دبیرکل سابق ناتو پذیرش "بخش هایی" از اوکراین در این پیمان را رد نکرد

© AFP 2023 / John ThysГенеральный секретарь НАТО Андерс Фог Расмуссен
Генеральный секретарь НАТО Андерс Фог Расмуссен - اسپوتنیک ایران  , 1920, 09.07.2023
اشتراک
دبیر کل سابق ناتو تاکید کرد که این اقدام می تواند تاثیر ثبات آفرین بر تمامی اروپا داشته باشد.
به گزارش اسپوتنیک، آندرس فوگ راسموسن دبیرکل سابق ناتو در مصاحبه روز یکشنبه خود با ایستگاه رادیویی RND، پذیرش بخش بخش اوکراین در پیمان آتلانتیس شمالی را رد نکرد.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص امکان ورود بخش هایی همچون غرب اوکراین به ناتو اظهار کرد: "البته که تمامی این امر مشکل است و در نهایت همه چیز به تصمیم اوکراین بستگی دارد، اما بهرحال این امر غیر ممکن نیست. و این امر می تواند تاثیری ثبات آفرین را بر تمامی اروپا داشته باشد. ورود آلمان غربی به ناتو در سال 1955 را بیاد بیاوریم ".

در عین حال وی اعتراف کرد که "تفاوت ها زیاد هستند، اما اقدامات مشابه نیز ممکن هستند". وی توضیح داد: "بعنوان مثال می توان در مورد این توافق کرد که تعهدات در مورد ارائه کمک در چارچوب بند 5 قرارداد ناتو تنها در صورت حمله به آن بخش هایی از قلمرو اوکراین صورت بگیرند که دولت در کی یف در حال حاضر فعالیت قانونی را در آن صورت می دهد".
Министр иностранных дел Украины Дмитрий Кулеба - اسپوتنیک ایران  , 1920, 09.07.2023
وزیر خارجه اوکراین: مسیر اوکراین به سمت ناتو پس از نشست ویلنیوس کوتاه تر می شود
وی تاکید کرد که در حال حاضر بحث در خصوص گزینه های ممکن ورود اوکراین به ناتو در جریان می باشد. دبیر کل سابق ناتو تصریح کرد: "این امر در وهله اول شامل این می شود که ما به اوکراین راهی فوری برای عضویت ارائه می کنیم، مثل مورد مربوط به فنلاند و سوئد. در وهله دوم این بدان معناست که در آینده ما بشکل مورد اعتمادی مسائل جزئیاتی مختلف را در شورای ناتو- اوکراین که در حالت ایده آل بصورت شبانه روزی هماهنگی سیاسی نزدیک بین کی یف و پیمان غربی را تامین خواهد کرد، مورد بحث قرار خواهیم داد".
راسموسن در انتها خاطرنشان کرد: "اگر الان تمامی این موضوع را در ویلنیوس پیش برد، در نشست بعدی ناتو در واشنگتن در ماه ژوئیه 2024 دیگر می توان به کی یف دعوتنامه رسمی برای پیوستن به پیمان را ارسال کرد. از این لحظه تا پیوستن واقعی، کشورهای مختلف می توانند ضمانتهای موقت امنیتی را ارائه نمایند".
این در حالیست که روزنامه The Daily Telegraphروز شنبه به نقل از منبعی که نام آن فاش نشده است اعلام کرده بود که آلمان در نشست ویلنیوس خواهان توقف عضویت اوکراین در پیمان بدلیل خطراتی که عضویت فوری این کشور در این پیمان و از جمله زمینه سازی جنگ با روسیه می تواند داشته باشد، خواهد شد.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала