گزارش و تحلیل

حذف دلار هدف اول بریکس خواهد بود

© Sputnikآغاز پانزدهمین نشست سران بریکس به میزبانی آفریقای جنوبی
آغاز پانزدهمین نشست سران بریکس به میزبانی آفریقای جنوبی - اسپوتنیک ایران  , 1920, 22.08.2023
اشتراک
اجلاس امسال بریکس شاید یکی از مهم ترین اجلاس های این مجموعه تا به حال به حساب آید.
اسپوتنیک - اجلاسی که رهبران 67 کشور و 20 سازمان بین المللی در آن دعوت هستند وهیچ رهبر کشور غربی در آن حضور ندارد.
چهل کشور تا به حال اعلام کرده اند که در این اجلاس حضور خواهند داشت و 23 کشور رسما اعلام کرده اند که تقاضای عضویت در بریکس را داده اند.
با توجه به اهمیت آفریقا برای اروپا و مخصوصا فرانسه و همچنین استعمار غیر رسمی بسیاری کشورهای آفریقایی توسط غربی ها ومخصوصا فرانسه رئیس جمهوری فرانسه تلاش مذبوحانه ای برای حضور در این اجلاس بریکس به نمایندگی از کشورهای غربی به عنوان ناظر را داشت اما تلاش های او بی ثمر ماند، امری که به خودی خود نشان می دهد اعضای بریکس تمایل ندارند استعمارگران قدیم و یا نوین در بین آنها حضور داشته باشند.

به هر حال نمی توان از ماجرای سرنگونی دولت نیجر که دست نشانده غرب و فرانسه بود وحمایت غیر قابل تصور مردم نیجر از کودتاچیان نادیده گذر کرد و همانگونه که می گویند مشت نمونه خروار است ماجرای نیجر نشان می دهد که سطح نفرت از غرب این روزها در آفریقا و دیگر کشورهای جهان به چه حد است.

اولین اجلاس میان رهبران پنج کشور عضو بریکس یعنی برزیل – روسیه – هند – چین و آفریقای جنوبی خواهد بود که در این اجلاس جناب آقای ولادیمیر پوتین به صورت ویدئو کنفرانس حضور خواهد داشت.
اجلاس بعدی که با حضور بقیه نمایندگان کشورها خواهد بود قرار است پشت درب های بسته برگزار گردد.
یکی از اصلی ترین مباحث که بنا است در این اجلاس مطرح گردد ایجاد ساختار تجارت جدیدی در جهان که خارج از چهارچون سلطه دلار و تروریسم اقتصادی آمریکا است می باشد.
افراط سیاستمداران آمریکایی در سوء استفاده از ابزار دلار و تروریسم اقتصادی بر علیه دیگر کشورها برای به زانو در آوردن آنها در قبال خواسته های آمریکا همه را به این سمت و سو برده که دیگر دلار ارز معتبر و قابل اطمینانی نیست و به این دلیل باید راهکار دیگری برای تبادلات فیما بین کشورها ایجاد کرد.
قبل تر این بحث، یعنی ضرورت کنار گذاشتن دلار، توسط چند تن از رهبران جهان مطرح شد اما آمریکایی ها با استفاده از حمله نظامی این کشورها علاوه بر نابودی کشورهایشان آنها را سرنگون کردند.
ایران هم سالهاست بحث ضرورت کنار گذاشتن دلار را مطرح می کند و سالهاست به همه گوشزد می کند که همراهی با تحریم های آمریکا در نهایت به ضرر آنها خواهد بود چون موجبات تشویق آمریکا برای استفاده از تروریسم اقتصادی را فراهم می کند.
اما بسیاری تصور می کردند که این ماجرا فقط در باره ایران می تواند رخ دهد و به آنها نخواهد رسید.
Баннеры с символикой XV саммита БРИКС у конференц-центра Sandton Convention Centre в Йоханнесбурге - اسپوتنیک ایران  , 1920, 21.08.2023
گزارش و تحلیل
کشورهای جنوب جهانی چه غرب بخواهد یا نه، بریکس را جذاب می‌دانند
امروزه آمریکایی ها این ابزار را بر علیه بسیاری کشورهای دیگر تعمیم بخشیده اند و دیگر همه متوجه شده اند که حرف ایران درست بود، نباید با آمریکا در زمینه تحریم های اقتصادی بر علیه ایران همکاری می کردند چون موجبات تشویق آمریکا برای استفاده از این ابزار بر علیه خودشان را فراهم کرده اند.
امروزه آمریکایی ها نه فقط بر علیه دشمنان خود مانند روسیه و چین و کره شمالی و کوبا و ونزولا و... اگر بخواهیم دشمنان آمریکا را بشماریم لیست خیلی طولانی می شود، از ابزار تروریسم اقتصادی استفاده کرده اند بلکه حتی در مواردی بر علیه برخی کشورها که متحد آمریکا به حساب می آیند مانند ترکیه نیز استفاده کرده اند، امری که نشان می دهد دوستی یا دشمنی با آمریکایی ها فرقی ندارد، خون سیاستمداران آمریکایی شدیدا به تروریسم اقتصادی آلوده شده.
با توجه به این شرایط کشورهای بریکس در اولین اقدام خود برای اینکه تحت تاثیر سوء استفاده ابزاری از دلار آمریکا قرار نگیرند باید به سمت تصمیم گیری درباره استفاده از ارز دیگری به عنوان ارز جایگزین بروند تا تبادلات تجاری و اقتصادی فیما بین آنها تحت تاثیر اراده آمریکا قرار نگیرد.
برخی بحث استفاده از یوان چین را مطرح کردند اما ظاهرا چینی ها فعلا چنین تصمیمی را ندارند چون سرمایه گذاری های کلانی را در آمریکا و به دلار آمریکا انجام داده اند و دلواپس هستند چنین تصمیمی روی ارز و اقتصاد آنها تاثیر بگذارد.

در چنین شرایطی به نظر می آید بهترین گزینه ایجاد ارزی جدید برای تبادلات میان کشورها بریکس می باشد که قیمتی ثابت با پشتوانه طلا داشته باشد و کشورها بتوانند روی آن حساب باز کنند به این ترتیب این ارز مانند ارز یورو مربوط به کشورهای اروپایی تحت تاثیر تلاطمات اقتصادی کشورهای عضو نمی رود.

مضاف بر اینها می توان تصور داشت که اعضای بریکس بتوانند یک بلوک قدرت سیاسی در مجامع بین المللی تشکیل دهند به گونه ای که از این پس دیگر این امکان وجود نداشته باشد برخی بلوک های قدرت، مخصوصا بلوک های قدرت غربی، در مجامع بین المللی بتوانند نظرات خود را بر دیگران تحمیل کنند.
البته ماجرای تشکیل بلوک قدرت سیاسی می تواند در مرحله بعدی شکل بگیرد با توجه به اینکه این مجموعه یک مجموعه اقتصادی می باشد اولین و مهم ترین کاری که اعضا نیاز دارند انجام دهند این است که شرایط تعاملات اقتصادی فیما بین یکدیگر را فراهم کنند.
در پایان می توان گفت با توجه به روابط بسیار حسنه و صمیمی که ایران با پنج کشور عضو بریکس دارد بسیاری امیدوار هستند در این اجلاس عضویت ایران در بریکس هم به قطعیت برسد وبه این شکل ایران هم می تواند امیدوار باشد از مزایای عضویت در این مجموعه بهره ببرد.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала