تظاهرات در پایتخت نیجر در حمایت از شورشیان

 نیجر  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 03.08.2023
اشتراک
نیجر یکی از بزرگ‌ترین ذخایر معادن اورانیوم در جهان را دارد و دومین صادر کننده بزرگ آن به اتحادیه اروپا است.
به گزارش اسپوتنیک، چندین هزار نفر در تظاهرات پایتخت نیجر برای حمایت از نظامیانی که به قدرت رسیدند، تجمع کردند، تظاهرات بدون حادثه پایان یافت.
به گزارش رسانه فرانسوی، در نیامی پایتخت نیجر، چندین هزار نفر در میدان استقلال تجمع کردند، پس از آن تا نیمه روز بدون هیچ حادثه ای متفرق شدند. علاوه بر آن، چندین هزار نفر نیز به خیابان های شهر آگادز در شمال کشور آمدند، تظاهرات مشابهی در شهرهای دیگر نیجر نیز برگزار شد.
در بحبوحه حوادث اخیر در جریان راهپیمایی‌های روز یکشنبه که منجر به تخلیه شهروندان فرانسوی از نیجر شد، سفارت فرانسه برای تأمین امنیت توسط پلیس محاصره شد.
پیش از این، ارتش نیجر طی یک سخنرانی در تلویزیون ملی گفته بود که محمد بازوم رئیس جمهور برکنار شد، مرزها بسته و منع رفت و آمد اعلام شد. پیش از آن، نظامیان گارد ریاست جمهوری کاخ ریاست جمهوری را در نیامی پایتخت کشور مسدود کردند. دفتر بازوم مدعی شد که ارتش از شورشیان حمایت نمی کند، اما بعداً فرماندهی نیروهای مسلح با آنها اعلام همبستگی کرد. رئیس جمهور هنوز در محل اقامت خود نگهداری می شود.
Нигерийцы с российским флагом в руках участвуют в марше, организованном сторонниками лидера государственного переворота генерала Дж. Абдурахман Кьянти в Ниамее - اسپوتنیک ایران  , 1920, 01.08.2023
نیجر، روسیه را به عنوان یک "شریک جدی" می بیند
گفتنی است، در ۲۶ ژوئیه ۲۰۲۳، فرماندهان نظامی نیجر، رئیس‌جمهور محمد بازوم را بازداشت کردند، همزمان گروه دیگری از کودتاچیان سرنگونی وی را اعلام کردند، مرزهای کشور را بستند، مؤسسات دولتی را به حالت تعلیق درآوردند و ضمن اعلام تشکیل حکومت نظامی، منع آمد و شد اعلام نمودند.
این قبضه قدرت توسط نظامیان در عرصه بین‌المللی به رسمیت شناخته نشده و به صورت گسترده توسط سران کشورها و سازمان‌های مختلف محکوم شده است. این پنجمین کودتای نظامی موفق است که از زمان استقلال این کشور در سال ۱۹۶۰ صورت می‌گیرد.
از زمان استقلال نیجر از فرانسه در سال ۱۹۶۰ تاکنون چهار کودتای نظامی در این کشور صورت گرفته‌است که اولین کودتا در سال ۲۰۱۰ بود. در این بین، چندین کودتای دیگر نیز انجام شد که آخرین آن روز قبل از تحلیف رئیس‌جمهور منتخب محمد بازوم در ۲۰۲۱ بود.
بازوم نخستین رئیس‌جمهور منتخب دموکراتیک نیجر خوانده می‌شود که قدرت به صورت مسالمت‌آمیز به او منتقل شده است. او یکی از روسای حکومت غرب‌گرا در منطقه ساحل است. به هر صورت او در دوره زمام‌داری خود قادر به حل مسئله تیزه‌جویان مسلح در کشور خود نشد. در این زمان ۱۱۰۰ نیروی آمریکایی و ۱۵۰۰ نیروی فرانسوی در نیجر استقرار دارند. بر طبق آمار بانک جهانی، نیجر به عنوان کشوری فقیر سالانه نزدیک به ۲ میلیارد دلار کمک خارجی دریافت می‌کند.
Представитель армии Нигера полковник-майор Амаду Абдрамане выступает по национальному телевидению после того, как президент Мохаммед Базум был задержан в президентском дворце в Ниамее, Нигер - اسپوتنیک ایران  , 1920, 30.07.2023
واکنش جامعه اقتصادی کشورهای غرب آفریقا به حوادث بعد از کودتا در نیجر
حدود ۹۰ درصد از انرژی مورد نیاز این کشور از نیجریه تامین می‌شود. به گفته بانک جهانی، نزدیک به ۴۲ درصد از جمعیت نیجر در فقر شدید به سر می‌برند. در این حال، نیجر یکی از بزرگ‌ترین ذخایر معادن اورانیوم در جهان را دارد و دومین صادر کننده بزرگ آن به اتحادیه اروپا است. علاقه به اورانیومِ نیجر از سال ۲۰۲۲ با تلاش کشورهای اروپایی برای جایگزین کردن تامین انرژی از روسیه تشدید شده است.
از ۲۰۲۰ تا این زمان مشابه این کودتا در کشورهای مجاور آن مانند گینه، مالی، سودان و بورکینافاسو رخ داده‌است، آنچنانکه این منطقه از آفریقا لقب "کمربند کودتا" به خود گرفته‌است. این هفتمین کودتا در منطقه غربی و مرکزی آفریقا از سال ۲۰۲۰ است. سال ۲۰۲۲ رهبران جامعه اقتصادی کشورهای غرب آفریقا توافقی برای تشکیل نیروی امنیتی منطقه‌ای برای مقابله با ستیزه‌جویان و جلوگیری از کودتاهای نظامی داشته‌اند.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала