نگاه ویژه اسپوتنیک

اجلاس اقتصادی شرق روسیه و تلاش برای ایجاد الگوهای جدید اقتصادی

© Sputnik / Алексей Даничев /  مراجعه به بانک تصاویر نشیت اقتصادی شرق - ولادی واستوک
نشیت اقتصادی شرق - ولادی واستوک - اسپوتنیک ایران  , 1920, 13.09.2023
اشتراک
همزمان با ظهور و گسترش تجمع های اقتصادهای بزرگ در قاره آسیا همایش اقتصادی شرق در روز هفتم سپتامبر در شهر ولادی وستوک در شرق روسیه برای جذب سرمایه گذاری خارجی در خاور دور این کشور برگزار شد.
آقای ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در نشست عمومی مجمع اقتصاد شرق با ارائه تحلیلی از شرایط کنونی اقتصادی در جهان اعلام کرد که در سال های اخیر، اقتصاد جهانی تغییر کرده و همچنان در حال تغییر است و علت اصلی آن اینکه برخی از کشورهای غربی، با دستان خود در حال تخریب نظام روابط مالی، تجاری و اقتصادی خود هستند که خود این مساله به جهات مختلف آنها را نیز از بین می برند.
این اجلاس از چند جهت اهمیت دارد:
1- کشور روسیه با حدود هفده میلیون کیلومتر مربع وسیعترین کشور جهان است و طبیعی است که بیشترین ثروتهای طبیعی در این کشور قرار داشته باشد. این ثروت های بکر و خدادادی یک فرصت بزرگی برای سرمایه گذاران بین المللی فراهم می کند و دولت روسیه با برگزاری اجلاس اقتصادی شرق تلاش دارد تا با سرمایه گذاران بین المللی تعامل پیدا کند و بر پایه اصل برد برد توافق هایی با آنها منعقد کند و توسعه همکاری های اقتصادی در منطقه آسیا و اقیانوسیه را نیز گسترش دهد. موفقیت اینگونه تلاش های فردی در کنار همکاریهای جمعی در مجموعه های بین المللی شانگهای و بریکس امید جهانی در ایجاد تحولات مثبت در عرصه های اقتصادی را افزایش می دهد. البته با توجه به اینکه غرب بیشترین تحریم ها را بر ضد روسیه اعلام کرده است موفقیت روسیه در این تلاش از اهمیت دو چندان برخوردار است.
2- آقای ولادیمیر پوتین رئیس جمهور فدراتیو روسیه در این اجلاس ضمن توصیف شرایط کنونی اقتصاد جهانی، غرب را متهم به رفتارهایی کرد که منجر به تخریب فضای اقتصادی برای همه کشورها کرد . واقعیت این است که غرب با استفاده اعتیاد آمیز از تحریم های اقتصادی علیه کشورهای رقیب نه تنها رقابت در امر توسعه را تخریب می کند که شرایط رقابت اقتصادی سالم و مشروع را نیز از بین می برد و به همین علت لازم است کشورهای مستقل و دارای اراده با ابتکارات جدید در این عرصه جایگاه اقتصادی خود را ارتقا دهند و اقتصاد خود را از تهدیدهای جدید غرب نجات دهند. اکنون غرب با اعلام بی سابقه ترین تحریم ها بر ضد دهها کشور جهان از جمله، روسیه، ایران، چین، کوبا، کره شمالی، سوریه، لبنان و دهها کشور دیگر تلاش دارد با ایجاد موانع برای دیگر رقبا جایگاه خود را حفظ کند و نه اینکه در امر توسعه اقتصادی خود تلاش جدی داشته باشد.
Участники Восточного экономического форума во Владивостоке - اسپوتنیک ایران  , 1920, 12.09.2023
نگاه ویژه اسپوتنیک
چشم جهان به شرق

3- غرب به علت ایجاد تنش در ارتباطات اقتصادی در سطح جهان عملا تبادلات تجاری با ارزهای غربی را نیز پر ریسک کرده است. کشورهای غربی امروز بزرگترین ابر بدهکاران جهان اند و استمرار تبادل با ارزهای غربی در این شرایط ریسک بالایی پیدا کرده است و یکی از دلایل گریز پذیری کشورهای مخلف جهان در امر استفاده از ارزهای غربی به این مساله بر می گردد که غرب در شرایط رکود اقتصادی یا نزدیک به آن قرار دارد و با چاپ اسکناس تلاش دارد هزینه های سرسام آور حفظ جایگاه و رفاه اجتماعی خود را تامین کند. به عبارت دیگر غرب در گذشته با افزایش تولید به تامین بودجه های مورد نیاز خود دست می زد ولی امروز با افزایش بدهیها تلاش دارد شرایط سابق خود را حفظ کند و تورم خود را به دیگر کشورها صادر نماید. تصمیمات دو جانبه کشورهای مستقل و نیز چند جانبه آنها مانند آنچه در اجلاس بریکس گذشت، مؤید این حقیقت است که دولتهای مختلف در جستجوی ارز بین المللی جدیدی هستند که ثروت های آنها را حفظ نماید و در خدمت گسترش تجارت در سطح جهان باشد.
4- نظام سرمایه داری غربی که بر پایه استعمار و غارت ثروت های دیگر کشورها استوار بوده است امروزه به بن بست رسیده و جهان باید الگوهای جایگزینی را پیدا کنند.آنچه امروزه در غرب افریقا جریان دارد تنها کودتا علیه رژیم های وابسته به غرب نیست بلکه تلاشی است برای اخراج استعمار فرانسه از این منطقه است. بالا بردن پرچم کشورهای رقیب غرب در این تحولات افریقا از سوی مردم نشان می دهد که جوامع افریقایی نسبت به مناسبات استعماری و استثمار کشورها بی زار هستند و اینکه این الگوها دیگر به پایان خط رسیده و این شرایط باید تغییر یابد. تقدیم درخواست عضویت بریکس از سوی دهها کشور جهان در اجلاس افریقای جنوبی نشان از انزجار اکثر کشورهای جهان از شرایط کنونی و تلاش برای یافتن الگوی جدیدی به شمار می آید.
5- امروزه نظم جهانی در حال تغییر و تحول است و اقتصاد باید بخشی از مؤلفه های تغییرات جهانی باشد. الگوهای سیاسی، اقتصادی و اجتماعی غرب که اکنون ناکارآمدی خود را به نمایش گذاشته است باید با الگوهای جدیدی جایگزین شود که بر پایه مناسبات عادلانه تر و برد برد استوار باشد. کشورهایی که امروز تلاش دارند با تکامل بایکدیگر الگوهای اقتصادی جدیدی پدید آورند، فرهنگ حاکم سلطه را رد می کنند و در پی جهان جدیدی هستند که انسان محور و عدالت پایه باشد.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала