گزارش و تحلیل

غرب زداییِ بریکس بلوف سیاسی نیست

© Sputnik / Grigory Sysoev /  مراجعه به بانک تصاویر Пресс-центр саммита БРИКС в Йоханнесбурге
Пресс-центр саммита БРИКС в Йоханнесбурге - اسپوتنیک ایران  , 1920, 24.08.2023
اشتراک
اختصاصی
پانزدهمین نشست سران بریکس روز گذشته بیست و دوم آگوست در آفریقای جنوبی آغاز شد، گروه بریکس از ۱۵ سال پیش تشکیل شد اما شرایط کنونی جهانی فرصت جدیدی را برای این گروه فراهم کرده تا به صدای بلندتری از کشورهایی تبدیل شود که احتمالاً ایالات متحده و متحدانش را به چالش بکشند.
ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور فدراسیون روسیه روز گذشته در سخنرانی خود در اجلاس سران بریکس از اهمیت بریکس به عنوان یک گروه بر پایه کشورهای قدرتمند صحبت کرد و اشاره کرد این کشورها با اتحاد در قالب گروهی به عنوان بریکس می ‌توانند سلطه غرب و آمریکا بر جهان را در هم بشکنند.
محمد جواد جمالی نوبندگانی، عضو اسبق هیئت رئیسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ایران در این زمینه به خبرنگار اسپوتنیک در تهران گفت:
تصور من این است که خود آمریکایی‌ ها نیز هیچ گاه باور نمی‌کردند شرایط به گونه ‌ای جلو برود که این تعداد زیاد از کشورهای جهان در باشگاه تحریم شدگان آمریکا قرار بگیرند، میشود گفت یکی از مشوقین ایجاد بریکس آمریکایی‌ ها با اقدامات تحریمی خود بودند.
از نظر جمعیتی بریکس جمعیت قابل توجهی دارد و از حیث تولیدات سرانه و شاخص‌ های اقتصادی، کشور هایی قوی از سرتاسر جهان را در کنار یکدیگر دارد برزیل، چین، روسیه و هند و کشورهایی قوی نظیر ایران نیز متقاضی عضویت در این گروه هستند، اگر روند گروه به درستی جلو برود این موضوع یک بلوف سیاسی نیست بلکه قابلیت دسترسی دارد.
محمد جواد جمالی نوبندگانی، پیرامون اهمیت دلار زدایی از معاملات جهانی در راستای ثبات و پایداری اقتصاد جهان بیان کرد:
یکی از چالش‌ های مهمی که اکنون اقتصاد جهانی با آن روبرو است بحث تحریم‌ها و محدودیت‌های پولی و بانکی آمریکا بر کشورهای جهان است، در حال حاضر اقتصاد بین‌المللی با یک ترس و نگرانی پیرامون دلار روبرو است به عنوان مثال ممکن است دو کشور با یکدیگر قرارداد ‌های اقتصادی طولانی مدت ببندند اما یکی از آنها با تحریم‌ های آمریکا مواجه شود، در این صورت قرارداد های دو کشور دیگر مختل خواهد شد.
بریکس - اسپوتنیک ایران  , 1920, 23.08.2023
نکات مهم در سخنرانی های رهبران بریکس در دومین روز اجلاس این سازمان بین المللی
این باشگاه تحریم شدگان آمریکایی در حال قدرت گرفتن است و توسط خود آمریکایی‌ ها به وجود آمده، امروزه اگر شرکت‌ هایی که تحریم نیستند با کشورهای تحریم شده کار کنند به شدت جریمه می‌شوند و این موضوع در حال سوق دادن و جهت دهی به دنیا است تا تمام جهان مطلع شود که دلار اهرمی برای فشارهای سیاسی و اقتصادی بر کشورها است.
وی افزود:
این مقدار تحریمی که بر جمهوری اسلامی ایران وضع شده نشان دهنده اثر ژئوپلیتیک عظیم ایران در منطقه و جهان است، جمهوری اسلامی ایران از موقعیت جغرافیایی و جمعیت تاثیرگذار خاصی برخوردار است و منابع عظیم انرژی را در دست دارد.
این موضوع سبب می‌شود که ایران به عنوان یک کشور بسیار قوی در منطقه محسوب شود و قطعاً پیوستن ایران به بریکس برای این گروه بسیار سودمند خواهد بود.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала