گزارش و تحلیل

چرا ناتو با تمام توان خود حریف روسیه نیست؟

© Sputnik / Alexey Vitvitsky /  مراجعه به بانک تصاویر Генеральный секретарь НАТО Йенс Столтенберг отвечает на вопросы журналистов после заседания Совета Россия - НАТО в Брюсселе
Генеральный секретарь НАТО Йенс Столтенберг отвечает на вопросы журналистов после заседания Совета Россия - НАТО в Брюсселе - اسپوتنیک ایران  , 1920, 27.08.2023
اشتراک
حمایت ناتو از اوکراین منجر به آن شده که هزینه های بسیار زیادی به آنها تحمیل گردد و امکان ادامه این هزینه ها برایشان ممکن نیست.
علیرغم همه آمار وارقامی که درباره توانمندی های نظامی کشورهای عضو ناتو منتشر شده بود و علیرغم اینکه اینها همه توانمندی های خود را در اوکراین وارد میدان کردند اما امروزه بسیار متعجب هستند که چه شده که اینها نتوانسته اند حریف بخشی از ارتش روسیه شوند.
بله نکته قابل تامل در این است که روسیه چیزی حدود بیست تا حد اکثر سی درصد نیروهای خود را وارد جبهه های نبرد کرده درحالی که ناتو همه توانمندی های خود را وارد میدان کرده.
دلیل اش هم این است که روسیه مرزهای بسیار زیاد دارد که مجبور می باشد از آنها حفاظت کند و به این دلیل مجبور است نیروهای خود را در اقصی نقاط سرزمین خود در حالت آماده نگه دارد.
در مقابل اعضای ناتو به رهبری ایالات متحده آمریکا امیدوار بودند با تمرکز کل نیروهای خود در اوکراین کاری کنند که روسیه شکست بخورد.
گو اینکه طرفین هنوز تسلیحات هسته ای و یا غیر متعارف خود را هنوز وارد میدان نکرده اند اما چه کسی هست که نداند آنها همه سلاح های متعارف خود را وارد میدان کرده اند و علاوه بر آن به دلیل کمبود نیرو در طرف اوکراینی تعداد زیادی سربازان ناتو به عنوان داوطلب در کنار نیروهای اوکراینی می جنگند و حتی آمریکا و همپیمانانش رفته اند هرچه نیروی تروریستی در اقصی نقاط جهان جمع کرده بودند را نیز برده اند اوکراین تا با روسیه بجنگند.
آنها علاوه بر آن از همه ابزار جنگ های اقتصادی و روانی و رسانه ای خود هم بر علیه روسیه استفاده می کنند.
امید آنها این بود که طی تابستان کار را یک سره کنند و امیدهای زیادی به آنچه از آن به عنوان ضد حمله یاد می کردند بسته بودند.
نیاز نیست که تحلیلگر باشید کافی است به اخباری و فضاسازی رسانه ای که خودشان طی چند ماه اخیر راه انداخته بودند نگاهی کوتاه بیاندازید تا متوجه ماجرا شوید.
نخست وزیر سابق ایتالیا - اسپوتنیک ایران  , 1920, 27.08.2023
نخست وزیر سابق ایتالیا: استراتژی ناتو در قبال اوکراین شکست خورده است
دلیل اینکه اینها اینقدر به دنبال پیروزی سریع بودند و هستند این است که حمایت آنها از اوکراین منجر به آن شده که هزینه های بسیار زیادی به آنها تحمیل گردد و امکان ادامه این هزینه ها برایشان ممکن نیست.
آنها به خوبی می دانند اگر فصل زمستان برسد فضای اقتصادی برای اروپا بسیار سنگین می شود، سال گذشته کشورهای عضو ناتو مستقیم و غیر مستقیم صدها ملیارد دلار بابت حمایت از اوکراین هزینه کرده اند بخش عمده این هزینه ها هم برای جبران ما به التفاوت افزایش هزینه انرژی و کمک به پناهنده های اوکراینی که موجبات افزایش هزینه ها در کشورهای آنها شده، بوده.
اینجا درباره هزینه های نظامی که شده که آن هم سر به فلک می کشد صحبت نمی کنیم.
هزینه هایی مانند صفر کردن مالیات و عوارض هزینه سوخت و یا حتی سوبسید دادن بابت آن و یا اینکه مثلا هزینه هایی که مردم کشورهای عضو ناتو امروزه بابت افزایش اجاره بهای املاک و هزینه های جانبی دیگر پرداخت می کنند.
اگر اینها را جمع بزنید می بینید که شهروندان کشورهای عضو ناتو مجبور شده اند صدها ملیارد دلار عوارض و مالیات اضافه بپردازند تا از ماجرا جویی های بایدن و زلنسکی حمایت کنند.
سود اصلی در این ماجرا را هم شرکت های آمریکایی مخصوصا شرکت های فروشنده اسلحه و نفت و گاز و بالطبع مافیاهای مرتبط با زلنسکی و بایدن برده اند.
علیرغم اینکه اینها در ظاهر اعلام می کنند حاضر هستند تا هر چه قدر شده از اوکراین در مقابل روسیه حمایت کنند اما واقعیت امر این است که این امکان حد و مرز دارد و زمان به نفع آنها نمی باشد.
هر کس تاریخ را خوانده باشد به خوبی می داند که روسها در جنگ ها نفسی طولانی دارند و همیشه طرف خود را اول خسته می کنند بعد ضربه اصلی را می زنند و او را نابود می کنند.
امروزه در جبهه روسیه روحیه سربازها بسیار بالا است چون از حقوق حقه ملت روس حمایت می کنند در حالی که در جبهه اوکراین هم کشته و زخمی ها بسیار زیاد است و هم اینکه روحیه سربازها بسیار ضعیف.
بسیاری از تسلیحات متعارف کشورهای عضو ناتو هم کم کم درحال اتمام است و حتی مصرف برخی از این تسلیحات به روز شده، یعنی هر چه می توانند تولید کنند را می فرستند اوکراین و تمام می شود و فردا روز از نو، بیشتر اینها مهمات هم عموما مهماتی مثل فشنگ و خمپاره و... است که در جنگ مصرف زیاد دارد.
آغاز دوره جدید ریاست جمهوری لوکاشنکو در بلاروس  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 17.08.2023
تقابل ناتو با روسیه می تواند زمینه جنگ هسته ای را ایجاد کند
تانک ها و زره پوش ها و هواپیماهای با سرنشین و بدون سرنشین آنها و موشک ها و... هم نتوانسته اند کاری از پیش ببرند.
ادامه این روند قطعا منجر به آن خواهد شد که صدای نارضایتی در کشورهای غربی بالا برود و در نهایت حتی آشوب هایی را در خیابان های این کشورها مشاهده کنیم و بسیاری از سیاستمداران که سر سپرده ایالات متحده هستند سرنگون شوند.
شاید این روند امروزه از آفریقا و غرب آسیا شروع شده اما قطعا این روند در نهایت به کشورهای عضو ناتو هم سرایت می کند.
در مقابل روسیه بیش از هفتاد درصد نیرو و توانمندی خود را نگه داشته و این یعنی هنوز روسیه است که می تواند ضربه نهایی را هم به اوکراین و هم به ناتو وارد کند و بدیهی است عملکرد برخی سیاستمداران کشورهای اروپایی موجب آن خواهد شد که روسیه هم این عمل آنها را تلافی کند.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала