گزارش و تحلیل

"هیچکس انتظارش را نداشت"؛ درگیری در اوکراین چه تاثیری بر روسیه گذاشت

© Flickr / Shiny Thingsرشد بی سابقه اقتصاد روسیه
رشد بی سابقه اقتصاد روسیه  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 10.07.2023
اشتراک
تقریبا یک سال و نیم از آغاز درگیری در اوکراین می گذرد. غرب قصد داشت روسیه را با ابزار نظامی در میدان نبرد، از نظر اقتصادی با تحریم‌ها و "فرسودگی" مالی و از نظر سیاسی با "انزوای بین‌المللی" خرد کند. این مقاله در مورد خطراتی است که اقتصاد روسیه را تهدید می کند و دلایلی که به کرملین اجازه می دهد بر مشکلات مالی غلبه کند.
به گزارش اسپوتنیک، "ممدوح الولی"، اقتصاددان مصری در مقاله ای برای الجزیره نوشت:" پس از تحریم های متوالی غرب علیه بانک ها، شرکت ها و تعدادی از مقامات روسی، Standard&Poor's، Fitch و Moody's رتبه روسیه را تا "C" کاهش دادند که نشان دهنده درجه بالایی از ریسک است. برخی از پروازهای مستقیم روسیه به کشورهای غربی متوقف شد. صادرات محصولات فناورانه نیز متوقف شده است. ارتباط روسیه از SWIFT قطع شده است. بسیاری از شرکت های غربی بازار روسیه را ترک کرده اند. اروپا واردات منابع انرژی روسیه را متوقف کرد و سقفی برای قیمت نفت تعیین کرد.
برخلاف امیدهای آمریکا و اروپا مبنی بر فروپاشی اقتصاد روسیه، همه چیز دقیقا برعکس اتفاق می افتد.
ذخایر طلا و رتبه اعتباری
یک ماه قبل از آغاز عملیات نظامی ویژه در اوکراین، ذخایر طلا و ارز روسیه بالغ بر630 میلیارد دلار بود. و در آوریل 2023 - 596 میلیارد دلار. به این ترتیب، مجموع خسارات در جریان عملیات ویژه از 5.5 درصد (34 میلیارد دلار) فراتر نرفت.
نرخ کلیدی، در مارس 2022 به 20٪ افزایش یافت، اگرچه در فوریه این رقم تنها 9.5٪ بود. اما این شاخص به تدریج کاهش یافت، در سپتامبر 2022 به 7.5 درصد رسید و کماکان حفظ شده است. نرخ بیکاری از ماه مه سال گذشته از 2.5 درصد فراتر نرفته است.
نرخ ارز روسیه یک روز پس از آغاز درگیری در اوکراین از 77 روبل به 87 روبل در هر دلار کاهش یافت. در 11 مارس 2022، نرخ مبادله دلار 120 روبل بود، اما در پایان ژوئن وضعیت بهبود یافت؛ قیمت دلار تقریبا 50 روبل بود. سپس واحد پول آمریکا دوباره به 84 روبل افزایش یافت.
تجربه تحریم
با این حال، روسیه از تجربه مقاومت در برابر تحریم‌های اعمال شده توسط غرب در سال 2014 پس از الحاق کریمه، درس‌هایی آموخته است؛ جست‌وجوی بازارهای جایگزین، سیاست‌های اقتصادی حمایت‌گرایانه، محدودیت‌های حرکت سرمایه خارجی. روسیه شروع به انجام تسویه حساب های مالی بین المللی به پول ملی کرد. این روند توسط سایر کشورهای بریکس نیز حمایت شد. کشورهایی مانند چین و ایران نه تنها از تحریم های غرب حمایت نکردند، بلکه همچنان از مسکو حمایت می کنند تا در عرصه بین المللی رودررو با آمریکا قرار نگیرند.
داماد چینی  برای خرید حلقه ی نامزدی، 150 کیلو سکه جمع کرد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 25.06.2023
نگاه ویژه اسپوتنیک
ادامه تحریم های روسیه و شلیک آمریکا به اقتصاد جهانی
با کمال تعجب، از زمان آغاز درگیری در اوکراین، صادرات کالاهای روسیه افزایش یافته است. صادرات روسیه رکورد تاریخی و بی سابقه ای را ثبت کرد و از رقم سال 2012 (529 میلیارد دلار) فراتر رفت. بر اساس داده های روسیه، این میزان از 494 میلیارد دلار در سال 2021 به 588 میلیارد دلار در سال 2022 افزایش یافته است، طبق گزارش سازمان تجارت جهانی به ترتیب از 494 میلیارد دلار به 532 میلیارد دلار در سال های 2021 و 2022. هیچ چیز تعجب آوری وجود ندارد. قلم اصلی صادرات روسیه نفت، گاز طبیعی و زغال سنگ همراه با کود و غلات است. به دلیل اختلال در زنجیره تامین از زمان آغاز درگیری در اوکراین، قیمت این کالاها به میزان قابل توجهی افزایش یافته است: قیمت هر بشکه نفت برنت از 70 دلار به 94 دلار افزایش یافته است، قیمت یک میلیون واحد حرارتی گاز انگلیس از 16 دلار به 40 دلار افزایش یافت. همین اتفاق در مورد زغال سنگ، گندم، برخی مواد معدنی و کودها نیز رخ داد و همه اینها در قالب بازدهی بیشتر به اقتصاد روسیه منعکس شد.
به این ترتیب، بر اساس گزارش سازمان تجارت جهانی، مازاد تجارت کالاهای روسیه به 292 میلیارد دلار رسید، یعنی روسیه بلافاصله پس از چین، که سال‌ها پیشتاز مازاد تجاری در بین تمام کشورهای جهان بوده، قرار گرفته است. این مازاد تجاری، کسری تجاری روسیه در بخش خدمات را پوشش داد. صندوق بین المللی پول انتظار دارد که رشد حساب جاری روسیه تا سال 2028 ادامه داشته باشد و انتظار می رود قیمت های بالای انرژی، در سال های آینده ثابت بماند. و اینها منابع اضافی هستند که به روسیه برای ادامه عملیات نظامی در اوکراین کمک خواهند کرد".
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала