نگاه ویژه اسپوتنیک

جنگ بیولوژیکی؛ راهبرد جدید امریکا علیه بشریت

© Depositphotos.com / Monkeybusiness جنین شناس در حال انجام لقاح مصنوعی در آزمایشگاه
  جنین شناس در حال انجام لقاح مصنوعی در آزمایشگاه   - اسپوتنیک ایران  , 1920, 18.08.2023
اشتراک
ژنرال ایگور کریلوف، فرمانده نیروهای دفاع تشعشعی، شیمیایی و بیولوژیکی نیروهای مسلح روسیه اعلام کرده که ایالات متحده با جستجوی جهش های ویروسی در حال آماده شدن برای شیوع یک بیماری همه گیر جدید است. پیش از این نیز خبرهای متعددی درباره وجود سیستم پایش بیولوژیکی جهانی در امریکا و تحت نظارت پنتاگون منتشر شده بود.
به گزارش اسپوتنیک، علاوه بر این در ماه های اخیر وزارت دفاع روسیه خبر داده که به دستور ایالات متحده، شرایط انتقال کنترل نشده آنفلوانزای مرغی در اوکراین مورد مطالعه قرار گرفته است. همچنین اخباری درباره آزمایش تاثیرات تسلیحات بیولوژیک بر سربازان اوکراینی جهت شرکت در ضد حمله علیه روسیه انتشار یافته است. این اخبار به همراه وجود آزمایشگاه های بیولوژیکی آمریکا در کشورهای مختلف جهان به خصوص کشورهای استقلال یافته از شوروی سابق نگرانی های جدی ایجاد کرده است.
تسلیحات و فن‏آوریهای بیولوژیکی در میان جنگ‌افزارهای نوين، بيش‏تر از همه مورد توجه تشكل ‏هایتروريستی و دولت هایی بوده که از ابزار تروريسم در سیاست داخلی و خارجی خود استفاده می کنند. در حالی که تسلیحات هسته‌ای در ذات خود يك خطر بالفعل به شمار نمی آیند و بیشتر جنبه بازدارندگی دارند، سلاح های بیولوژیک صرفا به منظور استفاده تولید می شوند و كشورهای صاحب اين سلاح‏ ها به راحتی از آن عليه دشمنان خود استفاده می کنند؛ زيرا تبعات بكارگيری چنين سلاح ‏هايی بر خلاف تسلیحات هسته ای به هیچ وجه گسترده نیست. البته تبعات انسانی و فجایعی که استفاده از تسلیحات بیولوژیک می تواند در پی داشته باشد، کمتر از تسلیحات هسته ای نیست و حتی در برخی موارد از گستره بسیار بیشتری نیز برخوردار است. به همین دلیل سلاح‏ های بیولوژیکی به‏ خصوص در عرصه تروريسم دولتی و عليه ساختارهای صنعتی ـ كشاورزی در سال های اخير بسيار به‏ كار رفته اند و كشورهای قربانی هم هرگز نتوانسته اند ادعای خود را در این مورد به اثبات برسانند.
جنگ بیولوژیکی یا زیستی که به معنای استفاده از عوامل بیولوژیکی اعم از باکتری‌ها، ویروس‌ها، قارچ​ها و فراورده‌های آن‌ها به منظور اهداف خصمانه برای کشتن یا ناتوان کردن انسان‌ها، جانوران یا گیاهان است، در سال های اخیر با شدت بیشتری توسط ایالات متحده امریکا پیگیری شده است. به نحوی که آمریکایی ها نه تنها در کشورهای پیرامونی روسیه همچون جمهوری آذربایجان ، ارمنستان ، گرجستان ، قزاقستان ، مولداوی ، ازبكستان و اوکراین به ایجاد آزمایشگاه های بیولوژیک پرداخته اند، بلکه تلاش های گسترده ای برای دستیابی به ژنوم روس ها انجام داده اند. به همین دلیل روسیه یکی از تهدیدات امنیتی مهم خود را ایجاد آزمایشگاه​های بیولوژیك آمریكا در قلمرو کشورهای استقلال یافته از شوروی عنوان و معتقد است که در آینده می تواند مورد تهاجم انواع بیماری های عفونی و سلاح های بیولوژیکی آمریکا قرار گیرد.
ویروس کرونا کروناویروس سویه  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 16.08.2023
وزارت دفاع روسیه از آمادگی آمریکا برای یک "بیماری همه گیر جدید" خبر داد
در حالی که با شیوع کرونا در جهان، آمریکا سعی داشت این ویروس را محصول آزمایشگاه‌هایبیولوژیک چین معرفی کند و به آن "ویروس چینی" لقب دهد، در سوی دیگر شواهد زیادی وجود دارد که آمریکا به شدت در حال تحقیق و توسعه در حوزه های بیولوژیک است و دیواری از آزمایشگاه های بیولوژیک در مناطق پیرامونی روسیه ایجاد کرده است. بر این اساس در ماه نوامبر 2019، نیکولای پاتروشف دبیر شورای امنیت روسیه یکی از تهدیدات امنیتی مهم این کشور را ایجاد آزمایشگاه​های بیولوژیك آمریكا در قلمرو کشورهای استقلال یافته از شوروی عنوان و تاکید کرد که یکی از اقدامات ویژه پنتاگون در سراسر جهان و به ویژه در کشورهای همسود، ایجاد آزمایشگاه های بیولوژیکی است که می توانند در مورد بیماری های عفونی و سلاح های بیولوژیکی تحقیق کنند. در ژانویه همان سال، دبیر شورای امنیت روسیه ادعا كرد كه ایالات متحده بیش از 200 آزمایشگاه بیولوژیك را در سراسر جهان احداث کرده که شامل کشورهای همجوار روسیه همچون جمهوری آذربایجان ، ارمنستان ، گرجستان ، قزاقستان ، مولداوی ، ازبكستان و اوکراین نیز می شوند.
در عین حال وزارت امور خارجه روسیه نیز پیشتر تاکید کرده بود که "در مورد تحقیقات ایالات متحده به منظور ایجاد یک هواپیمای بدون سرنشین برای انتشار حشرات آلوده در هوا به مثابه وسیله انتقال عوامل عفونی خطرناک و همچنین تلاش برای ساخت انواع مهمات و کپسول هایی با فرمولاسیون بیولوژیکی جهت کاربرد در سلاح های سبک و کوچک به منظور آلوده کردن انسان اطلاع دارد."
واقعیت آن است که آمریکا از سال 2010 به بعد، تعداد آزمایشگاه های بیولوژیکی نظامی خود را از 20 به 400 افزایش داده است و ده ها آزمایشگاه نظامی ایالات متحده در کشورهای مستقل مشترک المنافع، ویروس هایی با اهداف جنگی علیه روسیه ایجاد می کنند. در حالی که ایجاد یک درگیری هسته ای حتی محدود برای آمریکایی ها دارای هزینه های بسیار زیادی است، واشنگتن قصد دارد از طریق جنگ بیولوژیکی که حاوی نتایج بسیار مؤثری است اما تقریباً اثری از آن باقی نمی ماند، روسیه را محدود کند.
در این راستا آمریکا با ایجاد آزمایشگاه های بیولوژیک در مناطق پیرامونی و مجاور مرزهای روسیه در پی دستیابی به کدهای ژنتیکی روس ها جهت انجام اقدامات تخریبی بیولوژیکی است. در 25 سال اخير كشورهاي تازه استقلال يافته از شوروي سابق به ميدان آزمايش بر روي انسان ها تبديل شده اند و آمریکا از طرق مختلف در پی انجام آزمایش های مختلف بر انسان ها و انواع گونه های گیاهی و جانوری هستند.

در این بین نکته قابل تامل در این زمینه، تلاش آمریکا برای تاسیس آزمایشگاه های میکروبی در خارج از خاک آمریکا است. به نحوی که در حال حاضر علاوه بر جمهوری های آسیای مرکزی و قفقاز، در کشورهای اروپای شرقی نیز آزمایشگاه های آمریکا فعالیت دارند و به تولید انواع میکروب برای گروه های خونی مختلف اقدام می کنند که کانون اصلی آنها اوکراین است.

با توجه به مجاورت کشورهای آسیای مرکزی و قفقاز با ایران، هرگونه فعالیت بیولوژیک آمریکا در آنها صرفا نمی تواند علیه روسیه صورت گیرد و قطعا فعالیت علیه ایران را نیز شامل می شود. به خصوص که آمریکایی ها در سال های گذشته به انحاء مختلف همچون مبارزه با سرطان و یا تشکیل بانک خون تلاش کرده اند به نمونه های خونی و در نتیجه ژنوم ایرانیان دسترسی پیدا کنند. در عین حال با توجه به اختلاط نژادی و تاریخی ایرانیان با بسیاری از مردمان کشورهای آسیای مرکزی و قفقاز، بسیاری از کدهای ژنتیکی ایرانیان از انجام آزمایش بر مردم این کشورها قابل استحصال است. در واقع تشابه ژنوم ساکنان اسیای مرکزی و قفقاز با ایرانیان بسیار زیاد است و می تواند به یافتن انواع تسلیحات بیولوژیک علیه ایران کمک قابل توجهی کند. در نتیجه به رغم انکه امریکا امکان فعالیت مستقیم ژنتیکی در ایران ندارد، اما از ظرفیت بهره‌مندیاز انسان هایی که کدهای ژنتیکی نزدیکی به ایرانیان دارند، برخوردار است که این امر یک تهدید جدی علیه امنیت ملی ایران به شمار می آید.
از این رو با توجه به قرابت جغرافیایی ایران و روسیه و همچنین وجود تهدید مشترک میان دو کشور در خصوص فعالیت آزمایشگاه های امریکا در آسیای مرکزی و قفقاز، ضروری است همکاری های اطلاعاتی و امنیتی میان د کشور در مبارزه با اقدامات و طرح های بیولوژیکی ایالات متحده در منطقه افزایش یابد.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала