هند برای نشست سران گروه 20 آماده می شود: چه انتظاری باید داشته باشیم؟

© AP Photo / Manish SwarupA commuter walks past a G20 logo at a crossing in New Delhi, India, Tuesday, Feb. 28, 2023.
A commuter walks past a G20 logo at a crossing in New Delhi, India, Tuesday, Feb. 28, 2023. - اسپوتنیک ایران  , 1920, 07.09.2023
اشتراک
هند قرار است میزبان هجدهمین اجلاس سران گروه 20 در مرکز همایش "بهارات مانداپام" دهلی نو در تاریخ 9 تا 10 سپتامبر باشد. این اجلاس رویداد پایانی ریاست جمهوری یک ساله هند است.
به گزارش اسپوتنیک، اجلاس سران گروه 20 در دهلی نو در تاریخ 9 و 10 سپتامبر با حضور هیئت های رهبری از 20 اقتصاد برتر جهان، از جمله 19 کشور و اتحادیه اروپا برگزار می شود.
اجلاس سران گروه 20 در سال 2023: دعوت شدگان و دستور کار
9 کشور میهمان به عنوان "دعوت شدگان" رویداد بزرگ دهلی نو به این اجلاس دعوت شده اند:
بنگلادش
مصر
موریس
هلند
نیجریه
عمان
سنگاپور
اسپانیا
امارت متحده عربی
در اجلاس سران گروه 20 همچنین هیئت‌هایی از سازمان‌های چندجانبه بزرگ مانند سازمان ملل متحد، صندوق بین‌المللی پول (IMF)، بانک جهانی، بانک توسعه آسیایی (ADB)، سازمان بهداشت جهانی (WHO)، سازمان تجارت جهانی (WTO)، سازمان بین المللی کار (ILO) و هیئت ثبات مالی (FSB) حضور خواهند داشت.
سازمان های منطقه ای مانند انجمن 10 کشوری کشورهای جنوب شرق آسیا (ASEAN) و 55 عضو اتحادیه آفریقا (AU) نیز در این نشست جهانی مهم حضور خواهند داشت.
در حالی که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه توسط سرگی لاوروف، وزیر امور خارجه خود در اجلاس سران حضور خواهد داشت، شی جین پینگ، رئیس جمهور چین نیز در نشست گروه 20 شرکت نخواهد کرد.
وزارت خارجه چین گفته است که پکن با حضور نخست وزیر لی کیانگ در نشست دهلی نو حضور خواهد داشت.
به عنوان تلاشی هماهنگ برای حمایت از نگرانی‌های کشورهای در حال توسعه جنوب جهانی، ریاست گروه 20 هند با اولویت‌بندی موضوعاتی مانند امنیت غذایی و کود، اصلاحات بانک‌های توسعه چندجانبه (MDBs) و موسسات برای فراگیرتر کردن آنها، رسیدگی به مشکلات بدهی دستیابی به اهداف توسعه پایدار (SDGs) و گذار سبز مشخص شده است.
موضوع ریاست‌جمهوری هند در گروه 20 "واسودایوا کوتومباکام" است، این یک عبارت سانسکریت است که به معنای "یک زمین، یک خانواده، یک آینده" می باشد.
گروه 20 چیست؟
بر اساس اسناد رسمی، کشورهای گروه 20 یک مجمع جهانی برای پیشبرد همکاری های اقتصادی بین المللی است.
اعضای گروه 20 نزدیک به 85 درصد از تولید ناخالص داخلی جهانی را تشکیل می دهند، 75 درصد تجارت جهانی را تشکیل می دهند و دو سوم جمعیت جهان را تشکیل می دهند.
گروه 20 در سال 1999 در پی بحران مالی آسیا (AFC) به وجود آمد. در آن زمان، این یک مکانیسم گفتگو برای وزرای دارایی و روسای بانک مرکزی کشورهای شریک بود.
در سال 2008، گروه 20 به سطح رهبران ارتقا یافت و به عنوان "مجموعه برتر برای همکاری های اقتصادی بین المللی" تعیین شد. افزایش نفوذ این گروه پس از بحران مالی جهانی (GFC) در سال 2008 اتفاق افتاد.
اولین نشست سران گروه 20 در نوامبر 2008 در واشنگتن دی سی برگزار شد.
همه اعضای گروه هفت و همچنین اعضای اصلی موسس بریکس در گروه 20 حضور دارند. در اجلاس امسال، اتحادیه آفریقا (AU) نیز انتظار می‌رود که به عضویت دائمی گروه 20 در راستای تعهد دهلی نو برای تشدید نگرانی‌های جنوب جهانی در مجامع بین‌المللی مانند گروه 20 تبدیل شود.
گروه 20 چگونه کار می کند؟

طبق اسناد رسمی، گروه 20 دبیرخانه دائمی ندارد. این گروه توسط یک کشور عضو تحت سیستم "ریاست دوره ای" اداره می شود.
گروه 20 می گوید که اعضا به طور گسترده به پنج گروه تقسیم می شوند. گروه 1 شامل استرالیا، کانادا، عربستان سعودی و ایالات متحده است، در حالی که هند، روسیه، آفریقای جنوبی و ترکیه گروه 2 را تشکیل می دهند. گروه 3 شامل آرژانتین، برزیل و مکزیک، گروه 4 فرانسه، آلمان، ایتالیا و بریتانیا و بر اساس گزارش وب سایت گروه 20، در نهایت گروه 5 متشکل از چین، اندونزی، ژاپن و کره جنوبی است.
در کار خود، صندلی گروه 20 توسط "ترویک"' پشتیبانی می شود که شامل صندلی قبلی، فعلی و بعدی است. تحت ریاست جمهوری هند، تروئیکا متشکل از اندونزی، هند و برزیل است.
ریاست هند بر گروه 20 اولین موردی است که گروه 20 توسط تروئیکای کشورهای در حال توسعه اداره می شود، روندی که در دوره ریاست جمهوری برزیل نیز ادامه خواهد داشت. بعد از برزيل، آفريقاي جنوبي قرار است رياست گروه 20 را بر عهده داشته باشند.
رئیس گروه 20 در درجه اول مسئول "هدایت" دستور کار در دوران ریاست آن است. گروه 20 از دو مسیر تشکیل شده است: مسیر مالی و مسیر اجتماعی-اقلیمی.
مسیر مالی توسط وزرای دارایی فدرال و روسای بانک مرکزی اداره می شود.
گروه های کاری مختلفی در این دو مسیر وجود دارد که شامل نمایندگانی از وزارتخانه های مختلف گروه های مختلف و همچنین سازمان های بین المللی است.
گروه 20 همچنین شامل "گروه های تعامل" است که به نوبه خود از نمایندگان جامعه مدنی، مشاغل و محققان در میان دیگران تشکیل شده است.
نارندرا مودی، نخست وزیر هند در مصاحبه ای با خبرگزاری پرس تراست آو ایندیا (PTI) در آخر هفته گفت که بیش از 220 نشست در 60 شهر در سراسر هند تحت ریاست گروه 20 هند پس از پایان رسمی ریاست جمهوری در ماه نوامبر برگزار خواهد شد.
چه چیز خاصی در مورد ریاست G-20 هند وجود دارد؟

نخست وزیر مودی بارها اعلام کرده است که هند "منافع" جنوب جهانی را به عنوان رئیس جمهور گروه 20 در اولویت قرار داده است.
هند در آغاز دوره ریاست جمهوری خود، اجلاس صدای جهانی جنوب را که با حضور رهبران و نمایندگان بیش از 125 کشور در حال توسعه برگزار شد، تشکیل داد.
هند به عنوان رئیس گروه 20 خواستار "سیاسی‌زدایی" زنجیره‌های تأمین مواد غذایی و کود، "بازارهای انرژی بدون تبعیض" شده و خواستار پیشرفت در "چارچوب مشترک" در مورد درمان بدهی‌ها برای رسیدگی به چالش‌های بدهی است که جهان در حال توسعه را آزار می‌دهد.
دهلی نو همچنین به طور فعال برای نمایندگی و فراگیرتر کردن نهادهای جهانی لابی کرده است. نخست وزیر مودی با رهبری از جبهه، رهبران گروه 20 را برای القای اتحادیه آفریقا به عنوان یک عضو کامل گروه 20 در نشست دهلی نو لابی کرده است.
در واقع، کشورهای آفریقایی از دستور کار هند قدردانی کرده اند. یکی از سفیر آفریقا در هند به اسپوتنیک گفته است که هیچ یک از ریاست‌جمهورهای گروه 20 به اندازه هند در دوران ریاست خود بر این گروه بین‌دولتی، درباره نگرانی‌های جنوب جهانی پر سر و صدا نبوده است.
آیا باید منتظر سند نتیجه نهایی در نشست گروه 20 باشیم؟

گنجاندن پاراگراف‌های ژئوپلیتیک بالی در سند نهایی گروه 20 در تمام جلسات وزیران تحت ریاست گروه 20 هند به این معنی است که تا به امروز یک اعلامیه توافقی وجود نداشته است.
اختلافات بر سر درگیری اوکراین میان روسیه و چین از یک سو و بین قدرت های غربی احتمالاً در اجلاس سران گروه 20 نیز منعکس خواهد شد.
دستور کار جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده و جاستین ترودو، نخست وزیر کانادا برای اجلاس گروه 20 به وضوح نشان می دهد که رهبران غربی در مورد اوکراین در اجلاس سران گروه 20 صحبت خواهند کرد.
به نوبه خود، جایشانکار، وزیر امور خارجه هند گفته است که مناقشه اوکراین، به عنوان یک موضوع ژئوپلیتیکی، موضوعی برای گروه 20 نیست، بلکه شورای امنیت سازمان ملل باید درباره آن بحث کند. شایان ذکر است که هند پیش‌نویس اعلامیه‌ای را ارائه کرده است که در آن هیچ بیانیه‌ای در مورد "محکومیت" روسیه به‌خاطر عملیات نظامی ویژه‌اش وجود ندارد. هند همچنین از تن دادن به فشار غرب برای دعوت از ولدیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین در اجلاس سران گروه 20 خودداری کرده است تا مبادا ظاهر او تمرکز را از برنامه توسعه کشورهای جنوب جهانی دور کند.
سرگی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه در آخر هفته اعلام کرد که اگر موضع مسکو در مورد اوکراین در بیانیه اجلاس سران منعکس نشود، در نشست سران "اعلامیه ای کلی" وجود نخواهد داشت.
اما همانطور که نخست وزیر مودی در آخر هفته تاکید کرد، هند در دوره ریاست خود در گروه 20 تا به امروز به نتایج قابل توجهی دست یافته است.
این عبارت است از:
تصویب "برنامه اقدام" گروه 20 برای تسریع پیشرفت در SDG.
'اصول سطح بالای دکن در امنیت غذایی و تغذیه' برای رسیدگی به بحران جهانی غذا؛
اجماع گروه 20 در مورد پل زدن شکاف جنسیتی دیجیتال و افزایش مشارکت زنان در نیروی کار؛
اصول سطح بالای گروه 20 در مورد 'هیدروژن سبز' و ایجاد 'اتحاد جهانی سوخت های زیستی'؛
توافقنامه گروه 20 برای دیجیتالی کردن اسناد تجاری؛
موافقتنامه ایجاد "مرجع بین‌المللی برای طبقه‌بندی مشاغل"؛
تلاش گروه 20 برای کاهش 50 درصدی تخریب زمین تا سال 2040.
آیا تفاوت های هند و چین از گروه 20 پیشی خواهد گرفت؟

یکی دیگر از مسائل مهمی که بر موج های رسانه ای در پیش از نشست گروه 20 غالب شده است، غیبت احتمالی رئیس جمهور شی در نشست گروه 20 است.
غیبت شی در نشست گروه 20 در شرایطی است که تنش‌های ژئوپلیتیکی فزاینده بین ایالات متحده و چین و همچنین بن بست مرزی بین ارتش هند و ارتش آزادیبخش خلق چین در شرق لاداخ وجود دارد.
به طور قابل توجهی، شی چین و پوتین، رئیس جمهور روسیه، همراه با نخست وزیر هند، مودی، حامیان اصلی کشورهای جنوب جهانی و اولویت های توسعه آن بوده اند.
اما تحلیلگران معتقدند که غیبت شی تأثیری بر نتیجه اجلاس نخواهد گذاشت.
سفیر سابق هند در قزاقستان، سوئد و لتونی به اسپوتنیک هند گفت که "بحث‌های اساسی" در مورد موضوعات مختلف گروه 20 قبلاً در جلسات مختلفی که تحت ریاست جمهوری هند برگزار شده است، انجام شده است.
ساجنهار گفت: از لحاظ اساسی، غیبت رهبران هیچ تاثیری بر سند نتیجه گروه 20 نخواهد داشت. چین تا کنون فعالانه در تمام جلسات مهم گروه 20، از جمله در وزرای امور خارجه در ماه مارس، شرکت کرده است.
ساجنهار معتقد است که موضع پکن در مورد مسائل مختلف باید تا کنون برای سایر کشورهای همکار گروه 20 " مشخص" بوده باشد.
به نوبه خود، رئیس جمهور پوتین هفته گذشته طی یک تماس تلفنی به نخست وزیرهند گفت که روسیه به طور کامل از دستور کار گروه 20 هند حمایت می کند.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала