گزارش و تحلیل

فشارهای آمریکا بر عربستان و امارات

© Photo / IRNAامارات و عربستان
امارات و عربستان - اسپوتنیک ایران  , 1920, 26.08.2023
اشتراک
عربستان سعودی و امارات نشان ندادند در حالی که طبق توافق نا نوشته میان عرب ها و آمریکایی ها از سال 1972 قرار بر این بوده که عرب ها نفت خود را فقط با دلار آمریکا به بازارها عرضه کنند و در همه موارد متحد آمریکا باشند ودر مقابل آمریکا حمایت نظامی از آنها را تامین کند.
مشخص بود تلاش عربستان سعودی و امارات عربی متحده برای خروج از زیر چتر آمریکا مورد قبول ساختار های حاکمه پشت پرده آمریکا نمی باشد.
در اولین مورد این اختلافات را زمانی مشاهده کردیم که بحث خودداری آنها از اجرای دستورات آمریکا مبنی بر غرق کردن بازارها با نفت و کاهش قیمت آن، که به ضرر کشورهای عربی می باشد، مطرح شد.
البته قبل تر اختلافاتی میان عربستان سعودی و امارات از یک طرف و دولت جدید دمکرات آمریکا وجود داشت و دلیل اصلی اش حمایت لابی های این دو کشور عربی در آمریکا از ترامپ در انتخابات در مقابل بایدن بود.
عموما کشورهایی که در آمریکا لابی گری می کنند تلاش می کنند تا موضع خود را علنی نکنند و معمولا هم به صورت علنی از کاندیداهای جناح های سیاسی حمایت نمی کنند ولی نتانیاهو که در آن زمان هم نخست وزیر اسرائیل بود و جراد کوشنر داماد سرخانه ترامپ پای امارات و عربستان را به این ماجرا علنا باز کردند.
نتانیاهو هم از ترامپ بر علیه بایدن علنا حمایت می کرد و تا به حال روابط او با بایدن بسیار شکر آب است.
در انتخابات اخیر کنگره هم حمایت های لابی های عربستان سعودی و امارات عربی متحده و اسرائیل از نمایندگان جمهوریخواه بسیار موثر بود.
به هر صورت به دلیل شرایط سیاسی اش اسرائیل امکان اینکه بتواند از زیر چتر حمایتی آمریکا خارج شود را ندارد و حتی در ماجرای اوکراین هم دیدیم علیرغم اینکه علنا آنها به دلیل روابط خوب خود با روسیه تلاش کردند موضع گیری رسمی به نفع هیچ طرفی نداشته باشند ولی خوب بیشتر به سمت حمایت از جبهه غرب تمایل داشتند تا بی طرفی.
Пресс-центр саммита БРИКС в Йоханнесбурге - اسپوتنیک ایران  , 1920, 25.08.2023
امارات: دعوت این کشور به بریکس نشان دهنده تلاش های کشور است
درباره کشورهای عرب حوزه خلیج فارس از همان ابتدا آنها همه اعلام موضع بی طرفی کردند، البته فقط آنها نبودند که این موضع را اتخاذ کردند بلکه همه کشورهای عربی چنین موضعی را اتخاذ کردند و دلیل اصلی اش این بوده و هست که فضای عمومی کشورهای عربی بسیار ضد آمریکایی است و در ماجرای اوکراین عموما عرب ها طرفدار روسیه هستند و خوب سران این کشورها به خوبی می دانند که در این باره جایی برای همسویی با آمریکا وجود ندارد.
همانگونه که امروزه در آفریقا به وضوح مشاهده می کنیم در کشورهای عربی هم نفرت از آمریکا و کلا کشورهای غربی بسیار بالا می باشد.
دلیل اصلی اش هم فجایع و بلاهایی است که این کشورها سر مردمان کشورهای عربی آورده اند.
البته اختلافات اصلی هم از زمان ترامپ شروع شد، زمانی که انصار الله یمن موفق شدند آرامکو عربستان سعودی و فرودگاه ها و تاسیسات دبی و ابوظبی را هدف قرار دهند و تسلیحات آمریکایی هیچ کاری برای دفاع از این دو کشور نکرد و خود آمریکایی ها هم هیچ واکنشی برای حمایت از عربستان سعودی و امارات نشان ندادند در حالی که طبق توافق نا نوشته میان عرب ها و آمریکایی ها از سال 1972 قرار بر این بوده که عرب ها نفت خود را فقط با دلار آمریکا به بازارها عرضه کنند و در همه موارد متحد آمریکا باشند ودر مقابل آمریکا حمایت نظامی از آنها را تامین کند.
تنها کاری که آمریکایی ها انجام دادند (طبق گفته های ترامپ) این بود که به عربها گفتند حاضر هستند اسلحه بیشتر به آنها بفروشند تا خودشان بروند بجنگند و نباید توقع داشته باشند خون سربازهای آمریکایی برای آنها ریخته شود.
عربها حتی اینها را قبول کردند و تقاضای خرید تسلیحات پیشرفته کردند اما آمریکایی ها به بهانه اینکه نمی شود موازنه قوا با اسرائیل به هم بخورد از تحویل تسلیحات مورد تقاضای عرب ها خودداری کردند.
تسلیحاتی را هم که قبل تر به آنها تحویل داده بودند معلوم شد که استانداردهای لازم را نداشته و بیشتر تسلیحات از رده خارج شده ارتش آمریکا بوده که چند برابر به آنها فروخته شده و ارتش آمریکا با قالب کردن این تسلیحات به عرب ها تسلیحات خود را نوسازی کرده بود.
حتی اقدام امارات برای برقراری رابطه با اسرائیل در این باره تاثیری نداشته و باز هم آمریکایی ها حاضر نشدند مثلا جنگنده های اف 35 مورد تقاضای امارات را به این کشور بفروشند و شرایطی تعجیزی برای آنها وضع کردند که امارات را مجبور کنند ماجرا را فراموش کند.
البته بماند که بایدن تلاش کرد با سفر به ریاض به نوعی فضا را آرام کند اما همه آنهایی که پیگیر ماجرا بودند به خوبی متوجه بودند که این سفر با شکست مفتضحانه مواجه شد.
از طرفی مشاهده می کنیم که عربستان سعودی اقدام به ایجاد کارخانه موشک سازی مشترک با چین نموده و اخیرا هم قرارداد تولید مشترک پهباد ترکیه ای در عربستان را امضا کرده و به دنبال ایجاد تنوع در خرید تسلیحاتی خود می باشد و به سمت کشورهای دیگر مانند چین و روسیه رفته تا نقص های تسلیحاتی خود را پوشش دهد.
امارات هم به همین ترتیب.
پرچم های اعضای جدید بریکس - اسپوتنیک ایران  , 1920, 25.08.2023
سیاستمدار مشهور فرانسوی: پیوستن اعضای جدید به بریکس، آمریکا را تضعیف کرد
در بحران اوکراین هم گو اینکه این کشورها موضع بی طرف اتخاذ کردند و میانجی گری را بهانه کردند تا روابط خود با دو طرف را حفظ کنند اما همه به خوبی می دانند که اینها با کشورهای غربی در مقابل روسیه همراهی نکرده اند.
مصالحه عرب ها با ایران هم فضایی در خلیج فارس و کل منطقه غرب آسیا ایجاد کرد که دیگر نیازی به حضور آمریکایی ها نمی باشد و علیرغم اینکه آمریکایی ها نیروهای خود را قبل تر در منطقه تقلیل داده بودند تا آنها را به اروپا و شرق آسیا ببرند اما دوباره مجبور شده اند برای فشار به عرب ها و افزایش تنش در منطقه اینها را برگردانند.
حال این دو کشور تقاضای عضویت در گروه بریکس را داده اند و عضویت آنها هم پذیرفته شده.
گروهی که عملا رقیب اقتصادی گروه هفت به ریاست آمریکا می باشد وبا حضور شش قدرت اقتصادی نوظهور جدید امروزه بیش از 38% اقتصاد جهانی را کنترل می کند و در مقابل گروه هفت فقط 30% اقتصاد جهانی را در اختیار دارد.
مضاف بر اینکه با حضور کشورهای تولید کننده اصلی انرژی جهان در بریکس عملا بازار انرژی جهان در اختیار گروه بریکس قرار دارد.
بدیهی است که آمریکا چنین چیزی را بر نتابد و فشارهای خود بر عربستان سعودی و امارات عربی متحده را افزایش دهد.
اخیرا اینها شروع کرده اند امارات را متهم کردن به همکاری با روسیه برای دور زدن تحریم ها و از سوی دیگر عربستان را به بهانه اینکه تعداد زیادی مهاجر غیر قانونی از اتیوپی را در مرزها هدف تیر اندازی قرار داده تحت فشار قرار دادن.
معمولا هم این دو روش، روش های سنتی ایالات متحده برای شروع فشار بر علیه کشورهای دیگر می باشد و کم کم از این تهمت های دروغ سوء استفاده می کنند تا کشور مقصد را وادار به تمکین به خواسته خود کنند.
البته اگر ایالات متحده بخواهد از ابزار تروریسم اقتصادی خود بر علیه این دو کشور استفاده کند به نظر می رسد خودش و متحدین اروپایی اش بیشترین ضربه را خواهند خورد.
به هر صورت به نظر می رسد آمریکایی ها قصد داشته باشند انواع و اقسام فشارها را به این کشورها به دلیل تلاش برای خروج از زیر چتر آمریکا انجام دهند و ابتدایی ترین آن ایجاد تنش در منطقه خلیج فارس با ارسال نیرو و همچنین تهمت های کاذب شان بر علیه اینها است.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала