ایران رسما عضو سازمان همکاری شانگهای شد + ویدیو

© Sputnik / Sergey Guneev /  مراجعه به بانک تصاویر سازمان همکاری شانگهای
سازمان همکاری شانگهای - اسپوتنیک ایران  , 1920, 04.07.2023
اشتراک
عضویت دائم ایران در سازمان همکاری شانگهای در نشست مجازی سران این سازمان به ریاست هند رسما اعلام شد.
به گزارش اسپوتنیک، ایران رسما عضو سازمان همکاری شانگهای شد. عضویت دائم ایران در سازمان همکاری شانگهای در نشست مجازی سران این سازمان به ریاست هند رسما اعلام شد.
ژانگ مینگ، دبیرکل سازمان همکاری شانگهای گفت: "عضویت کامل ایران در سازمان همکاری شانگهای تعامل در آن را با محتوای عملی جدید تکمیل می سازد و چشم اندازهای وسیعی را باز می کند".
ژانگ مینگ گفت: "من مطمئن هستم که مشارکت کامل ایران به همکاری سازمان همکاری شانگهای در زمینه‌های مختلف محتوای عملی جدیدی می‌دهد و چشم‌اندازهای گسترده‌ای را باز می‌کند".
وی تاکید کرد که از تلاش‌های ایران برای تحقق رویه‌های داخلی مرتبط با پیوستن به سازمان همکاری شانگهای قدردانی می‌کند و از مشارکت سازنده و موثر کشور ایران در دستور کار همکاری‌های سازمان حمایت می‌کند.
سازمان همکاری شانگهای یک سازمان بین المللی است که در سال ۲۰۰۱ تأسیس شد. این سازمان شامل کشورهای هند، قزاقستان، چین، قرقیزستان، روسیه، ایران، تاجیکستان، پاکستان و ازبکستان است. کشورهای ناظر - عبارتند از افغانستان، بلاروس و مغولستان کشورهای شریک - آذربایجان، ارمنستان، کامبوج، نپال، امارات، ترکیه و سریلانکا در اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای در شهر دوشنبه در سپتامبر ۲۰۲۱ روند پذیرش ایران در سازمان همکاری شانگهای آغاز شد و در اجلاس سمرقند در سپتامبر ۲۰۲۲ سندی مبنی بر آغاز روند پذیرش بلاروس به عضویت سازمان همکاری شانگهای به تصویب رسید.
بر اساس بیانیه دهلی نو که در پایان اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای به تصویب رسید، ایران به عضویت کامل سازمان همکاری شانگهای درآمده است.
در این سند آمده است: "کشورهای عضو بر اهمیت تاریخی پذیرش جمهوری اسلامی ایران در سازمان همکاری شانگهای به عنوان یک کشور عضو کامل تأکید کردند".
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала