نخست وزیر عراق از سفیر سوئد خواست کشور را ترک کند

© Photo / IRNAمحمد‌ شیاع السودانی،‌ نخست‌وزیر عراق
محمد‌ شیاع السودانی،‌ نخست‌وزیر عراق  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 20.07.2023
اشتراک
دفتر نخست وزیری عراق در بیانیه ای اعلام کرد، محمد شیعه السودانی، نخست وزیر عراق، به دلیل مجوز مکرر دولت سوئد برای سوزاندن قرآن، خواستار خروج سفیر سوئد از کشور شد.
به گزارش اسپوتنیک، پیش از این رسانه‌ها گزارش دادند که صدها تظاهرکننده بامداد پنجشنبه وارد سفارت سوئد در بغداد شده و آن را به آتش کشیدند. هیچ یک از کارکنان سفارت آسیبی ندیدند.
این تظاهرات بر اثر سوزاندن قرآن در سوئد برگزار شد. دولت عراق به سوئد اطلاع داده است که در صورت تکرار حادثه با سوزاندن قرآن، روابط دیپلماتیک خود را قطع خواهد کرد.
محمد شیعه السودانی نخست وزیر عراق در وامنش به سوزاندن قرآن و توهین به مقدسات اسلامی و سوزاندن پرچم عراق، دستور فراخواندن کاردار سفارت جمهوری عراق در استکهلم پایتخت سوئد را صادر کرد و همچنین خواستار خروج سفیر سوئد از خاک عراق در پاسخ به مجوز مکرر دولت سوئد شد.
پلیس سوئد در روز 28 ژوئن - اولین روز عید قربان، اجازه داد تا یک اقدام اعتراضی با سوزاندن قرآن در مسجد اصلی استکهلم برگزار شود. نخست وزیر اولف هالمار کریسترسون گفت تصمیم پلیس "قانونی اما نامناسب" است. بر اساس گزارش رسانه ها، حدود 200 نفر این اقدام را تماشا کردند که برخی فریاد می زدند "الله اکبر!" در اعتراض به زبان عربی، یکی از آنها پس از تلاش برای پرتاب سنگ به سمت یک "اکشنیست" توسط پلیس بازداشت شد.
پرچم سوئد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 20.07.2023
سوئد کاردار عراق را احضار کرد
صدها معترض سحرگاه امروز در اعتراض به احتمال سوزاندن قرآن در سوئد در مقابل سفارت عراق در استکلهم به سفارت سوئد در مرکز بغداد یورش بردند و با بالا رفتن از دیوارهای سفارت ، آن را به آتش کشیدند.تا سحرگاه امروز، نیروهای امنیتی در داخل سفارت مستقر بودند و همچنان دود از ساختمان بلند بود .
پس از آن، ده ها نفر از مردم عراق برای تظاهرات در مقابل سفارت این کشور در بغداد تجمع کردند. وزارت خارجه روسیه اعلام کرد که مصونیت از مجازات شرکت کنندگان در این حادثه می تواند منجر به عواقب فاجعه بار غیرقابل پیش بینی شود و جامعه جهانی باید در برابر چنین اقدامات غیرقانونی مقاومت کند.
ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، در جریان بازدید از مسجد باستانی جمعه دربنت، گفت که بی احترامی به قرآن در روسیه برخلاف برخی از کشورها جرم است. رئیس دولت تاکید کرد که روسیه همیشه به این قوانین قانونی پایبند خواهد بود.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала