اولین واکنش اتحادیه اروپا به سوزاندن قرآن در سوئد

© Sputnik / Alexey Vitvitsky /  مراجعه به بانک تصاویر اتحادیه اروپا
اتحادیه اروپا - اسپوتنیک ایران  , 1920, 01.07.2023
اشتراک
اتحادیه اروپا سوزاندن قرآن در سوئد را محکوم کرد و از تشدید بیشتر آن جلوگیری کرد.
به گزارش اسپوتنیک، اتحادیه اروپا اقدام به سوزاندن قرآن در استکهلم را محکوم کرد و خواستار جلوگیری از تشدید اوضاع شد.
در بیانیه اتحادیه اروپا آمده است : اتحادیه اروپا با وزیر خارجه سوئد در محکوم کردن سوزاندن قرآن در سوئد با شدیدترین عبارات همراه می شود. این اقدام به هیچ وجه دیدگاه اتحادیه اروپا را منعکس نمی کند واکنون زمان آن است که برای حمایت از درک متقابل و متقابل گرد هم آییم.
اتحادیه اروپا همچنین وضعیت بغداد را به دقت زیر نظر دارد، جایی که روز گذشته چندین هزار عراقی در مقابل سفارت سوئد در اعتراض به سوزاندن نسخه ای از قرآن در استکهلم تجمع کردند. در این بیانیه آمده است که اتحادیه اروپا خواستار آرامش است و هرگونه حمله به نمایندگی های دیپلماتیک را محکوم می کند.
سوزاندن هر کتاب مقدس یک عمل توهین آمیز، بی احترامی و تحریک کننده است. در این بیانیه آمده است که چنین موضوعی در اروپایی که همچنان از آزادی مذهب و بیان دفاع می کند، جایی ندارد.
پیش از این، پلیس سوئد در روز 28 ژوئن، روز عید قربان، اجازه یک اقدام اعتراضی با سوزاندن قرآن در مسجد اصلی استکهلم را صادر کرد. نخست وزیر اولف هالمار کریسترسون گفت تصمیم پلیس "قانونی اما نامناسب" بوده است.
بر اساس گزارش رسانه ها، حدود 200 نفر این اقدام را تماشا کردند که برخی فریاد می زدند "خدا بزرگ است!" در اعتراض به زبان عربی، یکی از آنها پس از تلاش برای پرتاب سنگ به سمت شخصی که اقدام به سوزاندن قرآن را کرد توسط پلیس بازداشت شد. هتک حرمت و سوزاندن قرآن در استکهلم در جشن عید قربان با واکنش گسترده ای در بسیاری از کشورهای جهان مواجه شد. عراق از مقامات سوئدی خواست تا مهاجری را که مرتکب این اقدام شده بود برای محاکمهبه این کشور تحویل دهد، در حالی که روز پنجشنبه ده ها عراقی برای تظاهرات در مقابل سفارت این کشور در بغداد تجمع کردند.
ولادیمیر پوتین - اسپوتنیک ایران  , 1920, 28.06.2023
پوتین: بی احترامی به قرآن در روسیه جرم است
این حادثه از سوی ایران، الجزایر، افغانستان، مصر، اندونزی، لبنان، سوریه، ترکیه، ازبکستان، احمد ابوالغیط دبیرکل اتحادیه عرب و دبیرکل شورای همکاری کشورهای عربی خلیج فارس نیز محکوم شد. وزارت خارجه اردن و امارات سفیران سوئد را احضار کردند تا یادداشت اعتراضی به آنها ارائه کنند. وزارت خارجه روسیه اعلام کرد که مصونیت از مجازات شرکت کنندگان در این حادثه می تواند منجر به عواقب فاجعه بار غیرقابل پیش بینی شود و جامعه جهانی باید در برابر چنین اقدامات غیرقانونی مقاومت کند. ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، در جریان بازدید از مسجد باستانی جمعه در شهر دربند داغستان، گفت که بی احترامی به قرآن در روسیه برخلاف برخی از کشورها جرم است. رئیس دولت تاکید کرد که روسیه همیشه به این قوانین پایبند خواهد بود.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала