گزارش و تحلیل

سوغات ارزشمند ایران برای روس ها در "هفته فرهنگ ایران در روسیه" + ویدئو

© Sputnik / Christina Kormilitsyna /  مراجعه به بانک تصاویر افتتاحیه هفته فرهنگی ایران در مسکو
افتتاحیه هفته فرهنگی ایران در مسکو - اسپوتنیک ایران  , 1920, 04.07.2023
اشتراک
اختصاصی
هفته فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در روسیه متشکل از نمایشگاه هنرهای ایرانی، اجرای ارکستر ملی و هفته فیلم، از 4 تا 8 جولای (13 تا 17 تیر 1402) در دو شهر مسکو و سن‌پترزبورگ روسیه برگزار می‌شود. این هفته با حضور وزرای فرهنگ ایران و روسیه در مجمعه ودنخا در مراسمی افتتاح شد.
به گزارش اسپوتنیک، هفته فرهنگی ایران در روسیه روز سه شنبه با حضور محمد مهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران و "اولگا لیوبیمووا" وزیر فرهنگ روسیه در مجموعه ودنخا شهر مسکو آغاز به کار کرد.
نمایشگاه هنرهای ایرانی با حضور بیش از پنجاه هنرمند ایرانی در زمینه‌های مختلف مانند بازی‌های رایانه‌ای، صنایع دستی، پارچه‌های نفیس و پوشاک سنتی و ... برپا شده است. یکی از ویژگی‌های این نمایشگاه برپایی یک سالن ویژه سیصد متری برای فرش‌های نفیس ایرانی است.
در جریان هفنه فرهنگی ایران، ارکستر ملی ایران نیز دو اجرا یکی در روز افتتاحیه در سالن مالی تاتر و یک اجرای دیگر در سن‌پترزبورگ روز پنجشنبه 6 جولای (15 تیر) در سالن کاپلا خواهد داشت. یکی از ویژگی‌های این اجراها حضور 16 نوازنده از روسیه در ترکیب با نوازندگان ایرانی است.
یکی از مهم‌ترین ویژگی های این رویداد، حضور حداکثری بانوان هنرمند ایرانی در بخش‌های مختلف است، بیش از هشتاد درصد شرکت کنندگان در این هفته فرهنگی از بانوان هستند.
محمد مهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران در مراسم افتتاحیه نمایشگاه هنری ایران در مجموعه ودنخا مسکو با تشکر از دولت روسیه و شخص وزیر فرهنگ این کشور و همچنین تلاش های سفارت ایران در روسیه گفت:" امروز ما با بیش از 50 نفر از اهالی فرهنگ و هنر ایران اسلامی به نمایندگی از جامعه بزرگ فرهنگ و هنر کشورمان در این هفته شرکت کرده ایم. ایران سرافراز با تاریخی 7 هزار ساله برای همیشه در حوزه فرهنگ و هنر درخشندگی و جاودانی داشته و هنرمندان و فرهیختگان ایرانی در همیشه تاریخ به بشریت خدمات بسیاری را ارائه کرده اند".
اسماعیلی افزود: " ایران عزیز در 1400 سال قبل با پذیرش اسلام و در 45 سال قبل با پیرزوی انقلاب اسلامی به عظمتی 100 چندان تسبت به گذشته دست پیدا کرده. حوزه فرهنگ و هنر ایران در پرنشاطترین دوره های خود قرار دارد و موج گسترده ای از شور و علاقه جوانان ایرانی در محافل فرهنگی و هنری دیده می شود".
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران تاکید کرد:" در دولت جدید آقای دکتر رئیسی نگاه ویژه ای به گسترش روابط فرهنگی با کشورهای دوست و همسایه وجود دارد. امروز به واسطه همکاری های گسترده راهبردی میان ایران و روسیه، بهترین زمان برای گسترش تعاملات فرهنگی می باشد. هنرمندان ایرانی در این چند روز تلاش دارند عظمت فرهنگ و هنر ایرانی را به اهالی روسیه نشان دهند. امیدواریم به زودی شاهد برگزاری هفته فرهنگی روسیه در ایران نیز باشیم".
همچنین در حاشیه این مراسم وزیر فرهنگ و ارشاد ایران در مصاحبه ای اختصاصی با خبرنگار اسپوتنیک در پاسخ پرسشی در مورد آنکه چه زمانی مرگز فرهنگی روسیه در ایران، مانند مرکز فرهنگی ایران در روسیه آغاز به کار می کند، گفت:" اولا از همه تشکر می کنم از دولت روسیه و وزیر فرهنگ این کشور برای برپایی چنین رویدادی. روسیه و ایران دو کشور دوست و علاقه مند به یکدیگر با میراث فرهنگی مشترک و قدمت دار هستند. بسیاری دوست ندارند که این دوستی ها ادامه داشته باشد. تلاش می کنیم این ارتباطات و دوستی ها را با برگزاری چنین رویدادهایی تعمیق ببخشیم. به خانم وزیر فرهنگ روسیه نیز آمادگی خود برای برگزاری چنین مراسمات و هفته های فرهنگی و هنری روسیه در ایران را اعلام کردم. برای گسترش تعاملات فرهنگی و هنری هیچ مانعی سر راه ایران و روسیه قرار ندارد. حسن نیت و تفاهم دوستان روس را ارج می نهیم و آماده اقدام متقابل هستیم".
محمدمهدی اسماعیلی در پاسخ به پرسش دیگر خبرنگار اسپوتنیک مبنی بر "درخواست مخاطبان روس و ایرانی برای ایجاد محتوای مشترک زبان های فارسی و روسی مانند مقالات، پادکست ها، برنامه های رادیویی و تمایل طرف ایرانی برای اجرای چنین پروژه ها و همچنین آمادگی صداوسیمای ایران برای پخش چنین برنامه هایی"، افزود:
" ما آمادگی کارهای مشترک را داریم، در هنرهای جدید و نمایشی تجربیات خوبی را کسب کرده ایم. سال گذشته یک انیمیشن در سینماهای روسیه اکران شد که با استقبال خوبی از سوی روس ها مواجه شد. ما آمادگی آن را داریم که هم از محصولات جدید خود در روسیه رونمایی کنیم و هم از محصولات روسی در ایران استفاده نماییم و در کنارش کارهای مشترک نیز انجام دهیم. امیدوارم در حوزه های فرهنگی و هنری و رسانه ای قدم های مشترک خوبی را برداریم. از آنجایی که فعالیت های رسانه ای در ایران زیر مجموعه وزارت فرهنگ می باشند، معاون مطبوعاتی وزارتخانه نیز در این سفر حضور داشته و امیدوارم که در حوزه برنامه ها و پروژه های رسانه ای مشترک با روسیه نیز گام های خوبی برداشته شود".

.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала