بازگرداندن تسلیحات هسته‌ای آمریکا به پایگاه بریتانیا، "یأس" در پس راهبرد مقابله ناتو را آشکار می‌کند

© Photo / U.S. Air Force / Senior Airman Keifer BowesПара истребителей F-35A Lightning II
Пара истребителей F-35A Lightning II - اسپوتنیک ایران  , 1920, 01.09.2023
اشتراک
استقرار F-35 و تسلیحات هسته‌ای ایالات متحده در بریتانیا به عنوان پاسخی به تنش‌ها با روسیه مطرح می‌شود، اما در واقع نتیجه برنامه‌های طولانی مدت ایالات متحده برای احیای استراتژی بن‌بست هسته‌ای دوران جنگ سرد است. یک تحلیلگر سابق پنتاگون و فرمانده نیروی هوایی آمریکا به اسپوتنیک گفت که این کار برای اثبات قدرت آمریکا می باشد.
یک روزنامه آمریکایی برنامه های پنتاگون برای بازگرداندن بمب های هسته ای متعلق به ایالات متحده به بریتانیا پس از 15 سال غیبت به همراه 50 میلیون دلار سرمایه گذاری برای تأسیسات پشتیبانی جدید در RAF Lakenheath در شمال لندن،را فاش کرد. این تغییر موضع به موازات جایگزینی هواپیماهای قدیمی F-16 فالکون با جنگنده های جدیدتر F-35 Joint Strike Fighter، که جت های رادارگریز برای حمل بمب های هسته ای با بازده متغیر B61-12 می باشند، صورت خواهد گرفت.
به گفته کارشناسان، بر اساس درخواست بودجه مطرح شده به کنگره برای سال آینده، این بودجه به ساخت یک خوابگاه 144 تختخوابی کمک خواهد کرد که "افزایش پرسنل با جذب نیرو را در نتیجه ماموریت بالقوه تامین ضمانت ها در خود جای خواهد داد" - اصطلاحی پنتاگون برای مدیریت سلاح های هسته ای بکار می برد.
در طول جنگ سرد، ایالات متحده از بریتانیا برای استقرار تسلیحات هسته‌ای در پایگاه ها برای استفاده احتمالی علیه نیروهای پیمان ورشو، که مشابه اتحاد ناتو بود با رهبری شوروی و شامل اکثر کشورهای سوسیالیست در اروپای شرقی می‌شد، مجوز گرفت. ایالات متحده همچنین تسلیحات هسته‌ای را در پایگاه‌های هلند، بلژیک، آلمان غربی، ایتالیا و ترکیه نگهداری می‌کرد، با توافق‌های مختلفی برای نیروهای هوایی محلی برای حمل و استقرار بمب‌های گرانشی هسته‌ای متعلق به ایالات متحده. در اوج این دوران، ایالات متحده 480 بمب هسته ای در اروپا داشت که 110 مورد آن در RAF Lakenheath مستقر بود.
تسلیحات هسته ای ایالات متحده در سال 2008 از RAF Lakenheath به عنوان بخشی از یک کاهش بزرگتر که شامل بیرون کشیدن تسلیحات هسته ای از یونان و آلمان بود، خارج شد.
ترکیه از آغاز روند خرید هواپیماهای اف 16 از آمریکا خبر داد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 31.08.2023
نگاه ویژه اسپوتنیک
جنگنده‌های اف 16؛ جنگ روانی با اثربخشی محدود
سرهنگ بازنشسته نیروی هوایی آمریکا کارن کویتکوفسکی، تحلیلگر سابق وزارت دفاع آمریکا روز پنجشنبه به اسپوتنیک گفت که این اقدام لزوماً واکنشی به درگیری‌های جاری اوکراین نیست، بلکه بخشی از برنامه‌ طولانی‌ مدت "به‌روزرسانی" تسلیحات ناتو در بریتانیا بود که قسمتی از افزایش گسترده‌ تر موضع تهاجمی ناتو در دهه گذشته می باشد که درگیری اوکراین تنها یک پیامد آن است.

او تاکید کرد: "من این استقرار را یک "ارتقای" بوروکراتیک برنامه‌ریزی‌شده طولانی‌مدت برای بریتانیا و ناتو می‌دانم که به جز لفاظی، برای کمک به وضعیت اوکراین طراحی نشده است."

کویتکوفسکی توضیح داد: «من فکر می کنم این برنامه ریزی طولانی مدت استفاده از F-35 به عنوان آخرین جنگنده چند منظوره جایگزین در سیستم ایالات متحده است که بسیاری از کشورهای ناتو از قبل روی آن سرمایه گذاری و آنرا خریداری کرده اند. جدول زمانی این تحویل ها از قبل تعیین می شود و معمولا چندین بار با تاخیر انجام می شود. چهار فروند اول از F-35 چند سال پیش تحویل داده شده بودند».
تحلیلگر سابق پنتاگون خاطرنشان کرد: «بریتانیا در واقع از سال 2021 شروع به افزایش تعداد کلاهک های هسته ای در خاک خود کرد که برای پرتاب از دریا و هوا در دسترس هستند. این کار بی سر و صدا انجام شد و این استراتژی می تواند به عنوان یکی از راهبردهای دفاعی در یک دنیای ناپایدار ارزیابی شود. تا حدی به این دلیل که پیمان‌های هسته‌ای آمریکا و روسیه به آرامی کنار گذاشته شده‌اند و این به اعضای ناتو نشان می‌دهد که اجازه دارند سلاح‌های هسته‌ای بیشتر و مدرن‌تری وارد کنند. من این را از دیدگاه بوروکرات‌های دفاعی بریتانیا و ایالات متحده و تولیدکنندگان تسلیحات کمتر راهبردی و بیشتر فرصت‌طلبانه‌ می‌بینم».

وی تصریح کرد: «استراتژی اعلام شده ناتو در مورد سلاح های هسته ای واقعاً به ایالات متحده وابسته است. دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق ایالات متحده از سال 2016 تا سال 2020 خواستار پاسخگویی عملکرد و توجه به ذخایر عظیم هسته‌ای ایالات متحده شده بود و مایل بود سلاح‌های هسته‌ای قدیمی و غیرقابل اعتماد را به طور عمومی جایگزین کند. معاهدات محدود کننده هسته ای موجود نیاز به اصلاح و به روز رسانی داشتند و دیگر صادقانه نبودند» و افزود : «متأسفانه تجدید و تقویت مجدد معاهدات هسته‌ای چیزی نیست که بایدن یا تأسیسات صنعتی نظامی در ایالات متحده در حال حاضر به آن علاقه داشته باشند».

کویتکوفسکی تاکید کرد که بریتانیا و سایر اعضای ناتو یک "بازار اسیر برای مجتمع نظامی- صنعتی ایالات متحده" هستند که مجبور به پذیرش گسترده تسلیحات پایین تر مانند F-35 و اتکا به استراتژی های منسوخ شده از جمله رویارویی های هسته ای دوران جنگ سرد می باشند.
وی تصریح کرد: «من عقب‌نشینی عمده‌ای در بریتانیا در رابطه با F-35 یا حتی سلاح‌های هسته‌ای بیشتر نمی‌بینم، مگر اینکه دست به تغییر پارلمان زده شود. به نظر می رسد رهبری بریتانیا با مبارزه غیرمستقیم با روسیه بسیار راحت است و تا زمانی که این ایده نادرست برای پیروزی در جنگ هسته ای به طور گسترده در پارلمان رد شود - که در آن نمایندگان مجلس کمتر وابسته و متحد سیاسی دستور کار ایالات متحده باشند - واکنش داخلی خاموش خواهد شد و عواقب آن این است که ناامنی و آسیب پذیری بریتانیا همچنان افزایش خواهد یافت».
این کارشناس افزود: «من حتی بدون وضعیت اوکراین و جنگ نیابتی ناتو این را می گویم - سیستم های تسلیحاتی ایالات متحده دیگر بهترین نیستند و F-35 نمونه بارز یک محصول گران قیمت و غیرقابل اعتماد است که روی دوش شهرت گذشته ایالات متحده برای تولید سلاح عالی، سوار شده است. هم طراحی، و هم شهرتی که در پایان چرخه حیاتش قرار دارد. یکی از اهداف اصلی ناتو این است که به عنوان یک بازار اسیر دائما به مجتمع صنعتی نظامی ایالات متحده خدمت کند که روزانه کنگره و اکثر روسای جمهور به آن خدمت می کنند».
Американские истребители F-35A Lightning II - اسپوتنیک ایران  , 1920, 31.08.2023
انگلیس قابلیت حمل بمب هسته ای جنگنده ها را ارتقا می دهد
تحلیلگر سابق پنتاگون با اشاره به اینکه لفاظی های دوران جنگ سرد توسط سیاستمداران نومحافظه کاری در ایالات متحده و اروپا احیا می شوند، که به طور فزاینده ای از دورانی که به آن باز می گردند و همچنین از نگرش های مردم خود فاصله می گیرند. این ضرب المثل را یادآور شد که «تاریخ تکرار نمی شود، اما قافیه می شود».

وی توضیح داد: «آمریکایی ها به عنوان یک ملت فلسفه نئومحافظه کاری را درک نمی کنند و تعداد زیادی از آنها ویتنام، عراق، افغانستان، دهه ها جنگ را به همان دلایل جنگ سرد به یاد می آورند - چیزی جز ویرانی و آسیب و ضایعات برای نشان دادن آن وجود ندارد. جوانان به تاریخ و پیام‌های دولتی توجه چندانی نمی‌کنند، و در حالی که تاریخ را نمی‌دانند، حس می‌کنند که صلح قابل دسترس و قابل درک است، و اقلیت قابل توجهی خود را به‌عنوان شهروندان جهانی می‌بینند، نه ما و آنها».

وی افزود: "علاوه بر آن، آمریکایی‌ها با زمان خشم مشترک و فزاینده نسبت به دولت خود مواجه هستند و نسبت به سو استفاده فعال آن از مردم حساس شده‌اند".
«با این اوصاف، زمانی خطرناک است که زبان ساده و طردکننده شیطان-دشمن در مقابل زبان مقدس-وطن غالب باشد. مذاکره صلح غیرممکن می شود، همانطور که تاکنون در درگیری اوکراین و روسیه دیده ایم. حقیقت به‌ طور مداوم انکار می‌شود، و سرمایه‌ گذاری زمان و انرژی روی دروغ به این معناست که یک روز حقیقت در نهایت پیروز می‌شود، همانطور که همیشه بوده است، و رهبری سیاسی و احزاب، سرمایه‌گذاری صورت گرفته روی آن دروغ‌ها و همه چیز را از دست می‌دهند».
کویتکوفسکی تاکید می کند که پیام‌های ارسال شده در مورد استقرار F-35 در بریتانیا احتمالاً برای "افزایش خطرات در اوکراین" و ارسال پیامی به روسیه - و همچنین بریکس - طراحی شده است که ایالات متحده جدی و توانمند است. با این حال، انتخاب پلت فرم F-35 که به شدت مشکل دارد نشان داد که ایالات متحده در واقع هیچ کدام از این دو را ندارد.

وی در انتها خاطرنشان کرد: «در اینجا نوعی یأس آشکار می شود و این پیامی است که ناخواسته ارسال می شود. این ناامیدی در سازماندهی و رهبری آمریکا/ناتو است که مرا نگران می کند. جنگ جهانی اول به دلیل قضاوت های نادرست بوروکرات های غیر منتخب و جاه طلبی های قرن نوزدهم برای محو شدن حکومت های سلطنتی در جهانی در حال تغییر رخ داد که آنها آن را درک نکردند یا از آن استقبال نکردند. من نگرانم که همین اتفاق امروز، این بار در واشنگتن دی سی، در حال وقوع می باشد».

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала