اتحادیه اروپا نمی تواند کمبود گاز از روسیه را با نیجریه جبران کند

© Sputnik / Alexey Vitvitsky /  مراجعه به بانک تصاویر خطوط لوله انتقال گاز روسیه به اروپا
خطوط لوله انتقال گاز روسیه به اروپا - اسپوتنیک ایران  , 1920, 12.08.2023
اشتراک
کارشناس نفت و گاز نیجریه ای به اسپوتنیک گفت: اتحادیه اروپا قادر به جبران کمبود گاز روسیه از طریق نیجریه نخواهد بود.
شعیب بوتامین، مشاور استراتژیک نفت و گاز نیجریه در مصاحبه ای به اسپوتنیک گفت: گاز نیجریه که باید از طریق خط لوله گاز ترانس صحرا به کشورهای اتحادیه اروپا عرضه شود، نمی تواند کمبود گاز روسیه را به طور کامل جبران کند.
صنعت گاز و مدیر عامل شرکت مشاوره الجزایری "رانادرییل" گفت: توافق نامه خط لوله گاز ترانس صحرا توسط مقامات الجزایر، نیجریه و نیجر در سال 2009 امضا شد تا یک مسیر خط لوله انتقال گاز از نیجریه به اروپا از طریق نیجر و الجزایر ایجاد شود که ظرفیت گاز طبیعی مایع LNG نیجریه را تکمیل کند. پس از یک توقف تقریباً سیزده ساله، این پروژه در جولای 2022 در بحبوحه بحران انرژی در اتحادیه اروپا احیا شد.
پیش بینی می شود ظرفیت خط لوله گاز سالانه 30 میلیارد متر مکعب گاز باشد. هزینه این پروژه 13 میلیارد دلار برآورد شده است. گاز خط لوله گاز ترانس صحرا می تواند کمی جبران کند، اما فعلا کافی نخواهد بود. اتحادیه اروپا پیش بینی انرژی خود را بد انجام داد، زیرا قادر به حفظ ذخایر ارزان قیمت گاز خط لوله روسیه نبود و این یک اشتباه تاریخی و استراتژیک بود.
بوتامین در پاسخ به این سوال که آیا عرضه گاز از طریق خط لوله گاز ترانس صحرا می تواند بازار انرژی اروپا را تثبیت کند، گفت: خط لوله گاز ترانس صحرا که قبلاً از نظر فنی و اقتصادی غیرقابل توجیه بود و در پس زمینه درگیری ها و تشدید بحران انرژی در تعدادی از کشورهای صنعتی اتحادیه اروپا به دلیل تامین سود بیشتر گاز خط لوله، توسط دولت های الجزایر، نیجر و نیجریه در جولای 2022 احیا شد.
روسیه بیش از 155 میلیارد متر مکعب گاز به اروپا صادر می کرد و اگرخط لوله گاز نورد استریم 2 راه اندازی شود، تحویل آن می تواند به 210 میلیارد متر مکعب گاز خط لوله بسیار ارزان در سال برسد، البته، این پروژه می تواند به نفع نیجریه، نیجر، الجزایر و ایتالیا باشد از آنجایی که می تواند به یک مرکز اروپایی تبدیل شود، اما، البته، برای فرانسه جالب نخواهد بود، زیرا برای این گاز بیشتر از خریداران ایتالیایی هزینه خواهد کرد.
این کارشناس تاکید کرد که اتحادیه اروپا نمی تواند به "دوران طلایی" منابع انرژی ارزان بازگردد و خاطرنشان کرد که دستاوردهای اقتصادی این اتحادیه تنها به لطف تامین گاز از طریق خط لوله، در درجه اول از روسیه امکان پذیر است. در فدراسیون روسیه بارها اعلام شده است که غرب با امتناع از خرید هیدروکربن از روسیه مرتکب اشتباه بزرگی شده است، به دلیل افزایش قیمت ها دچار وابستگی جدید و شدیدتر می شود و کسانی که امتناع کردند باز هم از طریق واسطه ها گران تر می خرند و نفت و گاز روسیه را خریداری خواهد کرد.
صادرات - اسپوتنیک ایران  , 1920, 31.05.2023
افزایش قیمت گاز در اروپا
فدراسیون روسیه بارها اعلام کرده است که این کشور با فشارهای تحریمی که غرب از چندین سال پیش بر روسیه وارد می‌کند و همچنان تشدید می‌شود مقابله خواهد کرد، اما شجاعت پذیرش شکست تحریم‌ها علیه فدراسیون روسیه را ندارد. در خود کشورهای غربی بیش از یک بار نظراتی مبنی بر بی اثر بودن تحریم های ضد روسیه شنیده شده است. ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه پیشتر اعلام کرده بود که سیاست مهار و تضعیف روسیه استراتژی بلندمدت غرب است و تحریم ها ضربه جدی به کل اقتصاد جهانی وارد کرده است. به گفته وی، هدف اصلی غرب بدتر کردن زندگی میلیون ها انسان است.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала