قابلیت های پهپاد، رادار و پدافند هوایی ایران

CC BY-SA 4.0 / Tasnim News Agency / پدافند هوایی ایران
 پدافند هوایی ایران  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 03.09.2023
اشتراک
کارشناس: در بحث مقابله ما امروز هم سلاح لیزری در اختیار داریم که بتوانیم با پرتوهای لیزر با ریزپرنده‌ها مقابله کنیم.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از "تسنیم"، جانشین نیروی پدافند هوایی ارتش با اشاره به اخطار هوایی پهپاد کرار به پرنده‌های دشمن اظهار داشت که یک بار هواپیمای P۸ آمریکایی و یک بار هم RQ-۴ و چندین بار هم جنگنده‌هایی با ملیت‌های مختلف در تنگه هرمز به مرزهای ما نزدیک می‌شدند که با اخطار کرار دور شدند.
امیر علیرضا الهامی جانشین نیروی پدافند هوایی ارتش جمهوری اسلامی توضیح داده گفت:"البته در ماموریت‌های پدافند هوایی اولین قدم کشف است. یعنی ما اول باید بتوانیم آنچه را که در فضا و هوا مشغول فعالیت پروازی هست ببینیم و بعد از آن شناسایی و سپس مراحل بعدی ماموریت پدافند هوایی روی آن صورت بگیرد.
بنابراین، اولین قدم و اولین تمرکز ما ارتقاء و توان کشف در حوزه‌های مختلف است. به همین دلیل هم هست که ما در بازه‌های فرکانسی مختلف رادارهای اکتیو و پسیو را توسعه داده و در تنوع کاربردی و بردهای مختلف استفاده می‌کنیم و نتیجه‌اش این شده که تا کیلومترها فراتر از مرزهایمان ما اشراف کامل نسبت به فعالیت‌های پروازی داریم.
هواپیماهای ریز و درشت با ماموریت‌های مختلف امروز در دید کامل رادارها و شبکه کشف پدافند هوایی در ارتش جمهوری اسلامی ایران قرار دارند. شبکه کشف یک بخشی از آن چیزی است که مردم شریف ایران با آن آشنا هستند و مطرح شده است اما عناصر مختلفی در شبکه کشف دخیل هستند تا در نهایت ماموریت کشف را به طور کامل انجام دهد.
محمد رضا آشتیانی - اسپوتنیک ایران  , 1920, 22.08.2023
وزیر دفاع ایران: مهاجر ۱۰ یک پهپاد استثنایی است
امروز ما با قاطعیت تمام لایه‌های ارتفاعی هوا و فضا را در بیرون از مرزهایمان به طور کامل می‌بینیم، تجزیه و تحلیل می‌کنیم، در لحظه به مراکز فرماندهی کنترلمان منتقل می‌کنیم و آماده هر نوع واکنش قاطع در خصوص پرنده‌هایی که نظر سوئی نسبت به منافع ملی ما داشته باشند داریم
در مقایسه سامانه باور با سامانه S-300 و S-400،اصلا تردید نکنید که امروز سامانه باور 373 در بسیاری از ویژگی‌ها و پارامترهای فنی و عملیاتی از نمونه S-300 بالاتر است و این را در میدان اثبات کردیم.
البته الان S-300 هم در محل‌های مختلفی مستقر شده و در اختیار شبکه یکپارچه پدافند هوایی کار عملیاتی‌اش را انجام می‌دهد. بالاخره آن هم بخشی از سیستم دفاعی و سامانه‌های پدافندی کشور است و بیت‌المال برایش هزینه شده و جزئی از دارایی‌ها و اموال نظام مقدس جمهوری اسلامی است و ماموریتش را انجام می‌دهد. اما تمرکز ما بر توان داخلی و همانطور که عرض کردم باور 373 چه با همین قابلیتی که الان در درگیری در 300 کیلومتری و چه ارتقاء‌های بعدی که محقق شود، است.
از تلفیق کاربردی سامانه S-300 با سامانه باور 373 در میدان شبکه یکپارچه پدافند هوایی استفاده می‌کنیم. تلفیق عملیاتی یعنی اینکه S-300 و باور بتوانند با همدیگر تبادل اطلاعات کنند و بتوانند از قابلیت‌های موشک‌های همدیگر استفاده کنند. این انعطاف‌پذیری بسیار زیادی را به کاربران عملیاتی و شبکه یکپارچه و فرماندهان حوزه رزم پدافند هوایی خواهد داد. این قابلیتی است که توانمندی خوبی به دفاع هوایی کشور اضافه می‌کند لذا ما در این حوزه با S-300 کار می‌کنیم اما اینکه اساسا بخواهیم ماهیت S-300 را مثل S-200 تغییر بدهیم، خیر.
سامانه ضد هوایی اس-300 - اسپوتنیک ایران  , 1920, 13.08.2023
عملیات ویژه روسیه در اوکراین
سامانه ضد هوایی اس-300 روی یک شاسی زرهی نصب شد
نیروی پدافند هوایی ارتش تنها یگان و نیرویی است که توانسته در تاریخ پرافتخار ایران با پهپاد به ارتفاع 47 هزار پایی برسد. امروز ارتفاع 47 هزار پایی با پهپاد فقط در انحصار پدافند هوایی جمهوری اسلامی ایران است که با افتخار تقدیم قدرت دفاعی کشور شده است.
ما قبل از این دستاورد، به یک پرنده بیگانه در خلیج فارس و دریای عمان اخطار راداری یا رادیویی می‌دادیم که شما به مرزهای ما یا به آب‌های ساحلی یا محدوده FIR ما وارد شده یا نزدیک می‌شوید اما با این قابلیتی که ما در حوزه پهپاد و رسیدن به ارتفاع 47 هزار پایی پیدا کردیم، وقتی که به یکی پرنده خارجی اخطار دادیم و دیدیم رعایت نمی‌کند، بلافاصله پهپاد پدافند بدون مکالمه رادیویی به صورت کاملا اتوماتیک پرواز کرد و توسط سامانه راداری به سمت پرنده بیگانه هدایت شد، پرنده بیگانه دید هر چقدر ارتفاع اضافه می‌کند پهپاد پدافند هوایی ایران همراهی‌اش می‌کند و به آن نزدیک می‌شود، بنابراین مجبور به تغییر رفتار می‌شود.
رادارهای سپهر جزو رادارهایی است که اصطلاحا کشورهای دنیا به رادار OTH آن را می‌شناسند و به آن رادار ماورای افق یا همانطور که شما گفتید رادار کیهانی می گویند. این هم یکی دیگر از افتخارات کشور است. معدود کشورهایی در دنیا هستند که خودشان سازنده رادارهای ماورای افق باشند. عمدتا رادارهای ماورای افق بردهای بالای 2500 و 3000 کیلومتر دارند. آنچه که ما برای خودمان با یک شرکت دانش‌بنیان صددرصد ایرانیکه مشترکا بین دانشمندان پدافند هوایی ارتش و آن شرکت دانش‌بنیان تکلیف و تعریف کردیم و این کار جلو می‌رود و هدفگذاری‌مان دست پیدا کردن به برد 3 هزار کیلومتری در رادار سپهر است.
صفحه رادار - اسپوتنیک ایران  , 1920, 21.07.2023
در روسیه رادار قابل حمل برای محافظت در برابر پهپادهای دریایی ساخته شده است
امروز اعلام می‌کنیم که ما در حال تحویل گرفتن فاز اول رادار سپهر از شرکت سازنده هستیم. اطلاعات ردار سپهر چند مرتبه به مراکز فرماندهی کنترل منتقل شده است و بازخوردها داده شده، در فاز اول تا برد 1200 کیلومتر این اطلاعات را دریافت و ارزیابی و اشکالاتش را بیان کردیم، شرکت سازنده هم آنها را برطرف کرده و امروز اطلاعات رادار سپهر تا برد 1200 کیلومتر دارد به شبکه یکپارچه وارد می‌شود، منتها هنوز رسما ما اطلاعات این رادار را را به عنوان یک بهره‌برداری عملیاتی نگاه نمی‌کنیم. لذا این خبر خیلی خوب را می‌خواستم به مردم شریف و بزرگ ایران عرض کنم که ما در شرف تحویل‌گیری فاز اول هستیم. فاز دوم هم که به 3 هزار کیلومتر برسد در موقع مناسب به محضر مردم عزیز خواهیم رساند.
در بحث مقابله ما امروز هم سلاح لیزری در اختیار داریم که بتوانیم با پرتوهای لیزر با ریزپرنده‌ها مقابله کنیم و هم از اخلالگرها استفاده می‌کنیم که بتوانیم با موج قوی در ماموریت پرنده اختلال ایجاد کنیم و هم در حوزه بکارگیری موج مستقیم و موج‌های پرتوان الکترومغناطیس بتوانیم بخش‌های حساس پرنده‌های با ابعاد بسیار کوچک را از کار بیندازیم و به آن اصطلاحا سلاح‌های ای ام پی الکترو مگنتی پالس‌ها می‌گویند که در دستور کار ما است. بنابراین تنوعی از تدابیر برای مقابله با ریزپرنده‌ها در دستور کار است که بعضا تبدیل به محصول شده و در سازمان رزم‌مان از آن استفاده می‌کنیم و در بعضی از حوزه‌ها هم در حال توسعه آن هستیم".
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала