Press release_Sputnik Launches Political Talk Show in Argentina - اسپوتنیک ایران  , 1920
اسپوتنیک توضیح می دهد

تسلیحات غربی که در اختیار کی یف قرار می گیرد به کجا می رود؟

© Министерство обороны РФ /  مراجعه به بانک تصاویر تسلیحات غربی قاچاق شده از اوکراین
تسلیحات غربی قاچاق شده از اوکراین - اسپوتنیک ایران  , 1920, 06.07.2023
اشتراک
پس از شروع عملیات ویژه در اوکراین، کشورهای غربی شروع به پمپاژ این کشور با سلاح کردند. در اواسط ژوئن 2023، پنتاگون گزارش داد که حجم کمک های نظامی آمریکا به اوکراین در زمان جو بایدن به عنوان رئیس جمهور ایالات متحده بیش از 40.7 میلیارد دلار و از زمان شروع عملیات نظامی ویژه روسیه 40 میلیارد دلار بوده است.
پس از ایالات متحده از نظر حجم تسلیحات ارسالی به کی یف، انگلیس قرار دارد. تا پایان فوریه، کمک نظامی لندن به اوکراین از آغاز عملیات ویژه نظامی به حدود 2.3 میلیارد پوند (2.7 میلیارد دلار) رسید.
اخیرا، آندری دودا، رئیس جمهور لهستان، گفت که کشورش پس از ایالات متحده و بریتانیا، سومین تامین کننده بزرگ سلاح به اوکراین است. همانطور که رهبری کشور اعلام کرده است، از آغاز عملیات ویژه نظامی، لهستان تسلیحات و تجهیزات نظامی با ارزش بیش از 1٪ از تولید ناخالص داخلی کشور را به کی یف ارسال کرده است.
در عین حال، بارها در رسانه ها اطلاعاتی منتشر شد مبنی بر اینکه برخی از سلاح های عرضه شده به اوکراین به بازار سیاه ختم می شود. در دهه 1990، یکی از بزرگترین بازارهای اروپا برای "سلاح های غیر قانونی" عرضه شده توسط غرب در اوکراین شکل گرفت.
در سال 2017، سازمان بین المللی عمومی "مرکز مطالعات فساد و جرایم سازمان یافته" اشاره کرد که "سلاح های تولید شده توسط کشورهای غربی از طریق اوکراین به سمت نیروهای رادیکال قاره آفریقا سرازیر می شود."
حمایت نظامی گسترده آمریکا از اوکراین در سال 2019 آغاز شد و در سال 2020، وزارت بازرسی نظامی وزارت دفاع ایالات متحده به طور جدی نگران سیستم کنترل تسلیحات ارائه شده به اوکراین بود. این سلاح‌های آمریکایی با کامیون‌ها در سراسر لهستان حمل می‌شوند و در مرز لهستان و اوکراین به ارتش اوکراین تحویل داده می‌شوند و پس از آن ارتش اوکراین تصمیم می‌گیرد در کجا مستقر شوند.
УКРАИНЦЫ ПРОДАЮТ ОРУЖИЕ НАТО НА БЛИЖНИЙ ВОСТОК - اسپوتنیک ایران  , 1920, 04.08.2022
گزارش و تحلیل
افشاگری اسپوتنیک: فروش تسلیحات ناتو در خاورمیانه توسط اوکراینی‌ها + مستندات
پس از شروع عملیات ویژه، بسیاری از پرسنل نظامی ایالات متحده اوکراین را ترک کردند، بنابراین در حال حاضر عملاً کنترل مؤثری بر حرکت یا استفاده از سلاح وجود ندارد. یک مقام ارشد وزارت دفاع آمریکا اذعان کرد که "کنترل اسلحه در اوکراین با طولانی شدن این درگیری در کشور به صفر نزدیک خواهد شد."
در این خصوص خبرنگاران اسپوتنیک تصمیم گرفتند به فروشنده بنویسند و نقش یک مشتری را بازی کنند: طبق سناریو، یک حوثی یمنی با نام مستعار 3ladin_houthi این سلاح را خریداری کرد. فروشنده از طریق فرم تماس در سایت دارک ‌نت از ما خواست مکاتبات را به پیام رسان Wickr منتقل کنیم. از این به بعد تمام مکاتبات فقط در اینجا انجام میشد. برای اینکه شک فروشندگان اوکراینی را برانگیخته نکنیم، سؤالاتی را به عربی نوشتیم و با استفاده از مترجم آنلاین آنها را به انگلیسی ترجمه کردیم: واقعی‌تر به نظر می رسید.
روشنده از طریق فرم تماس در سایت دارک ‌نت از ما خواست مکاتبات را به پیام رسان Wickr منتقل کنیم. از این به بعد تمام مکاتبات فقط در اینجا انجام میشد. برای اینکه شک فروشندگان اوکراینی را برانگیخته نکنیم، سؤالاتی را به عربی نوشتیم و با استفاده از مترجم آنلاین آنها را به انگلیسی ترجمه کردیم: واقعی‌تر به نظر می رسید.
تحویل ام-4 به یمن اول از همه، ما مستقیماً از فروشنده پرسیدیم که آیا آنها می توانند یک محموله سلاح را به یمن تحویل دهند - و پاسخ مثبت دریافت کردیم. و جالب که تحویل از طریق دریا انجام میشد.در مجموع، 20 بشکه حاوی حدود 200 تفنگ با مهمات و 400 نارنجک است. همه اینها تقریباً 400000 دلار هزینه دارد.خب باید با حجم اعلام شده توسط قاچاقچیان موافقت می کردیم. سپس ما درخواست کردیم تا اطلاعاتی از شرایط دقیق معامله و تحویل بشکه های قاچاق به بندر حدیده، تنها بندری که توسط حوثی های یمن کنترل می شود، داشته باشیم.
فروشنده پاسخ داد که هیچ مشکلی برای تحویل به این بندر وجود نخواهد داشت.
سپس شرایط و ضوابط معامله برای ما شرح داده شد:
معامله به این صورت خواهد بود: ما مدیر را به چت خود دعوت می کنیم و در حضور او درباره جزئیات معامله صحبت می کنیم.
1. وقتی توافق می کنیم، هر دو در چت می نویسیم که شرایط معامله برای ما مناسب است. شما 400000 دلار به صورت ارز دیجیتال از طریق سیستم Monero XMR به حساب خود واریز می کنید. 2. سپس کالا را ارسال می کنم. 4. شما کالا را دریافت می کنید. آن را بررسی می کنید. اگر همه چیز مناسب بود، در چت عمومی (معاملات) می نویسید که فروشنده به طور کامل تعهدات خود را انجام داده است، سپرده من را به فروشنده منتقل کنید. 5. در مرحله بعد، مدیر برای من سپرده را ارسال می کند و 2٪ از مبلغ تراکنش را برای خود نگه می دارد.همین!
در آگوست 2022، شان اودانل، سرپرست بازرس کل پنتاگون اذعان کرد که ایالات متحده همیشه نمی تواند دقیقاً بداند که سلاح های منتقل شده به کی یف متعاقباً به کجا ختم می شود. دلیل این امر نگهداری سوابق کاغذی توسط مقامات اوکراینی است.

اودانل در گفتگو با بلومبرگ گفت: اینها رسیدهای دست نویس هستند. همه چیز روی کاغذ است.

از زمان آغاز عملیات نظامی ویژه روسیه در اوکراین، صدها پیشنهاد برای فروش سلاح در سایت های غیرقانونی ظاهر شده است. همانطور که خبرنگاران RT در تحقیقات خود خاطرنشان کردند، بازار اوکراین Weapons Ukraine در ژوئیه 2022 یک سری مهمات فونیکس گوست را به قیمت چهار هزار دلار برای فروش قرار داد. تفنگ های بی صدا M4 آمریکایی در منطقه 2.4 هزار دلار معامله می شود، پهپاد ضربتی Switchblade - هفت هزار دلار، NLAW ATGM بریتانیا - 15 هزار دلار.
در 7 آگوست 2022، شرکت تلویزیونی آمریکایی CBS یک مستند 23.5 دقیقه ای به نام مسلح کردن اوکراین ("تسلیح اوکراین") منتشر کرد. در این فیلم، جوناس اوخمان، داوطلب اهل لیتوانی، گفت که تنها 30 درصد از عرضه سلاح های غربی در نهایت به ارتش اوکراین می رسد.
علاوه بر این، نویسندگان هشدار دادند که سلاح‌ها ممکن است بی‌ثباتی را تحریک کنند، همانطور که در لیبی، عراق و افغانستان اتفاق افتاد. پس از انتشار این فیلم، وزیر امور خارجه اوکراین، دیمیترو کولبا، از رسانه CBS خواست تا آن را حذف کند و تحقیقات داخلی را انجام دهد و در 8 آگوست، این فیلم از وب سایت شرکت تلویزیون حذف شد.
رئیس یوروپل، کاترین دی بوله، در ماه می 2022 آشکارا هشدار داد که تسلیحاتی که کشورهای اتحادیه اروپا به اوکراین عرضه می‌کنند به دست گروه‌های جنایتکار خواهد افتاد. دی بوله توجه خود را به این واقعیت جلب کرد که خصومت ها در اوکراین روزی پایان خواهد یافت. و او دوست ندارد با تکرار تاریخ 30 سال پیش روبرو شود، زمانی که پس از جنگ بالکان سلاح به دست جنایتکاران افتاد و هنوز هم توسط باندها و رادیکال های کشورهای مختلف استفاده می شود. رئیس یوروپل نگران است که در مورد تسلیحات ارائه شده به رژیم کی یف نیز همین اتفاق بیفتد.
مسلسل اسلحه سلاح  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 02.11.2022
نشریه اسپانیایی: برخی از تسلیحات کمکی غرب به کی یف در بازار سیاه به فروش می روند
در ژوئیه 2022، سرویس پلیس اتحادیه اروپا اعلام کرد که اطلاعات خاصی در مورد "نشت" مهمات و تسلیحات، از جمله مهمات سنگین، از منطقه جنگی در اوکراین دارد.
همانطور که توسط مقامات پیشنهاد شده است، انبارهای اسلحه می تواند در امتداد مرز کشورهای عضو اتحادیه اروپا و اوکراین برای سازماندهی قاچاق از پیش تجهیز شود. بنابراین، مجرمانی که از خاک اوکراین فعالیت می کنند، می توانند از طریق گذرگاه های مرزی رسمی بازگردند تا سلاح را به طرف اروپایی تحویل دهند.
به گفته یوروپل، مشکل دیگر این بود که کشورهایی که پناهجویان بیشتری را پذیرفتند، ابراز نگرانی کردند که برخی از پناهندگان اوکراینی برای دفاع از خود سلاح گرم حمل می کنند. آنها قبل از رفتن به اتحادیه اروپا، اسلحه و مهمات را در منطقه مرزی رها کردند.
یوروپل همچنین خاطرنشان کرد که برخی از پناهندگان اوکراینی مظنون به قاچاق اسلحه گرم از طریق مرز برای فروش در اتحادیه اروپا هستند.
در پایان اکتبر 2022، کریستر آهلگرن، کمیسر پلیس جنایی مرکزی فنلاند، در مصاحبه ای با Yle گفت که سلاح های ارائه شده به اوکراین ممکن است در دست جنایتکاران فنلاندی باشد. به گفته وی، گروه های جنایتکار فعال در کشور "بسیار علاقمند" به دستیابی به سیستم های نظامی، مهمات و سلاح های مدرن هستند. وی افزود: قاچاق نظامی از اوکراین در سوئد، دانمارک و هلند نیز کشف شده است.
در آوریل 2023، یک روزنامه‌نگار آمریکایی، برنده جایزه پولیتزر، سیمور هرش، در مصاحبه با RT گفت که غرب می‌داند که تسلیحات ارائه شده به سربازان اوکراینی به "بازار سیاه" ختم می‌شود، اما رسانه‌های آنها در این مورد سکوت می‌کنند. به گفته این روزنامه نگار، حتی در مراحل اولیه درگیری، لهستان، رومانی و سایر کشورهای هم مرز "غرق تسلیحاتی" بودند که توسط غرب به اوکراین عرضه می شد. هرش افزود: "به عبارت دیگر، فرماندهان مختلف (نمی‌دانم در چه سطحی) - اغلب نه ژنرال‌ها، بلکه سرهنگ‌ها و دیگران - محموله‌های اسلحه دریافت کردند و شخصاً آنها را مجدداً فروختند یا در بازار سیاه انداختند.
Журналист Сеймур Херш. Архивное фото - اسپوتنیک ایران  , 1920, 23.04.2023
هرش در مورد فروش مجدد سلاح های ارسالی به اوکراین در بازار سیاه صحبت کرد
در 10 آوریل 2023، واسیلی نبنزیا، نماینده دائم فدراسیون روسیه در سازمان ملل، در نشست شورای امنیت سازمان ملل گفت که خطرات تکثیر کنترل نشده تسلیحات به طور تصاعدی در حال افزایش است .
او گفت: "مسائل کنترل بر عرضه سلاح های متعارف و محصولات نظامی اخیراً اهمیت ویژه ای پیدا کرده است. خطرات مربوط به "گسترش" کنترل نشده آنها و افتادن به دست جنایتکاران و تروریست ها از طریق "بازار سیاه" به طور تصاعدی در حال افزایش است."
به گفته این دیپلمات، تسلیحات ارائه شده توسط کشورهای غربی به اوکراین در حال حاضر در ایالات اروپا و آفریقا ظاهر شده است و انبار های گروه های جنایتکار را پر می کند. این دیپلمات خاطرنشان کرد که ظاهر سلاح های غربی در گروه های جنایتکار سازمان یافته فعال در اروپا توسط افسران پلیس کشورهای مختلف شناسایی شده است.
در پایان ماه می 2023، نماینده رسمی وزارت خارجه روسیه، ماریا زاخارووا، اظهار داشت که وزارت خارجه ایالات متحده باید به این واقعیت توجه کند که تسلیحات عرضه شده به اوکراین به "بازار سیاه" رفته ودر این کشور توزیع می شود.
ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 06.07.2023
وزارت خارجه روسیه: معترضان در فرانسه از تسلیحات غربی ارائه شده به کی یف استفاده می کنند
. ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه در 6 جولای گفت که تسلیحاتی که غرب به اوکراین ارائه می کند توسط معترضان در فرانسه استفاده می شود.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала