واکنش جامعه اقتصادی کشورهای غرب آفریقا به حوادث بعد از کودتا در نیجر

© AP Photo / ORTN Представитель армии Нигера полковник-майор Амаду Абдрамане выступает по национальному телевидению после того, как президент Мохаммед Базум был задержан в президентском дворце в Ниамее, Нигер
Представитель армии Нигера полковник-майор Амаду Абдрамане выступает по национальному телевидению после того, как президент Мохаммед Базум был задержан в президентском дворце в Ниамее, Нигер - اسپوتنیک ایران  , 1920, 30.07.2023
اشتراک
جامعه اقتصادی کشورهای غرب آفریقا ضمن بستن مرزهای خود بروی نیجر، اعلام کرد که در صورتی که رئیس جمهور این کشور به قدرت برنگردد، دست به اقدامات نظامی خواهد زد.
به گزارش اسپوتنیک، عمر الیه توره رئیس کمیسیون این سازمان روز یکشنبه اعلام کرد که این جامعه در صورتی که رئیس جمهور نیجر طی یک هفته به سمت خود برنگردد، دست به اقداماتی و از جمله استفاده از زور خواهد زد.

وی اعلام کرد: "در صورتی که خواسته های دولت طی یک هفته اجرایی نشوند، تمامی اقدامات لازم برای ترمیم نظم در چارچوب قانون اساسی، صورت خواهند گرفت...این اقدامات می توانند شامل استفاده از زور باشند".

علاوه بر آن این جامعه خبر از انسداد دارایی های کودتاگران، اعضای خانواده و هواداران آنان داد. ایشان مچنین حمایت مالی از نیجر ار متوقف و دارایی های این کشور در بانک های مرکزی خود را نیز مسدود کردند.
Представитель армии Нигера полковник-майор Амаду Абдрамане выступает по национальному телевидению после того, как президент Мохаммед Базум был задержан в президентском дворце в Ниамее, Нигер - اسپوتنیک ایران  , 1920, 29.07.2023
رسانه ها: غرب نگران است کودتای نیجر به روسیه مزیت استراتژیک بدهد
وی همچنین اعلام کرد که این جامعه اقتصادی مرزهای کشورهای خود را با نیجر می بندند.

این مقام آفریقایی تصریح کرد: "لازم است که بی درنگ اقدامات ذیل صورت گیرند. اولا، بستن مرزها زمینی و هوایی بین کشور های عضو جامعه اقتصادی کشورهای غرب آفریقا با نیجر".

به گفته وی این کشورها همچنین پروازهای تجاری با این کشور را متوقف می نمایند.
به گفته رئیس کمیسیون این جامعه اقتصادی، از دیگر اقدامات این جامعه، توقف تبادلات مالی با این کشور است.

وی خاطرنشان کرد: "تمامی تبادلات بانکی مالی و تجاری بین کشورهای عضو این سازمان با نیجر متوقف گردد".

پیشتر رسانه ها اعلام کرده بودند که هزاران نفر در نیجر در اقدامی اعتراضی بر علیه فرانسه و جامعه اقتصادی کشورهای غرب آفریقا و نیز در حمایت از "شورای ملی دفاع از میهن" که بعد از کودتا توسط شرکت کنندگان در آن تشکیل شده است، شرکت کردند. این تظاهرات از جمله در برابر سفارت فرانسه در نیامی برگزار شد. گفته می شود که تظاهر کنندگان شعارهایی را بر علیه فرانسه و جامعه اقتصادی کشورهای غرب آفریقا سر داده اند.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала