نگاه ویژه اسپوتنیک

عربستان سعودی برای لبنان چه نقشه ای دارد؟

© AP Photo / Amr Nabil شهر جده عربستان
 شهر جده عربستان - اسپوتنیک ایران  , 1920, 07.08.2023
اشتراک
اردوگاه عین الحلوه بزرگ‌ترین محل تجمع آوارگان فلسطینی در لبنان است. این منطقه فلسطینی‌نشین در نزدیکی شهر ساحلی صیدا واقع شده است. قدمت تأسیس عین الحلوه به سال ۱۹۴۸ باز می‌گردد.
تشدید رقابت داخلی میان گروه‌های فلسطینی موجب سو قصد به جان محمود خلیل و عبد فرهود از اعضای عصبه الانصار و الشباب المسلم و ترور ابو اشرف العرموشی از مسئولان ارشد جنبش فتح در اردوگاه آوارگان فلسطینی- سوری عین الحلوه در لبنان شده است.
به نظر مى رسد این فتنه به احتمال زیاد ناشی از رویکرد تكفیری های ملعبه دست اسرائیل درداخل اردوگاه عين الحلوه برای ناامن کردن جنوب لبنان وتحت تاثیر قرارکردن ابتکار عمل زیرکانه پلان چادر زدن ابتکاری حزب الله برای بازپس گیری اراضی لبنان است .
بیش ازیک هفته است بین گروه عصبه الانصار فلسطینی و جنبش فتح درداخل اردوگاه درگیری وفرمانده فتح بنام ژنرال عرموشی کشته و باعث شعله ورشدن اتش فتنه ببن دوطرف که تاکنون بیش از ۱۱نفر کشته شده است ..
درپرتو اين ناامنی ها عربستان وکویت و المان با دادن هشدار ها خواهان خروج اتباع و ....شده اند در حالى كه انگیزه اصلی هشدار به این کشمکش ها برنمی گردد.
اردوگاه عین الحلوه بزرگ‌ترین محل تجمع آوارگان فلسطینی در لبنان است. این منطقه فلسطینی‌نشین در نزدیکی شهر ساحلی صیدا واقع شده است. قدمت تأسیس عین الحلوه به سال ۱۹۴۸ باز می‌گردد. به گزارش سازمان کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان، تعداد فلسطینی‌های حاضر در عین الحلوه ۵۴ الی ۷۰ هزار نفر اعلام شده اما پس از آغاز بحران داخلی سوریه در سال ۲۰۱۱ تعداد پناهندگان این اردوگاه به رقم ۱۲۰ هزار افزایش یافته است.
واکنش آمریکا به هدیه ایران به لبنان: دریافت کمک سوختی از ایران ممنوع است - اسپوتنیک ایران  , 1920, 09.11.2022
واکنش آمریکا به هدیه ایران به لبنان: دریافت کمک سوختی از ایران ممنوع است
این موضوع سبب شده است تا عین الحلوه به محلی برای حضور طيف هاى مختلف وابسته به جریان‌های اسلام‌گرا، سلفی، ملی‌گرا ، قانون‌شکن و جریان نزدیک به فتح بدل شود. با وجود قرار داشتن این اردوگاه در خاک لبنان اما ارتش اين كشور ورود به این اردوگاه را ممنوع اعلام کرده و مسئولیت آن را كاملا به خود گروه‌های فلسطینی واگذار کرده است و بر اساس توافق بین سازمان آزادیبخش فلسطین و مقامات لبنانی، نیروهای امنیتی لبنان وارد اردوگاه‌ها نمی‌شوند بلکه خود گروه‌های فلسطینی به نوعی امنیت در داخل اردوگاه‌ها را به عهده دارند.
این اردوگاه كه یکی از ۱۲ اردوگاه فلسطینی‌نشین در لبنان است جمعیتی ۴۰۰ هزار نفری را در خود جای داده است. وبا وجود دور بودن از خاک سرزمین مادری اما همواره تحت حملات ارتش رژیم صهیونیستی قرار داشته است.
به نظر مي رسد درگیری در اردوگاه "عین الحلوه" ایجاب نمی كرد عربستان سعودی از شهروندان خود بخواهد فوراً خاک لبنان را ترک کنند بنابراین صحنه لبنان شايد با دو احتمال يا سيناريو مواجه است:
یا اینکه عربستان سعودى قصد دارد با هراس افكنى وغلو واغراق گوئی در تصوير واقعيت موجود در لبنان به دنبال اين است به لبنانيها فشار وارد كند بلكه بتواند در رابطه با برخى پرونده های سیاسی داخلی لبنان دستاوردهای ومدخليتى به نفع خود بدست آورد.
یا اینکه پادشاهی عربستان واقعا اطلاعاتی موثق در مورد حوادث امنیتی یا نظامی دارد که قرار است در لبنان يا عموما منطقه رخ دهد كه اين كشور را تحت تاثير مستقيم قرار خواهد داد .
رسانه ها خبر دادند که: سفارت عربستان در بیروت به شهروندان خود هشدار داده به مناطقی که شاهد درگیری های مسلحانه هستند نزدیک نشوند واز اين شهروندان خواسته به سرعت خاک لبنان را ترک کنند و به تصمیمات قبلى دولت پادشاهی برای جلوگیری از سفر سعودی ها به لبنان پایبند باشند...!
دیدار محمد بن سلمان ولیعهد سعودی و رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 19.07.2023
حمایت از احیای روابط ایران و عربستان در بیانیه مشترک بن سلمان و اردوغان
اين درخواست وهشدار دولت ریاض در بطن خود حاوى القاءات خاصى است از جمله :
• لبنان کشوری است که در حال حاضر یک مرحله خطرناک و ونگران کننده ای را پشت سر می گذراند...!
• درگیری های مسلحانه بیشتر مناطق لبنان را فرا گرفته است، جایی که بیانیه فوق مناطق عديده اى را نشانه گرفته است و نه تنها منطقه منحصر به درگیری فعلی که در آن آتش بس ميان گروه های فلسطینی اعلام شده است يعنى (اردوگاه عین الحلوه).!
• ممانعت از ورود هر شهروند سعودی به لبنان به هر دلیلی و این موضوع به خودی خود یک شاخص خطرناک در تمامى سطوح امنیتی و سیاسی است و قطعا بازتاب هایی خواهد داشت...!
• هیچ راه حلی برای بحران ریاست جمهوری لبنان در زمان قابل پیش بینی وجود ندارد، به خصوص که عربستان سعودی یکی از اعضای فعال گروه پنج AFM S Q است و ونقش مؤثرى در عرصه لبنان دارد...!
• پیامی به کشورها به ویژه کشورهای حاشیه خلیج فارس که لبنان برای نقاهت، گردشگری و تجارت نمى تواند جايى مناسب باشد...!
• قرار دادن لبنان در لیست کشورهای ناامن دنيا ...!
همچنین این درخواست سعودى چندین پرسش را ایجاد می کند، از جمله:
آیا این تصمیم از انقضای کمیته پنج جانبه خبر می دهد؟
آیا سناریویی برای گسترش دامنه درگیری های مسلحانه در بیش از یک منطقه در لبنان وجود دارد؟
چرا انتخاب وقت كنونى که لبنانی ها بيشتر به پیام های اطمینان بخشی نیاز دارند ونه پیامهای نگران کننده که بحران ها را چند برابر مضاعف می کند ؟
فیصل بن فرحان، وزیر امور خارجه عربستان سعودی - اسپوتنیک ایران  , 1920, 10.12.2021
عربستان: با لبنان بحرانی نداریم، بحران بین مردم لبنان و حزب‌الله است

خود سفیر پادشاهی عربستان سعودی که در عرصه لبنان بسيار فعال است، چه زمانی تصمیم دولتش را اجرا واز خاک لبنان خارج خواهد شد ؟
سرنوشت اتباع عربستان سعودی در لبنان چیست،هرچند اکثریت انان قبلا خاک لبنان را ترک کردند . آیا اندک افرادباقیمانده از انان مشمول خروج و بازگشت خواهند شد؟
این موضع مشکوک عربستان همچنین اظهارات دیگر افراد وجریانات مظنون و وابسته به عربستان يا حقوق بگیر ان نشان می دهد که تلاش هاى در جريان است براى تهمت زنى به حزب الله وانتساب وقايع اردوگاه عین الحلوه كه ساختگی بودن آن کاملا مشهود است به جریان مقاومت ..تمامى رويدادهاى امنيتى وتلاش دائم برای جعل آنها كه همچنان وجود دارد همه به هم مرتبط هستند...ومى توان ان را درچارچوب یک سیناریوی دنباله دار تعریف کرد. اصلا چرا این درگیری‌ها در این زمان آغاز شد؟ چرا این درگیری‌ها در شرایط کنونی لبنان و قضیه فلسطین و تشدید تنش در جبهه جنوبی با اسرائیل در سایه آماده‌باش ارتش اشغالگر و تهدیدهای فرماندهان آن به بازگرداندن لبنان به عصر حجر، آغاز شد؟
به نظر می‌رسد که برخی خمپاره‌ها عامدانه به سوی ارتش لبنان شلیک شده تا آن را نیز وارد معرکه کند. درست شبیه سناریوی دخالت دادن ارتش در اردوگاه "نهرالبارد" واقع در شمال لبنان در سال ۲۰۰۷. امری که تبعات امنیتی، نظامی و انسانی زیادی به همراه داشت. بویژه که ارتش لبنان از فرماندهی خود دستور گرفته، هرگونه تعدی از سوی طرف‌های درگیر در عین‌الحلوه، را بی‌پاسخ نگذارد.
مشکل اصلی بایدن در آمریکا اعلام شد  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 17.04.2023
اتحاد نفتی روسیه و عربستان برای انتخاب مجدد بایدن خطرناک است

هرچند رد پای تل‌آویو در فتنه خونین "عین الحلوه" لبنان محسوس است اما حرف وحديث ها در رابطه با موضوع حمله اسرائیل بهیچ وجه زمینه واقعی ندارد و تل اویو بيشتر دنبال ارامش دادن به محور مرزهای خود با لبنان است و مستعر شدن این چنين درگیریها در عین الحلوه بی ربط به مشغول ساختن عوامل اسرائیل بر انشغال لبنان وازاد کردن خود از مخاطرات حزب الله نيست .. بنابرين در درگیری‌های اردوگاه عین الحلوه به روشنی می توان دست فتنه انگیز رژیم صهیونیستی را نيز مشاهده کرد.
بسیارمحتمل است كه عربستان سعودى با تطمیع وپول دادن به عناصر افراطی وتكفيرى دنبال راه انداختن قتلهاى زنجيره اى بطور خود کار تا زمینه اقتتال بین فلسطینیان به نفع اسرائيل وپروژه عادی سازی را فراهم شود.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала