سخنرانی پوتین در اجلاس بریکس در ژوهانسبورگ + ویدئو

© Sputnik / Gavriil Grigorov /  مراجعه به بانک تصاویر ولادیمیر پوتین
ولادیمیر پوتین - اسپوتنیک ایران  , 1920, 22.08.2023
اشتراک
ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه از طریق ویدئو کنفرانس در اجلاس گروه بریکس شرکت و به ایراد سخنرانی پرداخت.
به گزارش اسپوتنیک، از 22 تا 24 اوت سال 2023 میلادی اجلاس گروه بریکس در ژوهانسبورگ در حال برگزاری است. ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه به صورت آنلاین در این اجلاس شرکت کرد.
رئیس جمهور روسیه در مراسم افتتاحیه این نشست که با حضور سران بسیاری از کشورها برگزار شد خاطرنشان کرد که کشورهای عضو بریکس امروز باید مشکلات پیچیده ای را در پس زمینه نوسانات بازار و همچنین فشار تورمی حل کنند. به گفته وی، دلیل این امر اقدامات غیرمسئولانه تعدادی از کشورها بوده است.
پوتین تاکید کرد که اعضای بریکس بر اساس اصول برابری و حمایت از مشارکت همکاری می کنند. وی افزود: "گردش مالی روسیه با کشورهای عضو اتحادیه از مرز 230 میلیارد دلار گذشت. در عین حال، در شرایط فعلی، مسکو قصد دارد جریان حمل و نقل و لجستیک را به شرکای قابل اعتماد از جمله کشورهای بریکس تغییر دهد".

رئیس جمهور روسیه تاکید کرد:" مشارکت چند جانبه، تعامل از طریق بریکس نه تنها کمک قابل توجهی به تضمین رشد پایدار کشورهای ما می کند، بلکه به طور کلی به بهبود وضعیت اقتصاد جهانی و دستیابی موفقیت آمیز به اهداف توسعه جهانی تعیین شده توسط سازمان ملل وظایف مبارزه با فقر، گسترش دسترسی مردم به مراقبت های بهداشتی با کیفیت، ریشه کن کردن گرسنگی و تقویت امنیت غذایی کمک می کند".

وی در ادامه توضیح داد:" در میان حوزه های اولویت دار، شاهد هماهنگی بیشتر رویکردهای شرکت کنندگان بریکس در موضوع حمایت از بنگاه های کوچک و متوسط ​​هستیم. این بخش مهمی از برنامه کلی اقتصادی پنج کشور است که مستلزم کمک به گسترده‌ترین اقشار شهروندان درگیر در تجارت در موضوعات مقررات اداری و مالیاتی، دیجیتالی‌سازی، تجارت الکترونیک و مشارکت در زنجیره‌های ارزش است".
وی خاطرنشان کرد که به لطف برنامه های حمایتی دولتی، کارآفرینان کشورهای بریکس با موفقیت خود را با شرایط دائماً در حال تغییر در بازارهای جهانی سازگار کرده، شرکای جدید و کانال های توزیع جدید را پیدا می کنند، بودجه بیشتری جذب می کنند و به طور فزاینده ای از فناوری های مدرن استفاده می کنند".
پوتین افزود:" به همان اندازه مهم است که به توسعه همکاری در بریکس در زمینه کربن زدایی، کاهش اثرات انسانی بر طبیعت و سازگاری با تغییرات آب و هوایی ادامه دهیم. روسیه آماده همکاری با دیگر کشورها برای ترویج رویکردهای متوازن تر به مسائل آب و هوایی در جهان است".
آغاز پانزدهمین نشست سران بریکس به میزبانی آفریقای جنوبی - اسپوتنیک ایران  , 1920, 22.08.2023
آمریکا موضع خود در مورد بریکس را مشخص کرد
رئیس جمهور روسیه تاکید کرد:" روند عینی و غیرقابل برگشت دلارزدایی از روابط اقتصادی ما در حال افزایش است و تلاش‌هایی برای ایجاد مکانیسم‌های مؤثر برای تسویه حساب‌های متقابل و کنترل پولی و مالی در حال انجام است. در نتیجه، سهم دلار در معاملات صادرات و واردات در بریکس رو به کاهش است: سال گذشته تنها 28.7 درصد بود".
وی گفت:" روسیه طرفدار ایجاد همکاری نزدیکتر در چارچوب بریکس در زمینه تامین مطمئن و بدون وقفه انرژی و منابع غذایی به بازارهای جهانی است. روسیه به طور مداوم عرضه سوخت، محصولات کشاورزی و کود را به کشورهای جنوب جهانی افزایش می دهد و کمک قابل توجهی به تقویت امنیت جهانی غذا و انرژی، حل مشکلات حاد بشردوستانه و مبارزه با گرسنگی و فقر در کشورهای نیازمند دارد".
پوتین در سخنانی درباره قرارداد غلات، در خطاب به شرکت کنندگان در مجمع تجاری بریکس گفت: "هیچ یک از شروط قرارداد موسوم به غلات در خصوص خروج صادرات غلات و کود روسیه از تحریم ها به بازارهای جهانی اجرا نشده است. تعهدات به روسیه در این زمینه به سادگی نادیده گرفته شد. آنها حتی از انتقال رایگان کودهای معدنی مسدود شده در بنادر اروپا جلوگیری کردند، اگرچه این یک اقدام کاملاً انسان دوستانه بود که اصولاً نباید مشمول هیچ تحریمی شود."
وی یادآور شد که روسیه مشارکت خود در این توافق را متوقف کرده است. پوتین اضافه کرد:" با در نظر گرفتن حقایق ذکر شده در بالا، از 18 ژوئیه، ما از تمدید بیشتر این به اصطلاح توافق خودداری کرده ایم و آماده بازگشت به آن هستیم، اما تنها در صورتی باز می گردیم که همه تعهدات در قبال روسیه عملاً انجام شود".
پوتین در خصوص عرضه رایگان غلات به کشورهای نیازمند آفریقایی گفت:" به عنوان اولین گام، تصمیم گرفته ایم 25 تا 50 هزار تن غلات را به شش کشور آفریقایی به صورت رایگان ارسال کنیم که شامل ارسال رایگان این کالاها نیز می شود. مذاکرات با شرکا در حال پایان است".

وی ادامه داد:" من بارها گفته ام که کشور ما می تواند غلات اوکراین را هم به صورت تجاری و هم به صورت کمک بلاعوض به کشورهای نیازمند جایگزین کند، به خصوص که امسال دوباره انتظار برداشت عالی را داریم".

وی گفت: "کشور ما تامین کننده مسئول غذا برای قاره آفریقا بوده و خواهد بود. در سال گذشته تجارت محصولات کشاورزی بین روسیه و کشورهای آفریقایی 10 درصد افزایش یافت و به 6.7 میلیارد دلار رسید و در ژانویه تا ژوئن سال جاری 60 درصد افزایش یافت". به گفته رئیس جمهور روسیه، صادرات غلات روسیه به آفریقا در سال 2022 بالغ بر 11.5 میلیون تن و در شش ماهه اول سال 2023 - تقریباً 10 میلیون تن بوده است.
پوتین تاکید کرد: "و این به رغم تحریم‌های غیرقانونی اعمال شده علیه ما است که به طور جدی مانع صادرات مواد غذایی روسیه، لجستیک حمل‌ونقل، بیمه و پرداخت‌های بانکی می‌شود".
رئیس جمهور روسیه در پایان گفت:" و در پایان، من می خواهم از نمایندگان محافل تجاری کشورهایمان دعوت کنم تا به مجمع اقتصادی شرق روسیه که در تاریخ 10 تا 13 سپتامبر در شهر ولادی وستوک برگزار می شود، بیایند، جایی که طبق سنت، موضوعات مورد علاقه از جمله برای جامعه تجاری کشورهای بریکس در آنجا برگزار می شود".
آغاز پانزدهمین نشست سران بریکس به میزبانی آفریقای جنوبی - اسپوتنیک ایران  , 1920, 22.08.2023
گزارش و تحلیل
حذف دلار هدف اول بریکس خواهد بود
شایان ذکر است که نالدی پاندور وزیر امور خارجه آفریقای جنوبی پیشتر اعلام کرد، رهبران 23 کشور رسما تمایل خود را برای پیوستن به بریکس ابراز کرده اند. الجزایر، آرژانتین، بنگلادش، بحرین، بلاروس، بولیوی، کوبا، مصر، اتیوپی، هندوراس، اندونزی، ایران، قزاقستان، کویت، مراکش، نیجریه، فلسطین، عربستان سعودی، سنگال، تایلند، امارات متحده عربی، ونزوئلا و ویتنام از جمله این کشورها هستند.
در سال 2022، بریکس اعلام کرد که تعداد کشورهای عضو را افزایش خواهد داد تا این سازمان فراگیرتر شود. حداقل 19 کشور از جمله آرژانتین، ایران، الجزایر، تونس، ترکیه، عربستان سعودی و مصر تمایل خود را برای پیوستن به این بلوک اقتصادی ابراز کرده اند.
همانطور که مزووکیله ماکتوکا سفیر آفریقای جنوبی در مسکو گفت، همه اعضای بریکس از گسترش آن استقبال می کنند، اما لازم است که نحوه پذیرش اعضای جدید مشخص و این موضوع باید به طور جمعی تصمیم گیری شود. امروز بریکس برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی را متحد می کند. در ابتدای سال جاری ریاست این سازمان از چین به آفریقای جنوبی منتقل شد و تا پایان سال 2023 ادامه خواهد داشت و سپس به کشور بعدی منتقل می شود.
در ماه ژوئیه، دفتر رئیس جمهور آفریقای جنوبی اعلام کرد که رهبران چین، هند، برزیل و آفریقای جنوبی در اجلاس بریکس که به صورت حضوری در 22 تا 24 آگوست در ژوهانسبورگ برگزار می شود، شرکت خواهند کرد. سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه، نمایندگی روسیه در این نشست را عهده دار خواهد بود. ولادیمیر پوتین تصمیم گرفت در قالب ویدئو کنفرانس در این اجلاس شرکت کند.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала