آیا بازی های ویدیویی روسی می توانند وارد بازار بریکس شوند؟

© Sputnik / Алексей Филиппов /  مراجعه به بانک تصاویر آخرین قیمت های کنسول بازی "سونی" و لوازم جانبی آن در بازار ایران+ جدول
آخرین قیمت های کنسول بازی سونی و لوازم جانبی آن در بازار ایران+ جدول  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 20.08.2023
اشتراک
بازار بازی های ویدیویی در روسیه در سال های اخیر رشد قابل توجهی را تجربه کرده است و خود را به عنوان یکی از امیدوارکننده ترین و پویاترین بخش ها در صنعت سرگرمی این کشور معرفی کرده است. با این حال، دولت به دنبال راه های جدیدی برای تعمیق نفوذ خود در بازارهای بین المللی است.
به گزارش اسپوتنیک، از آنجایی که بازی به طور مداوم در سطح جهانی تکامل یافته است، مردم بیشتر جذب آن به عنوان یک فعالیت روزانه مورد علاقه شده اند. این موضوع به دلیل افزایش مجموعه بازی ها و ژانرها، دسترسی آسان بازیکنان به پلتفرم های بازی و مقرون به صرفه بودن دستگاه ها اتفاق می افتد. صنعت بازی به مکانیزمی متحول کننده برای رها کردن هنر از طریق خلاقیت به شکلی از سرگرمی تبدیل شده که توسط نوآوری های تکنولوژیکی در دنیای امروز تسهیل می شود.
در نتیجه، روسیه به دلیل پیشینه عمیق خود در علم، فناوری اطلاعات و ارتباطات، و تعداد فزاینده ای از متخصصان فناوری اطلاعات مانند توسعه دهندگان، برنامه نویسان، و مرکز توسعه بازی در حال گسترش، خود را حوزه در توسعه بازی قوی نشان داده است.
رئیس جمهور روسیه ولادیمیر پوتین در جریان بازدید از نمایشگاه "توسعه اقتصاد خلاق در روسیه" خواستار پیش نویس پیشنهادهایی برای ترویج بازی های ویدئویی روسی در بازارهای بین المللی با تمرکز بر بازارهای بریکس (برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی) شد.

بازی ویدیویی چیست؟

این بازی دیجیتال شامل تعامل با یک رابط کاربری یا دستگاه ورودی (مانند جوی استیک، کنترلر، صفحه کلید یا دستگاه حسگر حرکت) برای تولید یک رله صوتی و تصویری بر روی صفحه نمایش است.
این بازخورد بصری معمولاً بر روی تلویزیون، مانیتور رایانه، صفحه‌نمایش تلویزیون، یا صفحه لمسی دستگاه تلفن همراه (تبلت، تلفن‌های هوشمند، دستیارهای دیجیتال شخصی) یا از طریق هدست واقعیت مجازی ارائه می‌شود.

بازار بازی روسیه چقدر بزرگ است؟

داده‌های اوت 2021 نشان داد که روسیه در کنار چین، ایالات متحده آمریکا، ژاپن، کره جنوبی، بریتانیا، هند و فرانسه وارد 10 کشور برتر در حوزه بازی‌ها شده است.
"استاتیستا" گزارش داد که در سال 2023، درآمد حاصل از بازی های ویدیویی حدود 3.27 میلیارد دلار پیش بینی می شود. پیش‌بینی می‌شود که درآمد سالانه بین سال‌های 2023 تا 2027 حدود 6.99 درصد رشد کند. تا سال 2027، تخمین زده می‌شود که ارزش بازار بازی‌های ویدیویی روسیه تقریباً 4.29 میلیارد دلار باشد. پیش‌بینی می‌شود تعداد کاربران روسی در 4 سال آینده به 52.1 میلیون نفر برسد. امسال حدس زده می شود که ضریب نفوذ کاربران به 32.7 درصد برسد، اما انتظار می رود تا سال 2027 36.0 درصد افزایش یابد. علاوه بر این، میانگین درآمد هر کاربر در بازار بازی های ویدیویی روسیه در سال جاری به 68.72 دلار تخمین زده می شود.

بر اساس نظرسنجی از ساکنان 53 منطقه روسیه، سهم روس‌هایی که در این نظرسنجی مشغول بازی‌های ویدیویی هستند، از 18 درصد در سال 2018 به 60 درصد در سال 2022 رسیده است.

یک مطالعه در سال 2022 توسط شرکت تحقیقاتی و تحلیلی تجاری NAFI نشان داد که روس‌هایی که در سال 2021 بازی‌های ویدیویی را برای خود یا بستگان خود خریداری کرده‌اند (یا اشتراک تهیه کرده‌اند) به طور متوسط ​​25.36 دلار برای بازی برای تلفن هوشمند یا تبلت، 46.75 دلار برای بازی برای رایانه شخصی و لپ تاپ و 29.38 دلار برای بازی از طریق کنسول هزینه کرده‌اند.

چه کسی صنعت بازی روسیه را تشکیل می دهد؟

اکوسیستم بازی روسیه شامل شرکت کنندگان مختلفی است که به طور جمعی در تامین مالی/سرمایه گذاری، توسعه، توزیع و مصرف بازی های ویدئویی در کشور و بازارهای جهانی مشارکت دارند. آنها به شرح زیر است:
توسعه دهندگان بازی: این افراد می توانند افراد یا شرکت هایی (استودیوهای بازی) باشند که مسئول ایجاد بازی های ویدیویی یا موبایلی مختلف هستند.
ناشران بازی: آنها برای کمک به تامین مالی، بازاریابی و توزیع بازی ها در ازای دریافت درصدی از درآمد بازی، قراردادهایی را با توسعه دهندگان بازی امضا می کنند. ناشران بزرگ روسی مانند VK Play و RuStore نیز این مدل کسب و کار را در کنار پلتفرم های بین المللی مانند Steam، Google Play، App Store، Tencent MyApp و موارد دیگر اتخاذ می کنند.
سرمایه گذاران و سرمایه گذاران خطرپذیر: این افراد یا شرکت هایی هستند که به استودیوهای بازی سازی و کسب و کارهای مرتبط کمک مالی می کنند و به رشد و نوآوری در اکوسیستم کمک می کنند.
تولیدکنندگان فناوری بازی و سخت‌افزار: این شرکت‌ها سخت‌افزارهای بازی، لوازم جانبی، کنسول‌های جدید، کارت‌های ویدئویی، گوشی‌های هوشمند، تبلت‌ها و سایر دستگاه‌های مرتبط با بازی را تولید می‌کنند.
Участник играет в компьютерную игру World of Tanks - اسپوتنیک ایران  , 1920, 17.08.2023
پوتین: بازی های رایانه ای روسیه در کشورهای بریکس تبلیغ شود
توسعه دهندگان موتور بازی: آنها از هر بازی که با استفاده از موتورهای خود ساخته می شوند، درصدی دریافت می کنند. به عنوان مثال، موتور ناو روسی تازه توسعه یافته VK به این روش عمل می کند.
رویدادها و کنوانسیون های بازی: این گردهمایی ها به توسعه دهندگان بازی، ناشران، گیمرها و حرفه ای ها از صنعت بازی روسیه تا شبکه، نمایش محصولات و خدمات بازی و موارد دیگر را گرد هم بیاورید. به عنوان مثال، هفته بازی سالانه روسیه است.
سازمان‌های ورزشی: ظهور رویدادهای ورزشی دیجیتال جایگاهی را برای بازی‌های ویدیویی رقابتی در میان تیم‌های گیمرهای حرفه‌ای روسی ایجاد کرده است (مانند Gambit Esports، Vega Squadron، Moscow Five، ESL، Vaevictis Esports و غیره). آنها در تورنمنت های سازماندهی شده مانند BetBoom Aunkere Cup 2023، لیگ سایبرورزش روسیه 2023 و غیره شرکت می کنند.
بازاریابان بازی و آژانس های روابط عمومی دیجیتال: اینها شرکت های برون سپاری روسی یا خارجی هستند که با پیروی از قوانین موجود برای تبلیغ یا بازاریابی محتوای بازی کار می کنند. آنها همچنین به توسعه خلاقیت ها و سایر مواد برای افزایش ارزش طول عمر بازی و جذب کاربر کمک می کنند. این دسته شامل پخش کننده های بازی و سازندگان محتوا نیز می شود.
تنظیم کننده های دولتی: آنها مسئول ایجاد یک محیط نظارتی روان برای این صنعت در زمینه هایی مانند مشوق های مالیاتی، رتبه بندی سنی و سانسور هستند.
گیمرها یا کاربران بازی: مصرف کنندگان نهایی از این بازی ها حمایت می کنند یا بازی می کنند.

بازار بازی های ویدیویی روسیه چقدر درآمد دارد؟

کارشناسان داخلی این صنعت فاش کردند که بازار در سال 2021 بر اساس بخش دستگاه ها 9 درصد رشد داشته است، به طوری که بازی های موبایلی 14 درصد، بازی های کنسولی 8 درصد و بازی های رایانه شخصی 4.2 درصد رشد داشته اند.

با این حال، ارزش بازار بازی‌های ویدیویی روسیه بین سال‌های 2019 تا 2021 بر حسب بخش دستگاه‌ها بر اساس ارقام بازار افزایش یافته است.

در سال 2019، در مجموع حدود 1.9 میلیارد دلار از سه بخش: رایانه های شخصی (956 میلیون دلار)، موبایل (752 میلیون دلار) و کنسول ها (171 میلیون دلار) درآمد کسب کرد.
در سال 2020، این صنعت تقریباً 2.1 میلیارد دلار درآمد داشت - رایانه های شخصی (1.1 میلیارد دلار)، موبایل (880 میلیون دلار) و کنسول ها (189 میلیون دلار).
در سال 2021، حدود 2.4 میلیارد دلار در کل درآمد کسب کرد - رایانه های شخصی (1.1 میلیارد دلار)، موبایل (1.0 میلیارد دلار) و کنسول ها (207 میلیون دلار).
علاوه بر این، بازی‌های رایانه‌ای در روسیه در سال 2019 در مجموع 387 میلیون دلار درآمد داشتند و پیش‌بینی می‌شود تا سال آینده به 457 میلیون دلار برسد.
درآمد حاصل از بازی های موبایل در سال 2019 به 1.06 میلیارد دلار رسید، اما تخمین زده می شود که تا سال 2024 به 1.99 میلیارد دلار افزایش یابد.
درآمد حاصل از بازی های ویدیویی روی کنسول ها در روسیه در سال 2019 به 321 میلیون دلار رسید، اما تحلیلگران بازار پیش بینی می کنند که در سال 2024 به حدود 404 میلیون دلار برسد.

محرک های رشد صنعت بازی های ویدیویی روسیه چیست؟

در حال حاضر، روسیه در کنار موسسات آموزش عالی که به آموزش توسعه دهندگان بازی، برنامه نویسان و سایر متخصصان در زمینه توسعه بازی های ویدئویی اختصاص دارند، رشد تصاعدی را در شرکت های توسعه و انتشار بازی تجربه می کند. با این حال، ذکر این نکته ضروری است که عوامل متعددی در رشد و توسعه صنعت در روسیه نقش دارند.
تولید بازی های رایانه ای مشترک میان ایران و روسیه - اسپوتنیک ایران  , 1920, 05.07.2023
دستاوردهای صادراتی صنعت بازی ایران در مسکو معرفی شد
کمک های دولت روسیه: در سال 2022، مؤسسه توسعه اینترنت ابزاری را برای حمایت دولتی با پرداخت 13.3 میلیون دلار برای حمایت از توسعه دهندگان بازی روسی راه اندازی کرد. موسسه توسعه اینترنت (IDI) بودجه پروژه خود را برای سال 2023 در 18 ژانویه به مبلغ 301 میلیون دلار اعلام کرد. بخش قابل توجهی از این مبلغ، دقیقاً 258 میلیون دلار، به محتوای ملی اختصاص داده خواهد شد و 43 میلیون دلار باقیمانده برای محتوای جوانان در نظر گرفته شده است. در روسیه، مناطق اختصاصی برای پرورش نوآوری ایجاد شده است که مزایای مالیاتی و پشتوانه زیرساختی را برای کسب‌وکارها و توسعه‌دهندگان بازی‌های مستقل فعال در این صنعت فراهم می‌کند.
سرمایه‌گذاری‌های خارجی و محلی: بخش بازی‌های ویدیویی در روسیه به سرعت در حال جلب توجه است و توجه بسیاری از سرمایه‌گذاران و شرکت‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر را به خود جلب می‌کند. این سرمایه گذاران به استودیوهای مختلف بازی روسی و استارت آپ های توسعه دهنده بازی کمک مالی کرده اند و آنها را قادر به توسعه بازی های درجه یک و گسترش دامنه جهانی خود کرده اند.
مجموعه پررونق توسعه دهندگان بازی و دیگر متخصصان در روسیه: این عامل به طور قابل توجهی بر پتانسیل رشد در صنعت بازی های ویدیویی روسیه تأثیر می گذارد.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала