گزارش و تحلیل

"اپیدمی" کودتاها در آفریقا ضربه ای به نفوذ پاریس است

© AP Photoکودتای نظامی
کودتای نظامی  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 01.09.2023
اشتراک
کودتاها در آفریقا نشان دهنده تقویت روسیه است.
اسپوتنیک به نقل از ایزابل لاسر- لوفیگارو، فرانسه: رویدادهای گابن برای دیپلمات های فرانسوی یک مصیبت دیگر است. آنها زمانی نداشتند که به خود بیایند، و باز هم یکی دیگر. از سال 2020 تاکنون هشت کودتا در آفریقای مرکزی و غربی رخ داده است!
امانوئل ماکرون روز دوشنبه در دیدار با سفرا درباره "اپیدمی کودتا" صحبت کرد. از آن زمان تا کنون، شورش جدیدی به لیست اضافه شد. درست است که آن مشابه کودتای ژوئیه در نیجر نیست. برخلاف محمد بازوم رئیس جمهور نیجر، درگابن علی بونگو بر اثر انتخابات مشکوک انتخاب شد.
اما اگر این حوادث ادامه پیدا کند، کودتای گابن به معنای از دست دادن یکی دیگر از "دوستان پاریس" در منطقه خواهد بود. در مارس 2023 امانوئل ماکرون از گابن بازدید کرد، علیرغم سیاست این کشور مبنی بر جدایی از فرانسه که در سال 2017 آغاز شد. علاوه بر این، 80 شرکت فرانسوی در گابن فعالیت می کنند و یک پایگاه نظامی فرانسه با پادگان 370 سرباز وجود دارد. این یکی از چهار واحد دائمی پاریس است که در این قاره قرار دارد.
کاخ الیزه هم اینک این کودتا را محکوم کرده و خواستار برکناری کودتاچیان از قدرت و اعاده نظم مبتنی بر قانون اساسی شده است. اما با توجه به شدت احساسات ضد فرانسوی در سراسر منطقه، حوادث گابن ضربه دیگری به نفوذ پاریس است. قبلاً نیروهای فرانسوی مجبور به ترک جمهوری آفریقای مرکزی، مالی و بورکینافاسو شده اند.
حتی با اینکه فرانسه در حال مبارزه با گروه های تروریستی و ایجاد تغییراتی در سیاست خود در قاره سیاه است، پاریس به استعمار نو متهم می شود و از آن برای توجیه مشکلات کشورهای آفریقایی استفاده می شود.
کودتا در گابن ضربه دیگری برای فرانسه است - اسپوتنیک ایران  , 1920, 30.08.2023
کودتا در گابن ضربه دیگری برای فرانسه است
ماکرون از به رسمیت شناختن قدرت شرکت کنندگان در کودتای نیجر خودداری کرد، خواستار بازگشت رئیس جمهور بازوم به قدرت شد و خواسته های حکومت نظامی در مورد خروج سفیر فرانسه از نیامی و خروج نیروهای فرانسوی را رد کرد.
اما وی از دیگر رهبران جهان حمایت کافی دریافت نکرد. به عنوان مثال، جو بایدن که می خواهد پایگاه نظامی خود را در نیجر حفظ کند، مخالف گفتگو با حکومت نظامی نیست. اروپایی‌ها به دنبال فروکش کردن بحران هستند. دولت های آفریقای غربی در مداخله قهری، کند هستند - حتی نیجریه که ارتش آن در صورت انجام عملیات نظامی در خط مقدم خواهد بود.
آیا تصمیمات سختی در مورد گابن گرفته خواهد شد؟ اتحادیه آفریقا و اتحادیه اروپا این کودتا را محکوم کردند. یکی از وزرای خارجه غربی حتی ابراز تاسف کرد که فرانسه در گابن، مانند نیجر یا مالی، اهرم بسیار کمی برای تغییر وضعیت دارد.
اما نفوذ روسیه که از احساسات ضد فرانسوی استفاده می کند، در حال افزایش است. در طول چند سال، قدرت های آفریقایی خود را از قید و بندهای پاریس رها و شروع به کسب سیمای مستقل تری کردند. و ریشه این جنبش در مسکو است. ماه گذشته، ولادیمیر پوتین میزبان دومین اجلاس سران روسیه و آفریقا بود. و اجلاس اخیر بریکس در آفریقای جنوبی که در آن شش عضو جدید به این بلوک پذیرفته شدند، برای روسیه موفقیت آمیز بود. وزیر غربی ادامه داد: "این یک تحول خطرناک و احتمالاً غیرقابل برگشت است. این واقعیت که مصر و اتیوپی به بریکس ملحق شده اند باعث می شود آفریقایی ها به این سمت نگاه کنند".
نظامیان نیجر - اسپوتنیک ایران  , 1920, 31.08.2023
نگاه ویژه اسپوتنیک
علل کودتا ها در آفریقا
در حالی که مسکو در این کشورها سرمایه گذاری کمی می کند، نفوذ روزافزون در آنها را به دست می آورد. و این مقام ارشد ادامه داد: "آنچه آفریقایی‌ها در مورد روسیهدوست دارند این است که این کشور وارث اتحاد شوروی است که از استقلال آنها حمایت می‌کرد. روسیه راه‌حلی نظامی برای حمایت از رژیم‌هایشان ارائه می‌دهد. و همچنین این واقعیت اهمیت دارد که روسیه متحد چین است که ارباب واقعی در این قاره می باشد".
کودتاهای آفریقا، همچنین یادآور بی اعتبار شدن دموکراسی، سقوط نفوذ غرب در جهانی است که سیاستمداران قدرتمند و راه حل های نظامی را می پسندد. افزودن گابن به فهرست کشورهای سهیم در شورش ها، مقاومت فرانسه را در برابر نیروهایی که می خواهند آن را از آفریقا بیرون برانند، دشوارتر می کند. علاوه بر این، اثر دومینو احتمالاً بعد از چندی، خود را نشان می دهد.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала