گزارش و تحلیل

اجلاس گرد و غبار ایران برای عربستان حائز اهمیت است

داده نمایی: بزرگترین شرکای تجاری ایران و عربستان
داده نمایی: بزرگترین شرکای تجاری ایران و عربستان - اسپوتنیک ایران  , 1920, 10.09.2023
اشتراک
اختصاصی
یک مقام عربستانی: این کنفرانس برای حل مسئله طوفان‌های ماسه و گرد و غبار بسیار حائز اهمیت است
دومین اجلاسی بین المللی مقابله با توفان‌های ماسه و گرد و غبار به میزبانی جمهوری اسلامی ایران صبح دیروز در سالن اجلاس سران آغاز به کار کرد، این اجلاس امروز به پایان رسید و کشور های منشا یا تاثیر پذیر از پدیده های توفان های ماسه و گرد و غبار در این اجلاس با یکدیگر به گفتگو پرداختند.
اولین اجلاس سال گذشته در تیرماه و با حضور نمایندگان کشورهای منطقه برگزار شد، امسال جمهوری اسلامی ایران میزبان بیش از ۵۰ نفر از مسئولان ارشد کشورها در زمینه مقابله با گرد و غبار نظیر اریتره، سودان، عراق، عربستان سعودی، کویت، روسیه، نمایندگان مجامع بین المللی و بسیاری دیگر بود.

پس از بهبود روابط میان جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی این اجلاس یکی از اولین دیدارهای بین المللی به میزبانی ایران است که عربستان سعودی در آن شرکت پررنگ داشته، در حاشیه این دیدار رئیس سازمان محیط زیست جمهوری اسلامی ایران و رئیس مرکز دولتی پایش آب و هوای عربستان سعودی با یکدیگر دیدار دوجانبه انجام دادند.

ایمن بن سالم غلام، رئیس مرکز دولتی پایش آب و هوای عربستان سعودی در این زمینه به خبرنگار اسپوتنیک در تهران گفت:

در ابتدا باید تاکید کنم که این کنفرانس برای حل مسئله طوفان‌های ماسه و گرد و غبار بسیار حائز اهمیت است؛ ماهیت طوفان های ماسه و گرد و غبار بسیار عجیب است این موضوع اثرات اجتماعی، سلامتی و اقتصادی دارد البته که اثرات محیط زیستی آن در ابتدای تمام تاثیرات مخرب قرار می‌گیرد.

در این اجلاس ما باید به عنوان یک گروه با یکدیگر همکاری کنیم در این راستا عربستان سعودی با نمایندگی آسیا و اقیانوسیه ی WMO همکاری های خوبی دارد و در تمامی مطالعات امکان سنجی مقابله با طوفان‌های ماسه و گرد و غبار و منشا سنجی این معضلات همکاری‌های لازم را انجام می‌دهد.
از نظر من تنها راهکار حل معضلات طوفان‌های ماسه و گرد و غبار در منطقه همکاری کشورهای منطقه با یکدیگر است اما اگر در قالب این همکاری تلاش کنیم تا تقصیر را گردن یکدیگر بیندازیم هیچگاه به راه حل نمی‌رسیم، ما باید منابع این معضلات را به خوبی شناسایی کنیم تا بتوانیم آن را حل کنیم.
طوفان گرد و غبار در شهر زابل ایران  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 23.08.2023
طوفان گرد و غبار در شهر زابل ایران حدود 500 نفر را راهی بیمارستان ها کرد

با وجود اینکه یکی از منابع تولید طوفان‌های ماسه و گرد و غبار در منطقه در عربستان است اما باید توجه کنیم که عراق به عنوان یکی از منابع اصلی شناخته می‌شود و پس از تغییرات اقلیمی رخ داده، از بین رفتن پوشش‌های گیاهی، کاهش سطح آب دجله و فرات و سیاست‌های آبی ترکیه، عراق تبدیل به کانون تولید گرد و غبار و طوفان‌های ماسه در منطقه شده ما باید با راه حل جلو برویم، نباید فراموش کرد که سیستم چرخش بادها بطوری است که طوفان‌های گرد و غبار از منشا عربستان، کشورهای دیگر را تحت تاثیر خود قرار نمی‌دهد چه بادهای شمالی که از سوی عراق و ترکیه می‌ وزند و چه بادهایغربی که از صحرای مصر می آیند به طوری می‌وزند که گرد و غبار را از عربستان منتقل نمی‌کنند.

علت اینکه امروز ما در این اجلاس شرکت کرده‌ایم این است که نشان دهیم با آغوش باز پذیرای تمامی کشورهای آسیا هستیم، نه فقط منطقه بلکه تمامی کشورهای آسیا.

عربستان سعودی تمایل دارد تا با تمامی کشورهای موثر در این حوزه از جمله ترکیه، عراق، اردن و خاورمیانه همکاری های لازم را انجام دهد چرا که اگر هر کس به تنهایی فعالیت کند مشکل حل نمی‌شود و تاثیرگذار نخواهیم بود.

روسیه یکی از کشورهای مهم در WMO است و ما با روسیه همکاری‌ های خوبی در این حوزه داریم، روسیه در حوزه آسیا تاثیرگذار است و به عنوان یک عضو مانند قزاقستان و دیگر کشورهای آن حوزه می‌تواند تاثیرگذار باشد.

اگرچه روسیه به عنوان یک منبع تولید گرد و غبار و طوفان‌های ماسه شناخته نمی‌شود اما از اثرات این موضوع در امان نبوده.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала