه کشور اروپایی بوده است. اقدامات ایران از منظر حقوقی کاملاً قانونی بوده و خود اروپایی ها نیز به اذعان داشته و دارند".

وزارت خارجه ایران می افزاید: " اقدام طرف های اروپایی قطعا بر تلاش ها برای مدیریت تنش و ایجاد فضای مناسب برای همکاری های بیشتر بین طرف های برجام، آثار منفی خواهد داشت. معیارهای جمهوری اسلامی ایران، همواره عمل و نه سخن کشورها بوده است. این اقدام طرف های اروپایی با ادعای آنان مبنی بر تلاش برای ایجاد فضای لازم به منظور احیای برجام ناسازگار است".

نهاد دیپلماسی ایران تصمیم کشورهای اروپایی عضو برجام را تحریک آمیز و نقض فاحش قطعنامه 2231 سازمان ملل متحد خوانده و به آنها در مورد پاسخ مقتضی ایران هشدار داده است.

در بیانیه وزارت خارجه ایران گفته شده است: " تردیدی وجود ندارد که جمهوری اسلامی ایران به این اقدام غیرقانونی، تحریک آمیز و نقض آشکار تکالیف اتحادیه اروپا، فرانسه، آلمان و انگلیس وفق برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل" به صورت مقتضی و در چارچوب حقوق خود ریل برجام پاسخ خواهد داد".

دستگاه سیاست خارجی ایران در این سند در جمع بندی خود خاطرنشان کرده است: "ما به طرف های اروپایی نسبت به انجام و اتخاذ اقدامات تنش زا که قطعا مدیریت روابط فی مابین را پیچیده و بر روند همکاری ها از جمله در مذاکرات رفع تحریم ها اثر منفی خواهد گذاشت، هشدار می دهیم".

اولیانوف - اسپوتنیک ایران  , 1920, 13.09.2023
روسیه خواستار بازگشت کشورهای غربی به برجام شد
ایران، روسیه، ایالات متحده، چین بریتانیا، فرانسه و آلمان در سال 2015 توافق در مورد برنامه هسته ای ایران – برنامه جامع اقدامات مشترک (برجام) - را به امضا رساندند که بر مبنای آن تحریم ها بر علیه ایران در ازای محدود سازی برنامه هسته ای تهران لغو می شدند. در ماه می 2018 دونالد ترامپ رئیس جمهور وقت ایالات متحده خروج کشورش از برجام را اعلام و از سرگیری تحریم ها بر علیه ایران را ابلاغ نمود. تهران در پاسخ خبر از کاهش مرحله ای تعهدات خود در قالب این توافق داد و از اعمال محدودیت ها در حوزه تحقیقات هسته ای، تعداد سانتریفیوژ و سطح غنی سازی خودداری کرد.
چند دور مذاکره برای از سرگیری اجرای برجام در وین برگزار شد. در دسامبر 2021 طرفین به در مورد دو متن توافقنامه به توافق رسیدند که در آن طرف اروپایی مواضع ایران را نیز وارد کرده بود. به گفته علی باقری کنی مسئول مذاکره کننده ایران، مذاکرات با موفقیت صورت گرفتند، اما ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده پیشرفت در وین را بسیار کم ارزیابی کرد و از تهران خواست تا به این موضوع با جدیت برخورد نماید. در حال حاضر روند مذاکرات در وین مسکوت مانده است.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала