کارشناس روس: ورود ایران به سازمان شانگهای در روز استقلال آمریکا تصادفی نیست

© Sputnik / Zafar Khalilov /  مراجعه به بانک تصاویر Перед началом заседания Исполнительного комитета Региональной антитеррористической структуры РАТС ШОС в штаб-квартире в Ташкенте
Перед началом заседания Исполнительного комитета Региональной антитеррористической структуры РАТС ШОС в штаб-квартире в Ташкенте - اسپوتنیک ایران  , 1920, 04.07.2023
اشتراک
کارشناسان روس در گفتگو با اسپوتنیک، از چشم اندازهایی که پس از ورود رسمی ایران به سازمان همکاری شانگهای پیش روی این کشور و این سازمان باز می شود، صحبت کردند.
به گزارش اسپوتنیک، بر اساس بیانیه ای که پس از اجلاس آنلاین سازمان همکاری شانگهای در دهلی نو به تصویب رسید، ایران به عضویت کامل این سازمان در آمد.
"ویتالی دانیلوف"، مدیر مرکز تحلیل کاربردی دگرگونی های بین المللی دانشگاه دوستی مردم روسیه، دکتری علوم تاریخی، دانشیار گروه روابط بین الملل دانشگاه دوستی مردم روسیه، به اسپوتنیک گفت که این موضوع که پذیرش ایران در این سازمان در روز استقلال ایالات متحده صورت گرفت، اصلا تصادفی نیست.
وی اضافه کرد:" چهارم ژوئیه روز استقلال ایالات متحده است. و تصادفی نیست که پذیرش ایران در این تاریخ صورت می گیرد. این را رفقای ایرانی ما درخواست کردند. تقابل میان ایران و آمریکا بیش از 40 سال است که ادامه دارد و در اینجا ایران بار دیگر می خواست تاکید کند که روابط با آمریکا رابطه با کل جهان نیست. ایران تمدنی بسیار کهن و یکی از قدیمی ترین تمدن هاست. بنابراین، تاریخ آمریکا که تنها کمی بیش از 200 سال است، حق رقابت با ایران را ندارد. بنابراین، تهران واشنگتن را از گود "خارج" کرد. دهلی، مسکو و پکن، به طور کلی، به این موضوع اعتراض نکردند، زیرا ما همه با هم یک خانه چند قطبی می سازیم. پذیرش ایران در خانواده مشترک ما، در خانواده سازمان همکاری شانگهای، دستاورد و کمک بسیار بزرگی به آرمان مشترک ماست."
این کارشناس همچنین مطمئن است که پذیرش ایران در سازمان همکاری شانگهای تصمیم بسیار مهمی است: "برای روسیه، این امر اهمیت فوق العاده ای خواهد داشت. اولاً در چارچوب پروژه شمال-جنوب. واقعیت های ژئوپلیتیکی در واقع مسیرهای لجستیکی را اصلاح کرده است. کریدور حمل و نقل غرب در حال حاضر بسته است. کریدور شرقی و مسیر آزوف-دریای سیاه بیش از حد بارگذاری شده است، آنها نمی توانند با جریان کالاهای موجود کنار بیایند. در این زمینه، کریدور حمل و نقل بین المللی شمال-جنوب بسیار امیدوارکننده خواهد بود. وقتی زیرساخت های آن ایجاد شود، یک انفجار اقتصادی در تجارت بین کشورهای ما به وقوع می پیوندد. امسال، حجم حمل و نقل در طول کریدور دو برابر شده است. پتانسیل بسیار بیشتری برای رشد وجود دارد که از طریق اجرای پروژه های توسعه (به ویژه نوسازی زیرساخت های حمل و نقل و لجستیک ایران و روسیه) گسترش خواهد یافت".
همچنین "المیرا امام قلیوا"، مدرس ارشد گروه مطالعات منطقه ای خارجی، دانشکده اقتصاد جهانی و امور بین الملل، دانشکده عالی اقتصاد دانشگاه تحقیقات ملی، در گفتگو با اسپوتنیک توضیح داد:" ایران نقش مهمی در همکاری های منطقه ای ایفا می کند. در اینجا البته تمایل به تشدید روابط ایران و روسیه مهم است. به علاوه، البته حمایت چین که علیرغم فشار تحریم ها، روابط تجاری و اقتصادی نزدیکی با ایران حفظ کرد. تعامل با ایران در همان سطحی که هست ادامه خواهد داشت و با توجه به اینکه کشورهایی در حال شکل گیری هستند که تحت فشار تحریم هستند و برای توسعه همکاری ها تلاش می کنند، توسعه می یابد".
سازمان همکاری شانگهای - اسپوتنیک ایران  , 1920, 04.07.2023
ایران رسما عضو سازمان همکاری شانگهای شد + ویدیو
پوی در ادامه تاکید کرد:" پیوستن به سازمان همکاری شانگهای به ایجاد روابط تجاری و اقتصادی و گردش تجاری کمک خواهد کرد. اما اینها روندهایی هستند که از پیش آغاز شده اند. تایید پیوستن ایران به سازمان همکاری شانگهای یک گام سیاسی خواهد بود که نشان دهنده تمایل کشورهای عضو این سازمان به ادامه افزایش تعاملات با ایران است".
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала