گزارش و تحلیل

ایران آماده ی صادرات دارو به روسیه + فیلم

CC BY 4.0 / IRNA / دکتر بهرام عین اللهی
دکتر بهرام عین اللهی - اسپوتنیک ایران  , 1920, 22.07.2023
اشتراک
اختصاصی
عین اللهی: رایزنان سلامت را برای تسهبل گردشگری سلامت در سفارتخانه ها مستقر میکنیم: رایزنان سلامت را برای تسهیل گردشگری سلامت در سفارتخانه ها مستقر میکنیم
آقای دکتر بهرام عین اللهی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی جمهوری اسلامی ایران، سی و یکم تیر ماه ۱۴۰۲ در نشست خبری خود به به تبیین دستاوردهای این وزارتخانه در دولت سیزدهم پرداخت.
وی در این نشست از افتتاح دو کلان بیمارستان در ایران و یک دانشگاه علوم پزشکی تحت نظارت دانشگاه علوم پزشکی تهران در کربلا صحبت کرد.
آقای دکتر بهرام عین اللهی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی جمهوری اسلامی ایران در این زمینه به خبرنگار اسپوتنیک در تهران گفت:
ما به میزان دانش و نیروی انسانی موجود در کشور تولید دارو نداریم، وزارت بهداشت تنظیمگر است به این مفهوم که ما هیچ کارخانه تولید دارویی نداریم، موضوع مهم این است که بتوانیم تسهیلاتی را ایجاد کنیم تا دانشمندان ما در تولید دارو فعالیت چشمگیر داشته باشند.
دومین راه تجارت پس از نفت در جهان دارو است و به هر میزان بتوانیم ظرفیت تولید دارو را افزایش دهیم، توان صادراتی را نیز افزایش می‌دهیم؛ اخیراً در نشست بین استانداران و ریاست جمهوری، به استان ‌ها اعلام کردیم که آماده هستیم در زمینه راه‌ اندازی کارخانه‌ های داروسازی کمک رسانی داشته باشیم، به کارخانه ‌های داروسازی نیز ابلاغ کردیم که در صورت افزایش تولید امکان صادرات را خواهند داشت، یکی دیگر از اقدامات مهم در زمینه داروسازی تولید داروهای پیشرفته است، این داروها اثرات چشمگیر و قیمت‌های بالایی دارد که با حمایت از شرکت‌های دانش بنیان توانسته‌ایم در این زمینه نیز فعال شویم.
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی جمهوری اسلامی ایران، گسترش گردشگری سلامت را مرهون تلاش پزشکان ایرانی در جلب اعتماد بیماران خارجی دانست و بیان کرد:
خوشبختانه در کشورهای مجاور ما ذهنیت اعتماد به پزشکان ایرانی ایجاد شده و ما از این فرصت حداکثر استفاده را می‌کنیم تا پزشکی و گردشگری سلامت را بهبود ببخشیم، یکی از بحث‌های گردشگری سلامت، رایزنان سلامت هستند؛ تصمیم گرفته‌ ایم که در کشورهایی که بیشترین گردشگر سلامت در ایران را دارند رایزنان سلامت را در سفارتخانه‌های ایران در آن کشورها مستقر کنیم تا برنامه‌ریزی‌های لازم را انجام دهند.
آقای دکتر بهرام عین اللهی، تحریم را تیغی دو لبه توصیف کرد و اظهار داشت:
به دلیل وجود تحریم دانشمندان و اساتید ما روی پای خود ایستادند و تولیدات داخلی افزایش پیدا کرد، امروز ما دستگاه ‌ها و تجهیزاتی را تولید می‌کنیم که پیش از تحریم تولید آن را نداشتیم، اما به هر صورت مشکلات تحریم‌ ها وجود دارد.
بر اساس گزارش نماینده حقوق بشر سازمان ملل متحد تحریم ‌ها به سلامت مردم ایران آسیب وارد کرده و این موضوع را یک حرکت ناجوانمردانه توصیف کرد، از مراجع مختلف در تلاش هستیم تا نیازهای ایرانیان را مرتفع کنیم از کشورهایی نظیر هند و چین سپاسگزاریم که خلع‌ های دارویی ایران را بر اثر تحریم‌ ها تا حدودی پوشش دادند.
ما افتخار می‌کنیم که مهمانان عزیز کشور افغانستان را در ایران پذیرایی میکنیم اما کمیساریای عالی پناهندگان به ازای هر خدمتی که به اتباع افغانستان ارائه میشود ۱۰ دلار به ایران میدهد، در حالی که بعضا برخی از این خدمات بیش از ۵۰۰ دلار هزینه دارد و همانند هموطنان ایرانی به مهمانان افغان نیز خدمت رسانی میکنیم، متاسفانه اغلب مهمانان افغان ما از پوشش بیمه برخوردار نیستند و این موضوع خدمت رسانی به آنها را هزینه بر تر می ‌کند، در صدد هستیم تا با همکاری وزارت بهداشت افغانستان بیمه ‌ای را برای این عزیزان طراحی کنیم، از سوی دیگر ترجیح ما این است که اتباع افغان که در ایران آموزش پزشکی دیده‌اند در کشور خود به خدمت رسانی پزشکی و اشتغال بپردازند.
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی جمهوری اسلامی ایران همچنین پیرامون روابط با روسیه گفت:
خوشبختانه روابط خوبی را با کشور روسیه داریم و در دوران کرونا اولین واکسنی که وارد ایران شد واکسن روسی اسپوتنیک بود، در حال حاضر در حوزه‌های مختلف سلامت با کشور روسیه ارتباط داریم، در حوزه دارو و آموزش سفرهای متعددی به روسیه داشتیم و نیازها برطرف شده، روسیه امکانات بسیار خوبی را دارد و این امکان وجود دارد تا تبادل تجربه و دارو با یکدیگر داشته باشیم.
با شرایطی که اکنون به واسطه تحریم‌ ها برای کشور روسیه به وجود آمده ایران این امکان را دارد که همکاری‌ ها را گسترش دهد.
در این هفته با معاون وزیر بهداشت روسیه وبیناری خواهیم داشت، که مواردی نظیر تبادل دارو، تجهیزات پزشکی و گردشگری سلامت را بررسی خواهیم کرد.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала