نگاه ویژه اسپوتنیک

برنامه دوستانه روسیه برای تقویت و توسعه پایدار کشورهای عضو بریکس

© Sputnik / Anton Denisov /  مراجعه به بانک تصاویر Символика БРИКС
Символика БРИКС - اسپوتنیک ایران  , 1920, 22.08.2023
اشتراک
پانزدهمین اجلاس بریکس که در ژوهانسبورگ آفریقای جنوبی با شعار (مشارکت برای رشد متقابل شتابان ، توسعه پایدار و چندجانبه گرایی فراگیر) در حال برگزاری است از تفاوت های بسیار متمایزی با دوره های قبلی آن برخوردار است.
امرزو فقط تحلیلگران ، صاحبنظران، شخصیت ها و مقامات سیاسی کشورهای جهان در حال رصد رخدادهای 22 تا 24 آگوست در آفریقای جنوبی نیستند، بلکه مردم عادی جهان نیز با توجه به تحولات سریع و مهمی که در نظام جهانی در حال رخ دادن است ، نیز به صف دنبال کنندگان لحظه ای این رویداد بسیار مهم بین المللی پیوسته اند.

در این میان سخنرانی آقای ولادیمیر پوتین رئیس جمهور فدراسیون روسیه در آیین افتتاحیه این اجلاس نیز بر تمایز و اهمیت هر چه بیشتر اجلاس پانزدهم بریکس افزود و پیشنهادات راهبردی و عملیاتی ایشان که کاملا کارشناسانه و مبتنی بر نیازهای امروز جامعه جهانی و با رویکرد توجه به ملت ها خصوصا جوامع جنوب جهانی که تحت تاثیر اعمال سیاست های یکجانبه گرایانه و ناعادلانه جبهه غربی قرار گرفته اند تدوین گردیده بود، مورد استقبال چشمگیر قرار گرفت.

امروز، فشارهای یکجانبه گرایانه آمریکا و اقمار کاخ سفید در غرب به ملت ها و کشورهای مستقلو تقسیمدوباره جهان به شمال- جنوب، همانند دوران استعمار گذشته و گسترش نگاه استعماری و از بالای غرب به سایر ملل جهان در کنار دخالت در سرنوشت دولتها و شیطنت و بحران آفرینی در دنیا به حدی گسترش یافته که بخش قابل توجهی از جامعه جهانی از رویکرد متکبرانه و یکجانبه گرایانه آمریکا به ستوه آمده اند و در مقابل احساس می نمایند که روسیه پرچم دار گسترش عدالت و جامعه جهانی چندجانبه گرا گردیده است.
به عبارتی امروز ملت ها از دولت های خود صف بندی و اتخاذ سیاست های واحد و مشخص در نظم جدید را در دستور کار مطالبات مشروع خود قرار داده اند.
ولادیمیر پوتین - اسپوتنیک ایران  , 1920, 22.08.2023
سخنرانی پوتین در اجلاس بریکس در ژوهانسبورگ + ویدئو
در این میان نقش محوری آمریکا در ایجاد بحران اوکراین و هم زمان ادامه این بحران با هماهنگی با تروئیکای اروپایی و اعضای ناتو و در کنار آن ارسال فاکتورهای سرسام آور و سنگین این فتنه انگیزی برای سایر کشورها و فشار به ملت های دیگر برای شراکت در پرداخت هزینه های ماجراجویی امریکا و رژیم نئونازی کی یف؛ در کنار ایجاد بحران غلات ، غذا، انرژی، محیط زیست و ترانزیت برای سایر ملل جهان ، منجر شده آمریکا ستیزی در افکار عمومی جهانی به سرعت گسترش یاید و نخبگان جامعه جهانی به دنبال طراحی مدل جدیدی برای رسیدن به جهانی متعادل تر و عادلانه تر باشند.

آنچه مسلم است ،امروز برابری و نوآوری فراگیر، یکی از مباحث بسیار مهم در نزد ملت ها و نخبگان جهانی است و به همین دلیل همین جامعه جهانی چشم انتظار تحولاتی بزرگ و ملموس در تحقق نظمی غیر یکجانبه گرایانه است.

در این میان همزمان با اوج آمریکا ستیزی در جامعه جهانی، شاهد رشد شاخص محبوبیت روسیه در جهان هستیم، چرا که روسیه خصوصا طی سالیان اخیر به مخاطبان عام جهانی این پیام عملیاتی را به صورت ملموس منتقل نموده که مدل روسی کاملا بر مبنی عدالت و مشارکت همه طرف ها و بر مبنی منافع جمعی پیگیری و اجرا می گردد، دقیقا متضاد با مدل های غربی که حتی در سازمان های بین المللی مالی طراحی شده توسط آنها مانند بانک جهانی و صندوق بین المللی پول در صورت ارائه کمک به کشورهای جنوبی، اثری جز بدهکاری، ورشکستگی و بحران اقتصادی برای ملت ها پدید نمی آورد چرا که اولین اصل در کاپیتالیسم منفعت بنگاه داری و سرمایه داری است نه ملت های عام در جامعه جهانی، نگاهی که جهان را به دو طبقه فرادست و فرودست تقسیم می نماید و در قرن جدید نیز رهبران غربی هیچ شرمی از تحقیر و توهین به سایر ملل غیر غربی ندارند.

مانند اظهارات گستاخانه ای که جوزف بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا مطرح کرد و بقیه ملت های جهان را موجودات! غیر متمدن جنگلی خواند که قصد هجوم به باغ آرام اروپا را دارند!

در همین راستا است که امروز جامعه مستقل جهانی آغوش خود را برای ایده های روسیه باز نموده و از آن در تحقق جهانی جدید و برابر استقبال می نماید.
مرور و بررسی دقیق محورهای سخنرامی مهم آقای پوتین در اجلاس افتتاحیه بریکس نیز همین برونداد را به جامعه جهانی منتقل می نماید.
تاکید رئیس جمهور روسیه بر بحران های کنونی جهان که حاصل سلطه دلار بر بازار و فشارهای آن بر ملت ها به واسطه تورم های سرسام آور، رویکرد قلدرانه غرب در تخریب محیط زیست و انتشار بیش از پیش و غیر مسئولانه گازهای گلخانه ای و بی توجهی به میراث مشترک بشری،ایجاد بحران در زنجیره تامین غذا، انرژی، سوخت و کالاهای اساسی مورد نیاز کشور های جنوب به واسطه سلطه ترانزیتی و ناامن سازی مسیرها توسط عناصر وابسته به طرف غربی و به نوعی گروگان گیری و اخلال در امنیت غذایی جهانی که منجر به تورم وحشتناک قیمت انواع مواد غذایی گردیده و اخلال در امکان اقدامات بشردوستانه، اعمال تحریم های غیر قانونی و دست درازی به دارایی سایر کشورها و نقض فاحش همه هنجارهای بین المللی و... که در سخنرانی آقای پوتی به عنوان بخشی از چالش های فعلی حاصل از سلطه غرب مطرح گردید واقعیت انکار ناپذیری است که بخش قابل توجهی از ملت های جهان با آن روبرو هستند.
انتخاب مجدد شی جین پینگ به سمت رهبر چین  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 22.08.2023
رئیس جمهور چین: اجلاس بریکس بسیار مهم است
لکن آنچه از همه بسیار قابل توجه تر بود، نقشه راه و پیشنهادات عملیاتی بود که رئیس جمهور روسیه برای اعضای بریکس مطرح نمود.
پیشنهاداتی که بخش عمده آن امروز توسط روسیه در حال اجرا است و بیانگر آن است که در شرایط فعلی بحران های جهانی روسیه نقش محوری در کمک به توسعه پایدار و حمایت از کشورهای در معرض آسیب و همچنین کشورهای در حال توسعه را در پیش گرفته، مساله ای که منجر به محبوبیت بیشتر روسیه در نزد افکار عمومی جهانی با وجود تبلیغات سنگین شبکه منسجم غربی در روس هراسی گردیده است، خصوصا اقدامات روسیه برای رفع بحران غذایی ملت آفریقا به علت اخلال آمریکا و رژیم کی یف در پروژه غلات و تحریم کودهای شیمایی روسیه توسط آمریکا که دولت روسیه با ارسال میلیون ها تُن غلات وکود رایگان به صورت ویژه تلاش کرد مانع از یک تراژدی انسانی در قاره آفریقا گردد و همین چند روز قبل بود که دهها هزار تَن از مردم آفریقای جنوبی در خیابانهای ژوهانسبورگ شعار حمایت و پشتیبانی از پوتین و روسیه را فریاد زندند و از سیاست های استعماری غرب و امریکا برائت جستند.

در این میان پیشنهاد آقای پوتین در حوزه توسعه شبکه منسجم ترانزیتی جهانی با محوریت دو مسیر طلایی ترانس سیبری و راه گذر شمال – جنوب، و اقدامات فراوان روسیه در ایجاد و توسعه زیر ساخت های این دو مسیر مهم که مانند کمربندی امن آسیا، آفریقا، اروپا و حتی آمریکا را به هم متصل و در کوتاه ترین، امن ترین و ارزان ترین زمان و قیمت خدمات، نیازهای متنوع کشورهای جهان را تامین می نماید بسیار حائز اهمیت بود.

مساله ای که دستاوردی سراسر برد هم برای اعضای بریکس و هم کشورهایی که در خط این مسیر هستند مانند ( ایران ) و هم سایر کشورهای جهان که می توانند به بهترین کیفیت خدمات را دریافت نمایند دارد.
به عبارتی روسیه با طراحی این شاه راههای ترانزیتی و مشارکت دادن سایر کشورها در این مسیر و کمک به آنها برای تکمیل زیر ساخت هایشان، به صورت عملی نشان داده که مسکو، صرفا به دنبال منافع یک طرفه نیست و طرحهای روسیه با رویکر خیر و منافع جمعی تدوین و اجرا می گردد.
در مجموع امروز روسیه با اعمال سیاست های موفق اقتصادی و ضد تحریمی و عبور از شش هزار قلم تحریم های بی سابقه توانسته بنا بر اعتراف بانک جهانی از اقتصاد آلمان نیز پیشی بگیرد و به رده پنجمین اقتصاد برتر دنیا برسد،به عبارتی روسیه با اقتصادی پویا، قدرتمند، بزرگ وضد تحریمی گردش مالی خود با اعضای بریکس را به میزان حدود 41 درصد و به مقدار رقم تقریبی 230 میلیارد دلار در نیمه اول 2023 افزایش داده و در توسعه تجاری اعضای بریکس نقش فعالی ایفا کرده و یکی از شرکا و ستون های مهم بریکس محسوب می گردد.
لوئیز ایناسیو لولا داسیلوا ، رئیس جمهور منتخب برزیل - اسپوتنیک ایران  , 1920, 22.08.2023
رئیس جمهور برزیل: بریکس رقابتی با "گروه بیست" و "گروه هفت" ندارد
در همین راستا مجمع اقتصادی شرق روسیه که در تاریخ 10 تا 13 سپتامبر در ولادی وستوک روسیه برگزار می گردد نیز فرصت مناسبی برای اعضای بریکس برای گسترش تبادلات تجاری و فنی در نظم جدید جهانی است .
در نهایت باید تاکید نمایم امروز بریکس، که تولد و تشکیل آن در سال 2006 با پیشنهاد روسیه بود، به یکی از مهمترین سازمانهای چندجانبه گرایانه جهانی تبدیل گردیده و نزدیک به بیش از چهل کشور جهان به صورت مستقیم و غیر مستقیم در صف عضویت آن قرار دارند و مولودی است بر نظم جدید و عادلانه و نمادی بر افول عملیاتی و یکجانبه گرایی سلطه جویانه آمریکایی و سازمانهای غربی همچون گروه هفت، بانک جهانی و...
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала