کشورهای سازمان همکاری های شانگهای با عضویت ایران بی میلی خود به بازی با قواعد غرب را نشان می دهند

© Sputnik / Anton Bystrov /  مراجعه به بانک تصاویر Флаг Ирана на одной из улиц Тегерана
Флаг Ирана на одной из улиц Тегерана - اسپوتنیک ایران  , 1920, 05.07.2023
اشتراک
یک کارشناس توضیح داد که با عضویت ایران در سازمان همکاری های شانگهای چه چیز تغییر خواهد کرد.
آنتون گریشانوف کارشناس آکادمی دیپلماتیک وزارت امور خارجه فدراسیون روسیه در پخش رادیو اسپوتنیک ضمن مقایسه سازمان همکاری های شانگهای با ناتو، اعلام کرد که این سازمان بواسطه ایران گسترش خواهد یافت، در چشم انداز عضویت بلاروس قرار دارد.
در نتیجه نشست سران کشورهای عضو سازمان همکاری های شانگهای که بصورت مجازی در دهلی نو برگزار شد، روند عضویت الحاق ایران به این سازمان به پایان رسید. ولادیمیر پوتین رئیس جمهور فدراسیون روسیه در سخنرانی خود در این نشست همچنین از عضویت کامل بلاروس که فعلا در این سازمان جایگاه ناظر را دارد، حمایت کرد.
آنتون گریشانوف کارمند ارشد انستیتو مشکلات روز بین المللی آکادمی دیپلماتیک وزارت امور خارجه روسیه عضویت ایران در سازمان همکاری های شانگهای و برنامه های مربوط به عضویت کامل بلاروس در این سازمان را مورد ارزیابی قرار داد.

گریشانوف تاکید کرد: "کشورهای عضو سازمان همکاری های شانگهای عدم تمایل خود برای بازی کردن با قواعد غربی در قالب مقررات تحمیلی واشنگتن و بروکسل و تلاش ها برای منزوی کردن همان ایران و یا بلاروس را به نمایش می گذارند... یعنی اینکه کا با شرکایمان نشان می دهیم که ما دستور العمل دیگری داریم، ما کلیشه های تحمیلی آن ها را مد نظر قرار نمی دهیم... ایران در مرحله مذاکرات پویا با کشورهایی هست که عضو سازمان همکاری های شانگهای نیستند، از جمله با عربستان سعودی. ورود آن به سازمان همکاری های شانگهای اجازه سخن گفتن از گسترش نفوذ این سازمان تا فرای مرزهای قلمرویی که مرزهای کشورهای عضو آن مشخص می کنند، را میدهد... این نمادین است که دقیقا چین بود که صلح تهران و ریاض را که قبلا نمی توان آنرا تصور کرد، سازمان دهی کرد".

این کارشناس توجهات را به تفاوت ها در رویکرد سازمان همکاری های شانگهای و ناتو نسبت به روابط بین دولتی جلب کرد.

آنتون گریشانوف اظهار کرد: "سازمان همکاری های شانگهای- ساختاری است که تا حد زیادی به آینده نگاه می کند، برعکس ناتو که به گذشته و به سمت کلیشه های کهنه شده در مورد لزوم مهار روسیه و سایر مراکز قدرتی که در سایر مناطق جهان شکل گرفته اند، نگاه می کند. ما می بینیم که اینک تلاش ها برای تغییر جهت گیری ها و از جمله به سمت آسیا را شروع می کنند و اظهاراتی رد در خصوص افتتاح دفتر ناتو در توکیو مطرح می کنند. تمامی اینها بر پایه منطق تقابلی بنیان شده اند. این در حالیست که سازمان همکاری های شانگهای بعنوان یک سازمانی شکل گرفت بر همکاری، چشم انداز سازنده ایجاد شد و در مجموع این سازمان در همین مسیر هم توسعه پیدا می کند، بر خلاف ناتو و سایز پیمان های مشابه با محوریت غرب".

این کارشناس خاطر نشان کرد که علیرغم اینکه کشورهای عضو سازمان همکاری های شانگهای بصورت پوی در حوزه امنیتی همکاری می کنند و بخش قابل توجه اعضای این سازمان عضو سازمان امنیت دسته جمعی هستند، تشکیل یک بلوک نظامی مشابه ناتو را فعلا در نظر ندارند.

وی افزود: "فعلا چنین اهدافی (ایجاد یک بلوک نظامی مشابه ناتو) پیش روی قرار نگرفته اند، با احتساب مشکلاتی که از جمله بین هند و پاکستان و هند و چین وجود دارند. در مرحله کنونی هدف سازمان همکاری های شانگهای- نزدیک کردن مواضع این کشورها می باشد".

این کارشناس به حمایت واضح اعضای سازمان همکاری های شانگهای از رئیس جمهور روسیه در رویدادهای 24 ژوئن و در حین تلاش برای شورش نظامی، اشاره کرد.

گریشانوف تصریح کرد: "حمایت در قالب گفتگوی های تلفنی پرشمار رئیس جمهور روسیه با همکاران از کشورهای عضو سازمان همکاری های شانگهای و نه تنها اعضای آن، بلکه رهبران کشورهای به قول معروف اکثریت جهانی، ابراز شد. ما بعید بود که می توانستیم انتظار عکس العمل دیگری را داشته باشیم، بهرحال آنها همگی سیاستمداران طراز بالایی هستند. این کاملا قابل انتظار است، اما مهم است که آنها به وضوح این امر را ابراز کردند، بر خلاف فعالان غربی که ترجیح دادند با برخی پیش بینی ها و استدلالات عجیب صحبت کنند".

Совместное фотографирование глав стран - участниц Шанхайской организации сотрудничества - اسپوتنیک ایران  , 1920, 04.07.2023
غرب عقب نشینی می کند: آسیا اروپا را بیرون می کند
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала