شرکت کنندگان معامله غلات در انتظار تصمیم روسیه

© Sputnik / Sergey Venyavskyغلات گندم
غلات گندم - اسپوتنیک ایران  , 1920, 17.07.2023
اشتراک
آنکارا منتظر تصمیم روسیه در مورد مدت زمان "معامله غلات" است.
به گزارش اسپوتنیک، یک منبع آگاه از مذاکرات پیرامون معامله غلات دریای سیاه گفت که آنکارا منتظر تصمیم روسیه در مورد مدت زمان "معامله غلات" است که قرار است روز 17 ژوئیه (دوشنبه) اعلام شود. در حال حاضر شرکت کنندگان در سازوکار غلات در روند انتظار بسر می برند.
مدت اعتبار"معامله غلات" روز دوشنبه منقضی می شود. ترکیه تمام تلاش خود را برای تمدید قرارداد غلات پس از 17 ژوئیه انجام می دهد. جودت یلماز، معاون رئیس جمهور روز 16 ژوئیه (یکشنبه) اظهار داشت که آنکارا انتظار دارد تصمیم روسیه مثبت باشد.
گفتنی است، مدت اعتبار "معامله غلات" در 17 ژوئیه 2023 میلادی منقضی می شود. پیشتر پیش از این، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در گفتگو با سیریل رامافوزا، همتای آفریقای جنوبی خود، گفته بود که تعهدات برای رفع موانع صادرات مواد غذایی و کودهای شیمیایی روسیه انجام نشده است. پوتین در این گفتگو تاکید کرد که هدف اصلی این توافق یعنی تامین غلات به کشورهای نیازمند از جمله در قاره آفریقا محقق نشده است.
Официальный представитель министерства иностранных дел России Мария Захарова - اسپوتنیک ایران  , 1920, 17.05.2023
مسکو: تصمیم در مورد معامله غلات بر اساس منافع روسیه خواهد بود
ابتکار دریای سیاه، که در 22 ژوئیه 2022 توسط نمایندگان روسیه، ترکیه، اوکراین و سازمان ملل امضا شد، شامل صادرات غلات و مواد غذایی اوکراین و همچنین کودهای شیمیایی از طریق دریای سیاه از سه بندر از جمله اودسا است. هماهنگی تردد کشتی ها توسط مرکز هماهنگی مشترک در استانبول انجام می شود. ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه خاطرنشان کرد که غرب بیشتر غلات اوکراین را به کشورهای مورد نظر خود صادر می کند و نه به کشورهای نیازمند آفریقا.
ابتکار غلات بخش جدایی ناپذیر از یک توافقنامه جامع است. بخش دوم - تفاهم نامه روسیه و سازمان ملل که به مدت سه سال طراحی شده است - رفع انسداد صادرات مواد غذایی و کودهای شیمیایی روسیه را در نظر می گیرد، از جمله وظایف اصلی، اتصال مجدد بانک روسی "روس سلخوزبانک"به سوئیفت، ازسرگیری صادرات ماشین آلات کشاورزی و قطعات یدکی، سرویس‌دهی مربوطه، بازسازی خط لوله آمونیاک تولیاتی ـ اودسا و تعدادی اقدامات دیگر است. همانطور که در مسکو اشاره شد، این بخش از توافقنامه هنوز اجرایی نشده است.
دیمیتری پسکوف، دبیر مطبوعاتی رئیس جمهور فدراسیون روسیه در 21 ژوئن گفت که هیچ پیش نیازی برای تمدید قرارداد غلات وجود ندارد، زیرا تعهدات در قبال روسیه اجرا نمی شود.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала