گزارش و تحلیل

صندوق سرمایه گذاری در کریدور شمال_جنوب

© Sputnikصندوق سرمایه گذاری در کریدور شمال_جنوب
صندوق سرمایه گذاری در کریدور شمال_جنوب - اسپوتنیک ایران  , 1920, 04.07.2023
اشتراک
نشست سه جانبه ایران، هند و روسیه با عنوان توسعه کریدور حمل و نقل بین المللی شمال-جنوب روز ۱۳ ام‌تیر ماه ۱۴۰۲ با حضور وزیر راه و شهرسازی جمهوری اسلامی ایران، وزیر هند و دستیار رییس‌جمهور روسیه و سفرای کشورهای مختلف در تهران برگزار شد.
نشست سه جانبه ایران، هند و روسیه با عنوان توسعه کریدور حمل و نقل بین المللی شمال-جنوب امروز سه شنبه ۱۳ ام‌تیر ماه ۱۴۰۲ در هتل اسپیناس تهران با حضور وزیر راه و شهرسازی جمهوری اسلامی ایران، وزیر هند و دستیار رییس‌جمهور روسیه و سفرای کشورهای مختلف برگزار شد.
به گزارش خبرنگار اسپوتنیک در تهران مهرداد بذرپاش، وزیر راه و شهر سازی جمهوری اسلامی ایران در این زمینه گفت:
اصول حاکم بر ابتکار ایران-راه که در پیوند عمیق با مفاهیم مرتبط با کریدور شمال-جنوب هستند، شامل 8 اصل اساسی بدین شرح میباشند:
1- چندجانبهگرایی: به عبارتی حرکت به سمت همگرایی اقتصادی در حوزه کریدورها و خنثی‌سازی یکجانبه‌گرایی و تحریم‌ها
2- مشارکت جویانه: یعنی پاسخ به نیازها و تامین منافع مشترک ذی‌نفعان.
3-رویکرد همسایگی ترانزیتی: به مفهوم ایجاد فرصت‌های ترانزیتی و لجستیکی برای کشورهای همسایه و غیرهمسایه از طریق تقویت پیوندهای ترانزیتی
4- رویکرد شبکه ای: یعنی هم‌افزایی کلیه زیرساخت‌ها و تسهیلات ترانزیتی و لجستیکی ذی‌نفعان به منظور آزادسازی ظرفیت‌های بالقوه شرکای ترانزیتی
5-تسهیل گر: یعنی توجه به در هم‌تنیدگی ترانزیت، لجستیک، تجارت و امور مالی - بانکی و هماهنگ‌سازی رویه‌ها، قوانین در این حوزه‌ها
6- مبتنی بر حافظه تاریخی: به عبارتی، یادآور مناسبات تاریخی کشورها در قرن های پیشین در مراودات تجاری جهانی
7-هوشمندانه و فناورانه: یعنی،تقویت جریان‌ انتقال دانش، تجربیات و فناوری لجستیکی و ترانزیتی با تاکید بر فناوری‌های هوشمند و دیجیتال
سیدمهدی جوادی، مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی - اسپوتنیک ایران  , 1920, 15.06.2023
چندرسانه ای
پروژه های سینمایی ایران و روسیه کلید خورد + ویدئو


8- انعطاف پذیر و تاب آور: به عبارتی، حفظ کارایی و کیفیت زیرساخت‌ها و خدمات حمل‌ونقلی و لجستیکی در شرایط گوناگون
وزیر راه و شهر سازی جمهوری اسلامی ایران در راستای بهره مندی حداکثری از پنجره فرصت بیان شده جهت رونق مبادلات و توسعه مسیرهای مقرون به صرفه در جهت شمال-جنوب و مشخصاً کریدور حمل و نقل بین المللی شمال-جنوب در چارچوب مشارکتجویانه، راهبردهای اساسی زیر را پیشنهاد کرد:
1- حمایت و تشویق فعالان و بازیگران تجارت، لجستیک، حمل و نقل و ترانزیت به منظور توسعه و تقویت حمل‌ونقل ترکیبی و چندوجهی
2- استفاده از ظرفیت شورای هماهنگی کریدور شمال-جنوب به منظور همسان‌سازی سازوکارهای همکاری و پیاده سازی مفهوم پنجره واحد ترانزیت
3- استفاده از ظرفیت‌ سازمان‌های بین‌المللی و منطقه‌ای از جمله سازمان همکاری شانگهای، اتحادیه اقتصادی اوراسیا و سازمان همکاری های اقتصادی یا همان اکو
4- مدیریت یکپارچه جریان حمل‌ونقل و توسعه حمل‌ونقل فناورانه، با تاکید بر اتصال پلتفرمهای آنلاین و اشتراک‌گذاری اطلاعات و داده ها با تأکید بر امکان رصد محموله‌ها در مسیر کریدور
5- توسعه همکاری ها در حوزه بیمه های حمل ونقل و افزایش گردش پول در مبادلات و تسویه های مالی در مناسبات حمل و نقل و ترانزیتی بر اساس پیمان های پولی دوجانبه جهت دفع ریسک های مالی و رقابتی تر شدن مسیرهای کریدور شمال-جنوب
6- تعمیق همکاری های راهبردی در زمینه سرمایه گذاری مشترک در توسعه زیرساختهای کلیدی حمل و نقل و لجستیکی جهت تسریع در تکمیل و توسعه آنها
ربات سینا در راه درخشش در جهان پزشکی - اسپوتنیک ایران  , 1920, 19.06.2023
گزارش و تحلیل
موافقتنامه ایران و روسیه برای تولید مشترک ربات سینا+ ویدئو

وی افزود: نزدیک به یک ماه قبل و در سخنرانی ام در بیست و ششمین مجمع بین المللی اقتصادی در سنت پترزبورگ، ابتکار جمهوری اسلامی ایران به نام ایران-راه (IRAN-RAH) را به عنوان پنجره فرصتی برای استفاده کشورهای ذینفع و کلیه بازیگران عرصه تجارت، لجستیک و ترانزیت، از قلمروی جمهوری اسلامی ایران به عنوان سرزمین فرصت های لجستیکی و ترانزیتی مطرح و اشاره کردم که، واژه راه در زبان فارسی، همزمان هم به معنای راه و هم راه حل می باشد. لذا، ایران-راه به این معنی است که ایران، هم به عنوان راه و هم راه حل، برای پیوندهای امن، ایمن، سهل، سریع و مقرون به صرفهی اقتصادی، برای رقابت سازنده و مشارکتِ بازیگران ذینفع در عرصه ترانزیت و لجستیک نقش آفرینی خواهد نمود. بدین ترتیب، کشورهای منطقه و فرامنطقه ای این فرصت را خواهند داشت که با استفاده از مسیرها، امکانات و ظرفیتهای ایران، بخش عمده ای از مسائل ترانزیتی و لجستیک خود را حل کنند.
مهرداد بذر پاش در ادامه بیان کرد:
یادآور میشوم، از منظر تاریخی، سرزمین ایران قرن ها به عنوان گذرگاه بین قاره ای، نه تنها نقشی کلیدی در تجارت و مبادلات کالا ایفا کرده، بلکه دریچه های تعامل را میان انسان ها گشوده و فصلی با شکوه را در تاریخ بشریت رقم زده است. در این عصر طلایی، در مسیرهای باستانی که از قلمروی ایران می گذشتند، روح صلح و همکاری و سود متقابل بر مبنای تشریک مساعی نژادها، اقوام و تمدن ها و ادیان گوناگون و نیز جریان های پایدار مبادله فرهنگ، دانش و تجربه موج میزد، و این چنین شد که میراث بزرگ بشریت در این تعاملات و تبادلات شکل گرفت، که آثار باستانی به جا مانده از آن دوران، نظیر کاروانسراها، مؤید این واقعیات انکار ناپذیر است.
وی تاکید کرد:
این اصول حاکم بر ابتکار ایران-راه، کاملا همسو با مفاهیم بنیادین کریدور شمال-جنوب آزادکننده ظرفیتهای عظیم ناشی از مزیتهای متعدد نسبی و رقابتی جغرافیایی و اقتصادی میباشد . اهمّ این مزیتهای نسبی و رقابتی عبارتند از:
محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 03.07.2023
وزیر فرهنگ ایران: زمینه ارتقای تعاملات فرهنگی ایران و روسیه فراهم است
1-همجواری "کریدور شمال-جنوب"، با قطب‌های تولید و مصرف انرژی جهان
2-ایجاد ائتلاف های جدید ترانزیتی بر مبنای تجارت و توسعه زنجیره تامین نوین
3-پیوند و دسترسی کشورهای حوزه غرب آسیا، قفقاز، آسیای میانه و خلیج فارس
4-ایران به عنوان پلی با ثبات، امن، مقرون به صرفه و بهینه برای ترانزیت
5-فرصت‌های جذب سرمایه‌گذاری مشترک کشورهای ذی‌نفع در کریدور شمال-جنوب در زیرساخت‌های کلیدی
6-امکان تعریف و توسعه مسیرهای ترانزیتی ترکیبی و چند وجهی
7- امکان بهره‌گیری از ظرفیت‌های همکاری همه‌جانبه سازمان‌های منطقه‌ای
ایگور لویتین، دستیار رئیس جمهور روسیه، نقش ایران و روسیه در کریدور شمال_جنوب را پر رنگ توصیف کرد و گفت:
متاسفانه موافقتنامه ‌های دو طرفه میان نقش آفرینان این کریدور امضا می‌شود اما از آنجایی که مکانیزم واحدی برای آن وجود ندارد، اجرایی شدن آن با مشکل مواجه می‌شود.
فدراسیون روسیه بدون کشورهای عضو این کریدور ۱۵ میلیون تن ظرفیت تجارت از طریق این کریدور را دارد؛ مقدار بسیار زیادی کود و مواد غذایی در سال جاری صادر کردیم و عضو قرارداد غلات نیز هستیم.
دیدار امیرعبداللهیان و لاوروف در کیپ تاون - اسپوتنیک ایران  , 1920, 24.06.2023
وزیر خارجه ایران ابراز اطمینان کرد که روسیه از مرحله کنونی عبور خواهد کرد
وی افزود:کریدور شمال_جنوب می‌تواند یک کریدور بشردوستانه برای کشورهای فقیر باشد از آنجایی که ما به این کشورها پیشنهاد دادیم تا کود را به صورت رایگان به آنها عرضه کنیم، اکنون به واسطه تحریم‌ ها برای این کوریدور ظرفیت بسیار بالایی را متصور هستیم.
ایگور لویتین، دستیار رئیس جمهور روسیه، مهمترین لازمه ی پیشرفت تجارت در ابن کریدور را تعریف یک سیاست واحد برای تجارت عنوان کرد و اظهار داشت:
بر این باورم که مسئله اصلی مورد طرح در نشست امروز باید تعریف کردن یک چهارچوب یکسان و رسیدن به یک درک مشترک برای تمامی فعالان تجاری این کوریدور باشد.
کریدور شمال_جنوب پیچیدگی‌ های خود را دارد چرا که کشور های ترانزیتی بسیاری در آن وجود دارد و سیاست‌های گمرکی متعددی برای آن تعریف می‌شود، در این راستا باید این سیاست‌ ها یکسان شود و اظهارنامه‌های گمرکی با پلمپ الکترونیکی برای این کریدور طراحی شود.
با اظهارنامه گمرکی الکترونیکی می‌توانیم بدون بازرسی‌ های متعدد بار خود را جابجا کنیم، همچنین باید یک صندوق مشخص برای سرمایه ‌گذاری در این کریدور وجود داشته باشد.
سفیر ایران در روسیه - اسپوتنیک ایران  , 1920, 21.06.2023
سفیر ایران در روسیه: به طور جدی در حال تکمیل کریدور بزرگ شمال هستیم + ویدئو
وی تاکید کرد:نکته مهم دیگر موضوع گردشگری در این کریدور است، جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه علاقه بسیاری به گردشگری در این کریدور دارند، ویزا باید لغو شود تا شهروندان ما بتوانند ظرفیت ‌های این کریدور را به سادگی بررسی کنند و با فرهنگ یکدیگر آشنا شوند.
در حمل و نقل ریلی موانع کمتری وجود دارد، در حمل و نقل جاده‌ ای راننده‌ها مدت طولانی رانندگی می‌کنند و در جاده‌ها متوقف می‌شوند در حالیکه حمل و نقل ریلی این مانع را ندارد، بنابراین از تمامی کشورهای حوزه تقاضا دارم به کریدور ایران بپیوندند تا به هدف بالای این کوریدور برسیم.
زمان ارسال کالا از طریق ریلی بسیار کوتاه ‌تر از مسیرهای دیگر است، البته که باید به موضوع محیط زیست نیز در این حوزه توجه شو،د انتقال حجم بار در نظر گرفته شده برای کریدور ریلی از طریق جاده ای آلایندگی بسیار بیشتری دارد.
ویکرام میسری، معاون مشاور امنیت ملی جمهوری هند، در ادامه گفت: در ابتدا باید تاکید کنم هند شرکت کننده در ابتکارات و پروژه‌های مختلف در زمینه کریدور شمال_جنوب بوده و همواره متعهد بوده تا به بهترین شکل منابع خود را در اختیار اجرا کنندگان قرار دهد تا این کریدور به عالیترین شکل اجرا شود.
نقشه کریدور ریلی شمال - جنوب - اسپوتنیک ایران  , 1920, 28.04.2023
نگاه ویژه اسپوتنیک
کریدور دریای بالتیک - اقیانوس هند و افق های جدید همکاری ایران و روسیه
هند عمیقاً به بحث اتصال این کریدور اعتقاد دارد که می‌تواند به سود تمامی کشورهای منطقه باشد، پروژه ‌هایی که این اتصال را به وجود می‌آورد، در حوزه کشورهای متعددی است، اما در واقع یک پروژه تجاری است که بستری مناسب برای اتصال کشورهای حوزه را برقرار می ‌کند.
ایران و روسیه بازیگران بسیار مهمی در کریدور شمال_جنوب هستند، دو کشور باید موانع و مشکلات پروژه را توضیح دهند تا ما بتوانیم در حوزه‌هایی که توانمندیم حمایت انجام دهیم.
نکته حائز اهمیت برای ما این است که بخش خصوصی این مسیر را به مسیرهای دیگر ترجیح دهد، الزامات اولیه برای تبدیل شدن این کریدور به یک مسیر ترجیحی توسعه بنادر، موضوعات نرم افزاری و ارزیابی دستاورد ها است.
باید به جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه برای موافقت‌ نامه اخیر(اتمام خط آهن رشت آستارا)آنها تبریک گفت، این موافقتنامه قطعاً در تکمیل کریدور شمال_جنوب تاثیرگذار خواهد بود.
دولت‌ها باید در این پروژه نقش تسهیلگری ایفا کنند، اما بخش خصوصی بهره‌ ور نهایی این پروژه است و باید دولت‌ها تلاش خود را افزایش دهند تا بخش های خصوصی بتوانند در کشورهای مختلف با یکدیگر ارتباط بگیرند.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала