گزارش و تحلیل

اوکراین دیگر نمی خواهد به تنهایی بجنگد

© Sputnik / Vitaly Timkiv /  مراجعه به بانک تصاویر افسر اطلاعاتی آمریکا از فرارسیدن آخرین مرحله درگیری در اوکراین خبر داد
افسر اطلاعاتی آمریکا از فرارسیدن آخرین مرحله درگیری در اوکراین خبر داد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 11.09.2023
اشتراک
این جنگ جهانی سوم نیست، اما کی یف در حال انجام هر کاری برای تشدید تیرگی اوضاع است
به گزارش اسپوتنیک، پرتال Geopolitika.news کرواسی در مطلبی می نویسد: "نیروهای مسلح روسیه مدت طولانی است که به زیرساخت های بندری اوکراین ضربه وارد می آورد، اما از زمانی که مسکو از توافق غلات خارج شد، با شدت ویژه ای این کار را انجام می دهد. و اکنون پس از ضربه محکم اخیر به زیرساخت های بندر مرزی اوکراین در رود دانوب و شهر ایزمائیل، کی یف رسمی و شخصاً رئیس وزارت امور خارجه اوکراین دیمیتری کولبا می گویند که یک پهپاد روسی در خاک رومانی سقوط کرده است.
اما به دنبال آن، ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو در نشست کمیته روابط خارجی پارلمان اروپا و کمیته فرعی امنیت و دفاع گفت: "مقامات رومانی تایید کرده اند که لاشه های یک هواپیمای بدون سرنشین پیدا شده است. دیروز آنها به متحدان ناتو اطلاع دادند و تحقیقات در حال انجام است. ما هیچ اطلاعاتی در مورد حمله عمدی روسیه نداریم". و اگر چنین است، هیچ دلیلی برای نگرانی در اتحاد آتلانتیک شمالی وجود ندارد.
حادثه سال گذشته به یاد می آید، زمانی که یک موشک اوکراینی شلیک شده توسط سامانه موشکی ضد هوایی اس-300 در خاک لهستان سقوط کرد. وزیر امور خارجه اوکراین دیمیتری کولبا ادعا کرد که این موشک روسی است و به همراه رئیس جمهور لهستان، آندژی دودا، خواستار پاسخ ناتو شدند. روسیه بلافاصله اطلاعات مربوط به این موشک را تکذیب کرد، اما کمتر کسی می خواست آن را باور کند. احساسات شعله ور شد.
صبح روز بعد در اجلاس سران گروه 20 در بالی، جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده گفت که ممکن است یک موشک اوکراینی که به اشتباه به سمت خاک لهستان پرتاب شده، در لهستان سقوط کرده باشد. پس از این سخنان، بحران بلافاصله پایان یافت.

بنابراین یک مشکل وجود دارد. اوکراین تاکنون دو بار به طور مداوم در مورد حملات خیالی روسیه علیه اعضای ناتو گزارش داده است. واضح است که کی یف با این کار سعی دارد درگیری را تشدید کند.

از یک سو، اوکراین را می توان درک کرد؛ این کشور تقریباً به تنهایی در حال جنگ با یک قدرت هسته ای است و هیچ پایانی برای آن دیده نمی شود. موقعیت اوکراین نه تنها در میدان جنگ، بلکه در اقتصاد و زندگی اجتماعی نیز روز به روز دشوارتر می شود. غرب تا جایی که می تواند کمک می کند، اما بایدن مراقب است که کمک نظامی به اوکراین منجر به درگیری مسلحانه بین ناتو و روسیه نشود. کی یف همه اینها را دنبال می کند، اما نمی تواند به خود اجازه انتقاد عمومی را بدهد، زیرا اوکراین کاملاً به کمک های نظامی و مالی غرب وابسته است.
با این وجود، برخی از اوکراینی‌ها هنوز علناً و بسیار تند صحبت می‌کنند. الکسی دانیلوف، دبیر شورای امنیت ملی و دفاع اوکراین، در یک کنفرانس امنیتی بین‌المللی در کی یف در کنار نماینده ارشد سابق آمریکا در عراق و افغانستان و رئیس سابق سیا، ژنرال دیوید پترائوس گفت که اروپا از واکنش به پهپادهای ایرانی و روسی که در خاک کشورهای عضو ائتلاف سقوط می‌کنند، می‌ترسد. الکسی دانیلوف گفت که غرب نمی خواهد بفهمد که جنگ جهانی سوم هم اینک آغاز شده است و کسانی که معتقدند این درگیری فقط بین اوکراین و روسیه است، بسیار در اشتباه هستند.
به یک معنا، الکسی دانیلوف درست می گوید، اکنون 50 کشور از اوکراین حمایت می کنند . اما این هنوز جنگ جهانی سوم نیست، اگرچه ممکن است همه چیز به سمت آن پیش برود.

به هر حال، سرگئی ریابکوف، معاون وزیر امور خارجه روسیه در یک نشست امنیتی دیگر در بیشکک گفت: "فشار قهرآمیز غرب بر روسیه، در آستانه درگیری مسلحانه بین قدرت‌های هسته‌ای متعادل می‌شود". و موضوع نه تنها بر سر منطقه اروپا - آتلانتیک، بلکه بر سر منطقه آسیا و اقیانوسیه نیز می باشد.

اگرچه قرار است تا بهار آینده هواپیماهای F-16 و تانک های آمریکایی M1Abrams به اوکراین تحویل داده شود، اما هیچ اطمینان کاملی وجود ندارد که حمله جدید اوکراین آغاز شود. منابعی آگاه در دولت جو بایدن گزارش می دهند که غرب دیگر آن مقدار تسلیحات و تجهیزات نظامی را که کی یف برای حمله تابستانی دریافت کرده بود، در اختیار ندارد. به کی یف فشار وارد می شود تا نیروهای مسلح اوکراین حداقل به موفقیت کوچکی دست یابند تا مذاکرات با روسیه برای توقف درگیری آغاز شود.
جنگده اف ۱۶ - اسپوتنیک ایران  , 1920, 11.09.2023
حمایت از اوکراین برای کشورهای غربی چه شرایطی رقم زده است؟
از سوی دیگر، تلاش های کی یف برای وادار کردن غرب به فعال کردن ماده 5 ناتو و اظهارات دانیلوف، به وضوح با هدف جلب و مشارکت سایر کشورها در این درگیری مسلحانه است.
اکنون کی یف شانس کمی برای این کار دارد - مسکو و واشنگتن خواهان تشدید تیرگی اوضاع نیستند. همچنین دشوار است باور کنیم که رومانی یا لهستان خواهان درگیری مستقیم با روسیه هستند.
اما کسی نمی داند در آینده چه اتفاقی خواهد افتاد.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала