دیدار پوتین و شی؛ منادی پایان "هژمونی دلار" و "سلطه آمریکا"

© Sputnik / Sergey Karpukhin/Pool /  مراجعه به بانک تصاویر Председатель КНР Си Цзиньпин и президент России Владимир Путин на встрече в Кремле
Председатель КНР Си Цзиньпин и президент России Владимир Путин на встрече в Кремле - اسپوتنیک ایران  , 1920, 20.03.2023
اشتراک
سفر شی جین پینگ رئیس جمهور چین به مسکو برای دیدار و گفتگو با ولادیمیر پوتین واکنش های خشمگینانه واشنگتن و اروپا را برانگیخته است.
به گزارش اسپوتنیک، "آنجلو جولیانو"، تحلیلگر سیاسی و مالی مستقر در هنگ کنگ توضیح می دهد که چرا این سفر می تواند تهدیدی برای "هژمونی غرب" تلقی شود.
روابط اقتصادی نزدیکتر روسیه و چین می تواند به معنای پایان برتری دلار در تجارت و حتی هژمونی امپریالیستی ایالات متحده باشد.
شی جین پینگ، رئیس جمهور چین روز دوشنبه وارد مسکو شد تا با ولادیمیر پوتین، همتای روس خود گفتگو کند.
این دیدار پیش از این نیز موجی از اظهارات خشمگینانه و انحرافات سیاسی از جمله "تلاش دادگاه کیفری بین المللی برای متهم کردن پوتین به کودک ربایی و رد طرح پکن برای صلح در اوکراین از سوی واشنگتن" را برانگیخته بود.
سقوط واشنگتن؟
"آنجلو جولیانو" به اسپوتنیک گفت، همکاری عمیق بین دو غول اوراسیا "پیامدهای گسترده ای برای "غرب جمعی" دارد.
جولیانو توضیح داد: "چین و روسیه مکمل خوبی برای یکدیگر هستند. روسیه دارای منابع طبیعی ای است که چین فاقد آنهاست و چین دارای پایگاههای صنعتی - تولیدی بسیار بزرگ و قدرت مالی خوبی است.
نکته مهم این است که چین می تواند به روسیه در دور زدن تحریم های اعمال شده توسط کشورهای غربی پس از آغاز عملیات ویژه نظامی در اوکراین کمک کند.
جولیانو تأکید کرد: "هر دو کشور برای رویارویی گسترده‌تر احتمالی با غرب جمعی آماده می‌شوند". هر دو کشور در حال حاضر در یک اتحاد "دوفاکتو" هستند.
دستور کار این نشست احتمالاً شامل ایجاد یک مکانیسم جدید انتقال پول بین‌المللی، مستقل از سیستم سوئیفت غربی است که روسیه اکنون از آن محروم است. این تحلیلگر گفت که این مکانیسم در نهایت می تواند مبتنی بر یک ارز جدید تحت کنترل بانک توسعه بریکس، بر اساس سبدی از ارزهای کشورهای عضو و با پشتوانه ذخایر طلا باشد.
این موضوع می تواند پایان سلطه ایالات متحده بر سیستم مالی و موقعیت ممتاز پول آن در تجارت بین المللی باشد.

وی اضافه کرد:" پایان "هژمونی دلار" آغازگر سقوط ایالات متحده، پایان امتیاز گزاف چاپ ارز جهانی، تامین مالی دائمی کسری تجاری با صدور بدهی های ایالات متحده است که قرار نیست بازپرداخت شود، یک "نقشه پونزی" بالفعل.

جولیانو گفت:" این به معنای پایان سبک زندگی مجلل ایالات متحده در گسترش جنوب جهانی است".
این کارشناس گفت که یک سیستم مالی بین المللی جدید، در رقابت با موسسات مستقر در ایالات متحده "برتون وودز" مانند بانک جهانی و صندوق بین المللی پول(IMF)، می تواند برای هر کشوری که بخواهد به آن بپیوندد، باز شود.
جولیانو گفت که نقطه فروش آن "یک سیستم بسیار دموکراتیک تر بدون حق وتو اعمال شده در بانک جهانی و صندوق بین المللی پول" خواهد بود. بسیاری از کشورها علاقه نشان داده اند و این تغییر می تواند تدریجی باشد."
بیشتر و بیشتر رهبران غربی، پکن را با عباراتی مانند "چالش سیستمی" یا حتی "مخالف" توصیف می کنند و داده های جدید نشان می دهد که بخش تولید چین اکنون بزرگتر از مجموع اتحادیه آمریکا و اروپا است.
جولیانو خاطرنشان کرد: "چین در حال حاضر در 37 فناوری از 44 فناوری پیشرو است، غرب قطعاً این را به عنوان یک چالش در دراز مدت می بیند. اما این امر اجتناب ناپذیر است زیرا چین جمعیت بسیار بیشتری دارد و 10 برابر بیشتر از ایالات متحده فارغ التحصیلانSTEM (ریاضیات مهندسی فناوری علوم) در این کشور وجود دارند."
فرایند رشد تجاری دو جانبه بین روسیه و جمهوری خلق چین در سال 2022
 - اسپوتنیک ایران  , 1920, 20.03.2023
داده نمایی
فرایند رشد تجاری دو جانبه بین روسیه و چین در سال 2022 + داده نمایی
"کریس دوونشایر-الیس"، رئیس Dezan Shira & Associates با سی سال سابقه سرمایه گذاری و تجارت در چین، روسیه و آسیا، نوشت که روسیه و چین احتمالاً همکاری نظامی و اقتصادی را تقویت خواهند کرد.
امنیت منطقه ای در دستور کار قرار خواهد گرفت و سازمان همکاری 22 ساله شانگهای قرار است "تقویت" و گسترش یابد تا کشورهایی مانند بلاروس، بحرین، مالدیو، میانمار، کویت و امارات متحده عربی را شامل شود.
دوونشایر-الیس نوشت: "این امر به سازمان همکاری شانگهای، نوعی پوشش منطقه‌ای از اوراسیا تا مرزهای اروپای شرقی را می‌دهد و همچنین دستاوردهای قابل توجهی در خاورمیانه و آسیای جنوب شرقی خواهد داشت". این احتمالاً به‌عنوان جهان "فراتر از غرب" در یک جنگ سرد جدید دیده می‌شود و پیامدهای خاصی در بخش‌های انرژی و تجارت دارد."
او پیش‌بینی کرد که غرب سازمان همکاری شانگهای در حال توسعه را "تهدیدی برای ناتو" می‌خواند و از آن برای توجیه افزایش نظامی در اروپا و طولانی‌تر کردن درگیری در اوکراین استفاده می‌کند.

دوونشایر-الیس خاطرنشان کرد: "چین ناتو را مشکل اولیه می‌داند، زیرا به سمت شرق گسترش یافته است، و سازمان همکاری شانگهای به "خط مقدم امنیتی بین این دو" تبدیل خواهد شد".

رد طرح صلح 12 ماده‌ای چین برای اوکراین توسط واشنگتن و بروکسل نشان می‌دهد که چگونه لفاظی‌های غرب در مورد مناقشه "خطرناک شده، به طور فزاینده‌ای مستعد تئوری‌های توطئه و اطلاعات نادرست، و جنگ‌افروزی" شده است.
دوونشایر-الیس هشدار داد: "خطر در اینجا این است که بقیه جهان نیز در این درگیری منفعت دارند، زنجیره‌های تأمین ضروری هم در غذا و هم در انرژی مختل شده و عوامل استرس‌زای واقعی را در کشورهای در حال توسعه ایجاد کرده است".
او توضیح داد که علاقه پکن به صلح ناشی از عضویت اوکراین در طرح "کمربند و جاده" برای ایمن سازی مسیرهای تجاری به اروپا و آفریقا است. چین وام هایی برای بهبود بنادر، جاده ها و زیرساخت های ریلی اوکراین ارائه کرده است. این کشور همچنین بزرگترین شریک تجاری کشور است که منبع 14.4 درصد از واردات اوکراین و خرید 15.3 درصد از صادرات آن است.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала