مرکزیت بحث دلارزدایی در نشست بریکس

© Sputnikآغاز پانزدهمین نشست سران بریکس به میزبانی آفریقای جنوبی
آغاز پانزدهمین نشست سران بریکس به میزبانی آفریقای جنوبی - اسپوتنیک ایران  , 1920, 22.08.2023
اشتراک
قرار است، روش هایی برای افزایش تعداد پرداخت ها به ارزهای ملی کشورهای عضو بریکس یافت شود.
به گزارش اسپوتنیک، پل ماچاتیل، معاون رئیس جمهور آفریقای جنوبی اظهار داشت اعضای بریکس در نشست روز سه شنبه خود عمدتاً بر کاهش وابستگی بلوک به دلار تمرکز خواهند کرد.
به گفته معاون رئیس جمهور آفریقای جنوبی، "امروزه جهان به بریکس توجه نشان می دهد زیرا در خط مقدم گفتمان جهانی قرار دارد تا وابستگی به دلار را کاهش دهد.
شایان ذکر است که نالدی پاندور وزیر امور خارجه آفریقای جنوبی پیشتر اعلام کرد، رهبران 23 کشور رسما تمایل خود را برای پیوستن به بریکس ابراز کرده اند. الجزایر، آرژانتین، بنگلادش، بحرین، بلاروس، بولیوی، کوبا، مصر، اتیوپی، هندوراس، اندونزی، ایران، قزاقستان، کویت، مراکش، نیجریه، فلسطین، عربستان سعودی، سنگال، تایلند، امارات متحده عربی، ونزوئلا و ویتنام از جمله این کشورها هستند.
در سال 2022، بریکس اعلام کرد که تعداد کشورهای عضو را افزایش خواهد داد تا این سازمان فراگیرتر شود. حداقل 19 کشور از جمله آرژانتین، ایران، الجزایر، تونس، ترکیه، عربستان سعودی و مصر تمایل خود را برای پیوستن به این بلوک اقتصادی ابراز کرده اند.
بریکس - امکان افزایش اعضا - اسپوتنیک ایران  , 1920, 24.05.2023
رسانه: افزایش نفوذ بریکس به معنای پایان هژمونی آمریکا و سلطه G7 است
همانطور که مزووکیله ماکتوکا سفیر آفریقای جنوبی در مسکو گفت، همه اعضای بریکس از گسترش آن استقبال می کنند، اما لازم است که نحوه پذیرش اعضای جدید مشخص و این موضوع باید به طور جمعی تصمیم گیری شود. امروز بریکس برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی را متحد می کند. در ابتدای سال جاری ریاست این سازمان از چین به آفریقای جنوبی منتقل شد و تا پایان سال 2023 ادامه خواهد داشت و سپس به کشور بعدی منتقل می شود.
در ماه ژوئیه، دفتر رئیس جمهور آفریقای جنوبی اعلام کرد که رهبران چین، هند، برزیل و آفریقای جنوبی در اجلاس بریکس که به صورت حضوری در 22 تا 24 آگوست در ژوهانسبورگ برگزار می شود، شرکت خواهند کرد. سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه، نمایندگی روسیه در این نشست را عهده دار خواهد بود. ولادیمیر پوتین تصمیم گرفت در قالب ویدئو کنفرانس در این اجلاس شرکت کند.
واسیلی نبنزیا، نماینده دائم روسیه در سازمان ملل متحد بار دیگر اعلام کرد که روسیه در شرایط تحریم نمی تواند به دلار به عنوان ارز جهانی تکیه کند."فرایند رو آوردن به ارزهای ملی در تسویه حساب‌های متقابل نشان‌دهنده تمایل کشورها برای رهایی از وابستگی به دلار است".
Председатель КНР Си Цзиньпин и президент России Владимир Путин на встрече в Кремле - اسپوتنیک ایران  , 1920, 20.03.2023
دیدار پوتین و شی؛ منادی پایان "هژمونی دلار" و "سلطه آمریکا"
ایالات متحده با استفاده از دلار به عنوان یک ارز ذخیره بین المللی، آن را به سلاحی برای افزایش کنترل بر معاملات جهانی تبدیل کرده است. این امر منجر به این واقعیت شد که بسیاری از کشورها، دیگر احساس امنیت نمی کنند. افزایش بدهی دولتی ایالات متحده، نوسانات شدید دلار و عدم اطمینان در مورد نرخ بهره فدرال رزرو، باعث شده است که بسیاری کشورها اعتماد خود را به پول ایالات متحده از دست بدهند. و عرضه چین به کشورهای در حال توسعه و اقتصادهای بزرگ جهان از مجموع صادرات آن به ایالات متحده، اتحادیه اروپا و ژاپن بیشتر است. این امر نشان دهنده شکل گیری یک نظم تجاری جدید است که تأثیر جدی بر رویه تسویه و ذخایر ارزی بین المللی خواهد داشت. و اگر پکن دلار را کنار بگذارد، عواقب آن برای واشنگتن بسیار شدید خواهد بود.
اسکار روجاس کارشناس دانشگاه ملی مکزیک در مصاحبه با اسپوتنیک گفت که درگیری در اوکراین و تحریم های اقتصادی متعاقب آن روند دلارزدایی را که پیش از این پس از بحران اقتصادی سال 2008 آغاز شده و پس از "بهار عربی" شتاب بیشتری به خود گرفت، سرعت بخشیده است.
این کارشناس تاکید کرد: "همه پس از بحران 2008 و اکنون با این روندهای تورم جهانی فهمیدند که ارزی مانند دلار آنقدر قوی نیست که ایدئولوگ های آن ادعا می کردند".
Russia Iran - اسپوتنیک ایران  , 1920, 14.06.2023
گزارش و تحلیل
از دلار زدایی و لغو روادید تا همکاری فضایی تهران با مسکو؛ گفت و گوی ویژه سفیر ایران در روسیه+ ویدئو
پوتین و چین ضربه مخرب دیگری به غرب وارد کردند. کشورهای بیشتر و بیشتری تصمیم می گیرند دلار آمریکا را کنار بگذارند، لائوس، پاکستان، آرژانتین، برزیل، این کشورها در معاملات خود از استفاده از دلار خودداری می ورزند.
رسانه های غربی تقریباً هیچ توجهی به این اقدام کشورهای عضو بریکس نداشتند. وی همچنین افزود که مشکل بدهی آمریکا و کسری تجاری باعث شده است که دلار به عنوان یک ارز بین المللی جذابیت خود را از دست بدهد.
پیش از این، سرگئی ریابکوف معاون وزیر امور خارجه خاطرنشان کرد که کشورهای بریکس روند انتقال به ارزهای ملی را تسریع کرده اند. به گفته وی، محدودیت صادرات روسیه بسیاری از کشورها را تحریک می کند تا به جایگزینی برای دلار فکر کنند
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала