ادعای عربستان و کویت پیرامون "حق انحصاری" میدان گازی آرش

© Sputnikواشنگتن : تهران به خاطر حمله به تاسیسات نفتی عربستان پاسخگو باشد
واشنگتن : تهران به خاطر حمله به تاسیسات نفتی عربستان پاسخگو باشد  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 03.08.2023
اشتراک
وزارت امور خارجه عربستان سعودی اعلام کرد که عربستان سعودی و کویت مدعی "حق انحصاری" میدان گازی مورد مناقشه ایران هستند.
به گزارش اسپوتنیک، وزارت امور خارجه عربستان سعودی در واکنش به اظهارات مقامات ایرانی مبنی بر عدم تمایل آنها از صرف نظر کردن از بهره برداری میدان گازی آرش / الدوره، در بیانیه ای از سوی خبرگزاری سعودی SPA اعلام کرد که عربستان و کویت حق انحصاری خود را برای بهره برداری از میدان گازی آرش/ الدره در خلیج فارس اعلام کرده اند.
جواد اوجی، وزیر نفت ایران روز چهارشنبه در حاشیه جلسه هیئت دولت به خبرنگاران گفت که ایران از میدان گازی آرش در شمال خلیج فارس که کویت و عربستان سعودی نیز مدعی آن هستند، عقب نشینی نخواهیم کرد. وی در عین حال خاطرنشان کرد: وزارت نفت جمهوری اسلامی ایران بر اساس توافقات انجام شده با سایر کشورهای حوزه خلیج فارس در حوزه نفت و گاز همکاری می کند.
وزیر نفت ایران افزود: در خصوص مناقشه بر سر میدان گازی آرش، ایران آمادگی خود را برای به اشتراک گذاشتن آن به کویت اعلام کرده است، اما اگر کویت علاقه ای به این همکاری نداشته باشد، ایران تلاش خواهد کرد تا حقوق خود را از راه های دیگر تامین کند.
اداره بنادر کویت رفت و آمد به ایران را متوقف کرد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 27.07.2023
جدیدترین موضع گیری وزیر نفت کویت درباره میدان گازی آرش
وزارت خارجه عربستان در بیانیه ای اعلام کرد: پادشاهی عربستان سعودی و دولت کویت تأیید می کنند که مالکیت منابع طبیعی در منطقه تقسیم شده، از جمله کل میدان گازی الدره، صرفاً دارایی مشترک پادشاهی عربستان سعودی و کویت است و اینکه فقط آنها حق حاکمیت کامل برای بهره برداری از ثروت در منطقه را دارند.
عربستان و کویت از ایران خواستند که "در مورد مرزهای شرقی منطقه مشترک پادشاهی عربستان سعودی و کویت، مطابق با مفاد حقوق بین الملل و اصول حسن همجواری مذاکره کند."
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала