جدیدترین موضع گیری وزیر نفت کویت درباره میدان گازی آرش

© Sputnik / Pavel Gerasimov /  مراجعه به بانک تصاویر اداره بنادر کویت رفت و آمد به ایران را متوقف کرد
اداره بنادر کویت رفت و آمد به ایران را متوقف کرد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 27.07.2023
اشتراک
وزیر نفت کویت اعلام کرد که حفاری و تولید در میدان گازی الدره (آرش) را آغاز خواهد کرد.
به گزارش اسپوتنیک، کویت از آغاز حفاری و تولید در میدان گازی الدره (آرش) بدون انتظار برای تعیین مرز با ایران خبر داد.
سعد البراک، وزیر نفت کویت روز پنجشنبه در مصاحبه با "اسکای نیوز" مدعی شد که کشورش بدون انتظار برای تعیین مرز با ایران، حفاری و تولید در میدان گازی الدره (آرش) را آغاز خواهد کرد.
این درحالی است که پیش از این سالم عبدالله الجابر الصباح، وزیر خارجه کویت مدعی مالکیت انحصاری کویت و عربستان بر میدان گازی الدره شده بود.
وی در نشستی در مجلس امت این کشور ادعا کرده بود: منابع میدان الدره، ثروت مشترک کویت و عربستان است ولاغیر. وزارت خارجه کویت بیانیه بسیار روشنی درخصوص میدان الدره صادر کرده است.
ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در ۲۰ تیر ماه نیز در واکنش به مباحث مطرح شده در خصوص میدان نفتی و گازی آرش عنوان کرد: این موضوع به همراه تحدید حدود دریایی، از موضوعات مورد مذاکره ایران و کویت بوده است و آخرین دور مذاکرات حقوقی و فنی در این خصوص در ۲۲ اسفند ۱۴۰۱ در تهران بین هیأت‌های ایرانی و کویتی در سطح مدیران ارشد وزارتخانه‌های خارجه دو طرف برگزار شد.
سخنگوی وزارت امور خارجه ایران افزود: موضوعات مربوط به تحدید حدود دریایی و بهره‌برداری از منابع هیدروکربنی مشترک، با مدنظر قرار دادن منافع مشترک و اصل حسن همجواری با همه همسایگان از جمله کویت همواره مورد توجه جمهوری اسلامی ایران بوده است.
کنعانی همچنین تأکید کرد: سیاست دولت سیزدهم مبتنی بر گفت‌وگو‌، همکاری و مشارکت است و مسائل فیمابین در این چارچوب دنبال خواهد شد.
عبدالعزیز بن سلمان وزیر انرژی عربستان - اسپوتنیک ایران  , 1920, 16.05.2022
درخواست عربستان برای گفت و گو با ایران درباره میدان گازی آرش
لازم به ذکر است که نزاع بر سر این میدان نفتی- گازی میان ایران و کویت به دهه ۱۹۶۰ مربوط می‌شود که هر یک از این کشورها حقوق حفاری برای کشف گاز را به دو شرکت مختلف واگذار کرد. در سال ۲۰۱۱، ایران حفاری در این میدان را از سر گرفت و این باعث شد که کویت و عربستان درباره ترسیم مرزهای دریایی خود و ترسیم میدان‌های نفتی مشترک به توافق برسند. سپس به مدت چند سال ایران و کویت مذاکراتی برای حل اختلافات بر سر منطقه کمربند ساحلی در مرز دریایی دو کشور اجرا کردند که نتیجه‌ای در پی نداشت.
در ۲۱ مارس ۲۰۲۲ عربستان و کویت، توافقی را برای توسعه این میدان گازی امضا کردند که به موجب آن شرکت نفت کویت و شرکت آرامکو اقدامات لازم برای توسعه این میدان گازی و استخراج آن را انجام می‌دهند.
بر اساس برآوردها حجم گازی که از میدان گازی میدان آرش قابل استخراج است بسیار زیاد است. میدان گازی آرش- الدره در آب‌های مرزی بین ایران و منطقه سابقا بی‌طرف بین کویت و عربستان واقع شده است و بر این اساس و طبق این مرز، حدود ۴۰ درصد تاسیسات نفتی و گازی موجود میدان آرش-الدره در آب‌های سرزمینی ایران قرار دارد. اهمیت میدان آرش علاوه بر حضور لایه‌های نفتی و گازی با مقدار زیاد میعانات گازی، حفظ حاکمیت کشورمان بر آب‌های این منطقه است.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала