اوکراین اجازه حضور در جلسه شوارای امنیت درخصوص برجام را دریافت کرد

© AFP 2023 / Don Emmertجلسه شورای امنیت
جلسه  شورای امنیت   - اسپوتنیک ایران  , 1920, 06.07.2023
اشتراک
علارغم مخالفت روسیه و چین شورای امنیت سازمان ملل متحد به ابتکار ریاست انگلیس به کی یف اجازه داد تا در نشست موضوع برجام شرکت کند.
به گزارش اسپوتنیک، نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد روز پنجشنبه به اجرای قطعنامه 2231 اختصاص دارد که بر اساس آن ایجاد برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) رسمیت یافت.
این اولین بار نیست که غرب فدراسیون روسیه را متهم به استفاده از صدها پهپاد ایرانی در اوکراین می کند که به گفته کشورهای غربی، نقض قطعنامه 2231 است.
همانطور که واسیلی نبنزیا، نماینده دائم روسیه در سازمان ملل متحد اشاره کرد، اوکراین عضو برجام و عضو شورای امنیت نیست. و او از باربارا وودوارد نماینده دائم بریتانیا خواست تا درباره تصمیم دعوت از نماینده کی یف به جلسه توضیح دهد.
او به نوبه خود اظهار داشت که با درخواست کی یف برای مشارکت با تکیه بر اکثریت آرای موافق در میان اعضای شورای امنیت موافقت کرده است.
لندن در آستانه  مراسم تاج گذاری پادشاه انگلیس   - اسپوتنیک ایران  , 1920, 06.07.2023
انگلیس در تلاش برای ورود اوکراین در جلسه مسائل هسته ای ایران در شورای امنیت
نبنزیا ماینده دائم روسیه در سازمان ملل متحد درخواست کرد که موضوع شرکت کی یف در این نشست به رای گیری رویه ای گذاشته شود.در نتیجه تنها روسیه و چین رای مخالف دادند. موزامبیک از رای دادن خودداری کرد. بدین ترتیب کی یف اجازه شرکت در این نشست را دریافت کرد.
وی افزود: ما متذکر شدیم که شرکت اوکراین در نشست امروز مورد حمایت ایالات متحده قرار گرفت که با خروج از توافق در سال 2018 باعث ایجاد بحران در برنامه جامع اقدام مشترک شد و تاکنون به آن بازنگشته است.
نبنزیا گفت: به خواست ریاست‌جمهوری بریتانیا، امروز شاهد شکست فرمت تعیین‌شده مذاکرات در مورد برجام در شورای امنیت بودیم. به گفته وی، از هم اکنون مشخص است که عواقب آن چه خواهد بود و چقدر گسترده خواهد بود.

سوال بزرگ این است که آیا می‌توان از طرح این وضعیت بی‌سابقه در روند مذاکرات برای احیای کار برجام اجتناب کرد یا خیر؟ مسئولیت این امر کاملاً بر عهده انگلیس است.

همانطور که نبنزیا اشاره کرد، لندن همچنان از رویه و قوانین کار شورای امنیت غفلت می کند و از ریاست برای منافع سیاسی ملی سوء استفاده می کند.
نبنزیا گفت: امروز جهان بار دیگر به استانداردهای دوگانه کشورهای غربی متقاعد شد.
نبنزیا گفت: برای جلب رضایت مشتریان خود در کی یف، لندن، واشنگتن و متحدان غربی آنها آماده هستند تا هر دستاورد دیپلماسی چندجانبه را قربانی کنند.
 آژانس انرژی اتمی و ایران - اسپوتنیک ایران  , 1920, 13.06.2023
آیا بزرگترین اشتباه آمریکایی‌ها، خروج از برجام بود ؟
کشورهای غربی بارها مدعی شده‌اند که ایران هواپیماهای بدون سرنشین برای عملیات نظامی در اوکراین به روسیه می‌دهد و تاکید کردند که چنین انتقالی نقض قطعنامه 2231 (تأمین ایجاد برجام) است. مسکو و تهران چنین اتهاماتی را رد کردند. نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد این گونه اتهامات را بی‌اساس خواند، زیرا ممنوعیت سلاح در قطعنامه ۲۲۳۱ در ۲۷ مهر ۱۳۹۹ متوقف شد و این بدان معناست که انتقال سلاح به ایران یا از ایران دیگر شامل این قطعنامه نمی‌شود. بر اساس برجام، تحریم تسلیحاتی بر ایران در 18 اکتبر 2020 لغو شد. پیش از این، تحویل تسلیحات تنها با مجوز شورای امنیت سازمان ملل امکان پذیر بود
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала