پژوهشگران مغز انسان در روسیه در مورد توانایی های دالایی لاما تعریف کردند

© Sputnik / Olga Lipichدالایی لاما
دالایی لاما - اسپوتنیک ایران  , 1920, 08.07.2023
اشتراک
پژوهشگران برجسته مغز انسان در روسیه در مورد بی باک بودن دالایی لاما چهاردهم صحبت کردند که به ابتکارخود تحقیقات مشترکی را با مشارکت نمایندگان علم مدرن و راهبان بودایی - دانشمندان شعور و مراقبه را راه اندازی کرده و در نتیجه به تدریج علم را تغییر می دهد.
به گزارش اسپوتنیک، کنستانتین آنوخین، مدیر مؤسسه تحقیقات پیشرفته مغز در دانشگاه دولتی لومونوسوف مسکو و عضو آکادمی علوم روسیه در جشن به مناسبت هشتاد و هشتمین سالگرد تولد دالایی لاما گفت: "ما در زمان شگفت انگیزی در توسعه تمدن بشری زندگی می کنیم، زمانی که یک شخصیت بزرگ، چهاردهمین دالایی لاما، در حال تغییر مسیر پیشرفت تاریخ بشر، چه غربی و چه شرقی است."
رهبر دینی بودائیان تبتی که شهرت جهانی دارد در سال های اخیر توجه ویژه ای به گفتگو با دانشمندان روسیه داشته است. برای جشن تولد او در این هفته، بنیاد "حفظ تبت" (Save Tibet) مراسمی را در مسکو با شرکت تعدادی از پژوهشگران برجسته برگزار کرد.
به گفته آکادمیسین آنوخین، در آیین بودا، علاوه بر جنبه دینی و فلسفی، جنبه علمی نیز وجود دارد که مورد توجه محققان شعور است. چهاردهمین دالایی لاما توانست لحظه‌ای را ببیند که علم غربی برای روی آوردن به آنچه بودیسم برای دو و نیم هزار سال انجام می‌داد، یعنی نفوذ به اعماق "منیت و هویت" انسان، آماده شده بود. در 30 سال گذشته، او خواستار آن شده است علم مدرن شعور، تجربه ذهنی، از جمله تجربه مراقبه‌گران را مورد مطالعه فعالانه قرار دهد. راهبان بودایی به ابتکار رهبر معنوی خود، محرمانه ترین شیوه ها را برای تحقیقات دانشمندان غربی افشا و بازگو می کنند. و برای اولین بار، دالایی لاما تعدادی از رشته های علمی مدرن را وارد برنامه درسی صومعه های چند صد ساله کرد.
برای سلامتی به چند ساعت خواب نیاز است؟: عقیده دالایی لاما  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 09.07.2021
برای سلامتی به چند ساعت خواب نیاز است؟: عقیده دالایی لاما
برای تصمیم گیری در مورد چنین چیزی، به گفته او، نیاز به یک بی باکی شگفت انگیز است که دالایی لاما چهاردهمین از آن برخوردار است.
این دانشگاهی روس افزود: و این چیزها امروزه علم را در غرب تغییر داده است.
وی تصریح کرد: در مراکز علمی دنیا پروژه های جدید زیادی برای مطالعه مغز، هوشیاری و مراقبه راه اندازی شده است.
دالایی لامای چهاردهم (متولد ۶ ژوئیه سال ۱۹۳۵) دالایی لامای کنونی است. دالای لاماها با نفوذترین چهره‌ها در دودمان گلوگپالی‌ها در بین بوداییان تبتی هستند. او جایزه صلح نوبل را در سال ۱۹۸۹ برد و نیز بخاطر حمایت مادام‌العمر خود از تبتی‌ها در داخل و خارج از تبت شناخته شده‌است. تبتی‌ها بر اساس سنت بر این باورند که او تناسخ پیشینیان خود و مظهر "بودی ساتوای مهربان" می‌باشد.
در طول سال ۱۹۵۹ قیام تبت که چین از آن به عنوان قیام ملاکان فئودال یاد می‌کند، دالایی لاما به هند فرار کرد و دولت تبت در تبعید را تأسیس کرد. از آن زمان به بعد او به عنوان یک سخنران کاریزماتیک سفرهایی به دور دنیا را آغاز کرد، و در این حین به حمایت از منافع تبتی‌ها، آموزش بودیسم تبتی و صحبت کردن در مورد اهمیت شفقت به عنوان سرچشمه شادی‌ها مبادرت نمود.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала