رهبر نیکاراگوئه زلنسکی را "فاشیست" نامید

دانیل اورتگا، رئیس جمهور نیکاراگوئه
دانیل اورتگا، رئیس جمهور نیکاراگوئه  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 22.07.2023
اشتراک
دانیل اورتگا، رئیس جمهور نیکاراگوئه گفت که اکثر کشورهای آمریکای لاتین تسلیم فشار اتحادیه اروپا نشدند که خواستار شرکت ولادیمیر زلنسکی "فاشیست" در نشست مشترک سران دو طرف بود.
به گزارش اسپوتنیک، سومین اجلاس سران جامعه کشورهای آمریکای لاتین و کارائیب (CELAC) و اتحادیه اروپا در 17 و 18 جولای در بروکسل برگزار شد. اتحادیه اروپا در تحمیل بیانیه نهایی در محکومیت روسیه در درگیری اوکراین به کشورهای CELAC شکست خورد - این بیانیه به عبارات کلی در مورد "نگرانی در مورد جنگ جاری علیه اوکراین" و حمایت از تلاش های دیپلماتیک بدون ذکر نام مسکو اکتفا کرد. با این حال، حتی این بند 15 حاکی از بی طرفی مشروط در اعلامیه نهایی رضایت نیکاراگوئه را تامین نکرد و این کشور از امضای سند خودداری کرد.
اورتگا در مراسمی به مناسبت سالگرد انقلاب ساندینیستا که از کانال 4 پخش شد، گفت: "اولین نکته ای که در این نشست جامعه اروپایی با CELAC مطرح شد این بود که اروپایی ها می خواستند از فاشیست، رئیس جمهور نازی اوکراین دعوت کنند. اروپایی‌ها سخت فشار آوردند، اما اکثر کشورها آن را نپذیرفتند، نتوانستند رئیس‌جمهور فاشیست اوکراین را در آنجا بنشانند".
 پل کریمه - اسپوتنیک ایران  , 1920, 22.07.2023
هشدار مسکو به زلنسکی درباره عواقب حمله به پل کریمه
به گفته رئیس جمهورنیکاراگوئه، اروپایی ها همچنین بر گنجاندن بندهایی با اتهامات علیه روسیه در بیانیه پایانی اجلاس اصرار داشتند. اورتگا افزود: "منطقاً ما نمی توانستیم این را بپذیریم، گنجاندن این موضوعات در دستور کار بین اتحادیه اروپا و CELAC منطقی نبود".
رئیس جمهور برزیل، لوئیز ایناسیو لولا داسیلوا، پس از این اجلاس گفت که جامعه جهانی دارد از درگیری در اوکراین خسته می شود و در عین حال به اهمیت تلاش همه کشورها برای حل و فصل آن اشاره کرد.
سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه، پیشتر گفته بود که کشورهای آمریکای لاتین شخصیت خود را زمانی نشان دادند که غرب با بی شرمی تلاش کرد متون ضد روسی را در اجلاس سران CELAC پیش ببرد.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала