پنتاگون، روسیه و ایران را به اجرای برنامه های توسعه تسلیحات زیستی متهم کرد

© Photo / IRNAپنتاگون
پنتاگون - اسپوتنیک ایران  , 1920, 18.08.2023
اشتراک
پنتاگون در گزارشی درباره وضعیت دفاع در برابر تهدیدات بیولوژیکی اعلام کرد که برخی کشورها از جمله روسیه به برنامه های خود برای توسعه سلاح های زیستی ادامه می دهند. شواهدی دال بر چنین فعالیتی در گزارش ارائه نشده است.
به گزارش اسپوتنیک، این بررسی می‌گوید: "ایالات متحده ارزیابی می‌کند که کره شمالی و روسیه به برنامه‌های تهاجمی تسلیحات بیولوژیکی با نقض تعهدات مندرج در کنوانسیون مربوط به سلاح‌های زیستی و سموم ادامه می‌دهند و نسبت به فعالیت ایران ابراز نگرانی می‌کند". در عین حال، پنتاگون مشخص نمی کند که ارزیابی خود دقیقاً بر اساس چه چیزی است.
پنتاگون می‌گوید: "چین، روسیه، کره شمالی و ایران احتمالا دانش و توانایی تولید و استفاده از پاتوژن‌ها و سموم سنتی را حفظ کرده‌اند".
ارتش ایالات متحده اصرار دارد که روسیه به طور کامل وجود برنامه های شوروی سابق را تایید نکرده است، شواهدی مبنی بر برچیده شدن آنها ارائه نکرده و گفته می شود که "به تلاش های پنهانی" برای حفاظت از تحقیقات زیستی با کاربرد دوگانه بالقوه ادامه می دهد.
ویروس کرونا کروناویروس سویه  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 16.08.2023
وزارت دفاع روسیه از آمادگی آمریکا برای یک "بیماری همه گیر جدید" خبر داد
پیش از این، وزارت دفاع روسیه گفته بود که پروژه‌های بیولوژیکی نظامی پنتاگون که در سرتاسر جهان فعالیت می‌کنند به آن اجازه می‌دهد به عوامل بالقوه سلاح‌های بیولوژیکی دسترسی پیدا کند. ایگور کریلوف، رئیس نیروهای حفاظت از تشعشع، شیمیایی و بیولوژیکی نیروهای مسلح روسیه، گفت که وزارت دفاع این کشور اطلاعاتی در مورد بیش از 100 شرکت کننده اوکراینی در برنامه های بیولوژیکی دوگانه ایالات متحده دارد. وی خاطرنشان کرد که حتی یک واقعیت تحقیقات بیولوژیکی با کاربرد دوگانه آمریکا که توسط وزارت دفاع روسیه اعلام شده بود، رد نشد. کریلوف اضافه کرد که کی یف به همکاری با پنتاگون در مورد خطرناک ترین پاتوژن ها برای انسان مانند سیاه زخم، آبله، طاعون، ابولا و در مجموع تقریبا 50 نوع باکتری و ویروس ادامه می دهد.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала