- اسپوتنیک ایران  , 1920
عملیات ویژه روسیه در اوکراین
روسیه در تاریخ 24 فوریه عملیات ویژه در اوکراین را آغاز کرد. ولادیمیر پوتین هدف از این عملیات را "حمایت از مردمی خواند که به مدت هشت سال مورد قلدری و نسل کشی رژیم کی یف قرار گرفته اند."

اظهار نظر صدراعظم آلمان در خصوص ارسال بمب های خوشه ای به اوکراین

© AP Photo / Matt Rourke155-мм артиллерийские снаряды M795 хранятся для отправки, США
155-мм артиллерийские снаряды M795 хранятся для отправки, США - اسپوتنیک ایران  , 1920, 14.07.2023
اشتراک
صدراعظم آلمان: ایالات متحده از پیش به آلمان در خصوص ارسال بمب های خوشه ای به اوکراین اطلاع داده بود.
به گزارش اسپوتنیک، اولاف شولتز صدراعظم آلمان روز جمعه در کنفرانس مطبوعاتی تابستانی خود اعلام کرد که کشورش از تصمیم ایالات متحده آمریکا برای انتقال بمب های خوشه ای به اوکراین تعجب نکرده است، زیرا از پیش توسط طرف آمریکایی در جریان قرار گرفته بود.

شولتز اظهار کرد: "بدون شک ایالات متحده آمریکا ما را شگفت زده نکردند: ما در مورد این تصمیم نه از طریق رسانه ها، بلکه بصورت مستقیم از ایالات متحده در جریان قرار گرفته بودیم".

به گفته وی، ایالات متحده دلیل انتقال بمب های خوشه ای را کمبود مهمات نوع دیگر اعلام کرده بودند.
در عین حال وی بصورت مستقیم به سوال خبرنگاری در مورد اینکه آیا آلمان تلاشی کرده است تا ایالات متحده آمریکا را از تصمیم برای انتقال بمب های خوشه ای به اوکراین در راستای تعهدات خود در کنوانسیون بمب های خوشه ای منصرف کند، پاسخ نداد. شولتز تنها اعلام کرد که آلمان به تعهدات خود در قالب این کنوانسیون پایبند می باشد، اما در خصوص تصمیم دولتی دیگر کشورها موضع گیری نمی کند. وی همچنین خاطر نشان کرد که نه ایالات متحده، نه اوکراین و نه روسیه این سند را امضا نکرده اند.
Сотрудник завода Spreewerk Luebben Мирко Коссац разбирает гильзы кассетных боеприпасов, Германия - اسپوتنیک ایران  , 1920, 14.07.2023
بمب های خوشه ای در اوکراین همچون بمب های ساعت شمار هستند
متن سخنرانی و پاسخ های صدراعظم آلمان به سوالات خبرنگاران در سایت کنفرانس های مطبوعاتی دولتی پخش می گردید.
جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده در 7 ژوئیه تصمیم خود برای آغاز تحویل مهمات خوشه ای به رژیم کی‌یف را اعلام کرده بود.
ماریا زاخارووا، سخنگوی رسمی وزارت امور خارجه روسیه تاکید کرد که چنین اقداماتی و تحویل چنین مهماتی جان غیرنظامیان را به خطر می اندازد و هدف آن طولانی شدن بحران است.
شایان ذکر است که هفته گذشته کاخ سفید اعلام کرد که ایالات متحده تصمیم به انتقال مهمات خوشه ای به کی‌یف گرفته است. بر اساس اظهارات طرف آمریکایی، واشنگتن ضمانت‌های کتبی از کی‌یف دریافت کرده که خطرات استفاده از این نوع مهمات را برای غیرنظامیان به حداقل برساند و از آنها در حملات علیه روسیه استفاده نکند. روز 10 ژوئیه (دوشنبه)، دولت ایالات متحده اعلام کرد که از اوکراین نیز تضمین هایی دریافت کرده است که در پایان درگیری با روسیه، مهمات خوشه ای منفجر نشده را پاکسازی کند.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала