مشاور اردوغان روابط ترکیه و روسیه را تشریح کرد

© Sputnik / Vyacheslav Prokofyev/Pool /  مراجعه به بانک تصاویر ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه و رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه در سوچی دیدار کردند
ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه و رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه در سوچی دیدار کردند - اسپوتنیک ایران  , 1920, 19.08.2023
اشتراک
مشاور اردوغان گفت که هیچ سردی در روابط با مسکو وجود ندارد.
به گزارش اسپوتنیک، شبکه تلویزیونی آ تی وی ترکیه خبر داد که رجب طیب اردوغان و ولادیمیر پوتین، رهبران ترکیه و فدراسیون روسیه می توانند در اواخر ماه اوت - اوایل سپتامبرمذاکرات خصوصی انجام دهند. این در حالی که است که امکان سفر اردوغان به روسیه نیز رد نمی شود.
منبعی در دولت رئیس جمهوری ترکیه به اسپوتنیک گفت که تاریخ و مکان مذاکرات برنامه ریزی شده بین روسای جمهور ترکیه و روسیه هنوز مورد بحث است، طرف ترکیه ای روی اوت حساب می کند.
آکیف چاغاتای قلیچ، مشاور ارشد رئیس جمهور ترکیه به سی ان ان ترک در مورد تاریخ سفر رئیس جمهور روسیه گفت: رئیس جمهور کشورمان در آخرین گفتگوی تلفنی مجدداً از وی (ولادیمیر پوتین) دعوت کرد. کار در حال حاضر ادامه دارد. اما می توانید درک کنید که با توجه به وضعیتی که روسیه در حال حاضر در آن قرار دارد، مذاکرات در مورد برنامه و کار ادامه دارد. می دانید که اخیراً برخی رویدادهای سیاسی داخلی و حوادث امنیتی رخ داده است. بنابراین ما در این لحظه به کار خود ادامه می دهیم.
آکیف چاغاتای قلیچ، مشاور ارشد رئیس جمهور ترکیه همچنین به سی ان ان ترک گفت که هیچ سردی در روابط بین آنکارا و مسکو وجود ندارد، طرفین در حال مذاکره برای معامله غلات هستند.
مشاور ارشد رئیس جمهور ترکیه در پاسخ به سوالی درباره احتمال سرد شدن روابط بین آنکارا و مسکو گفت: سردی وجود ندارد. ما در سطح سازمان های سیاست خارجی، در سطح سازمان های اطلاعاتی به صورت چشمگیر فعالیت می کنیم. در سطح سیاست خارجی، ما به مذاکرات بر سر معامله غلات ادامه می دهیم.
آکیف چاغاتای قلیچ همچنین اعلام کرد که هیچ مشکلی بین ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه و رجب طیب اردوغان، همتای ترکیه ای وی وجود ندارد.
وی خاطر نشان کرد: هیچ مشکلی بین آقای پوتین و رئیس جمهور ما وجود ندارد. به عنوان رهبر یک کشور عضو ناتو، آقای رئیس جمهور (اردوغان) تنها رئیس جمهوری است که می تواند با هر دو طرف (درگیری در اوکراین ) مذاکره کند، ما باید این را ببینیم.
کشتی باری خشک ترکیه کشتی باری غلات اوکراینی بندر رازونی اودسا - اسپوتنیک ایران  , 1920, 17.08.2023
ترکیه به دنبال جایگزینی برای معامله غلات نیست
پیشتر، دیمیتری پسکوف، سخنگوی مطبوعاتی کرملین به خبرنگاران گفت که پوتین و اردوغان توافق کردند که مکان و زمان این دیدار را در اسرع وقت تعیین کنند. به گفته وی، در دستور کار آتی مذاکرات بین دو رهبر، روابط دوجانبه، اوکراین و موضوع "معامله غلات" قرار دارد.
قرارداد غلات در 18 ژوئیه متوقف شد، فدراسیون روسیه مخالفت خود را با تمدید آن به ترکیه، اوکراین و سازمان ملل اعلام کرد. ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه پیش از این خاطرنشان کرده بود که با وجود تلاش‌های سازمان ملل، مفاد توافق با روسیه عملی نشد، زیرا کشورهای غربی به وعده‌های خود عمل نمی‌کردند.
پوتین بارها خاطرنشان کرده است که غرب بیشتر غلات اوکراین را به کشورهای خود صادر می کند و هدف اصلی این معامله - تامین غلات به کشورهای نیازمند از جمله کشورهای آفریقایی - هرگز محقق نشد.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала