در اتحادیه اروپا از ادامه تحریم ها علیه برنامه موشکی ایران خبر دادند

CC BY 4.0 / Tasnim News Agency / موشک دوربرد و نقطه زن خیبر شکن
موشک دوربرد و نقطه زن خیبر شکن - اسپوتنیک ایران  , 1920, 29.06.2023
اشتراک
دیپلمات‌های اروپایی به ایران گفته‌اند که قصد دارند تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه برنامه موشک‌های بالستیک این کشور را اعتبار آنها در ماه اکتبر منقضی می شود، حفظ کنند.
به گزارش اسپوتنیک، این خبر را رویترز به نقل از منابع خود منتشر کرده است.
این خبرگزاری به نقل از یکی از دیپلمات‌ها گفت: "بحث‌هایی با ایرانی‌ها در جریان است تا بفهمند ما این تحریم‌ها را لغو نمی‌کنیم".
طرف‌ها در چارچوب این تحریم‌ها، از ایران می‌خواهند که موشک‌های بالستیکی که قادر به حمل سلاح هسته‌ای هستند تولید نکند. آنها همچنین تحویل برخی پهپادها به ایران یا خرید آنها از ایران را بدون مجوز شورای امنیت سازمان ملل ممنوع می کنند.
منابع نشان می‌دهند که به سه دلیل می‌خواهند تحریم‌ها را حفظ کنند: به دلیل استفاده ادعایی از پهپادهای ایرانی توسط فدراسیون روسیه، احتمال انتقال موشک‌های بالستیک تهران به مسکو و همچنین تمایل به محروم کردن ایران از مزایای معامله هسته‌ای برجام.
تلاش یک زن مسلح برای ورود به کاخ سفید در واشنگتن - اسپوتنیک ایران  , 1920, 28.06.2023
گزارش و تحلیل
آمریکا علیرغم توافق برجام، می خواست به ایران حمله نظامی کند
به گفته این دیپلمات، انریکه مورا، معاون رئیس سرویس خارجی اتحادیه اروپا، کار بر روی مبنای قانونی برای تمدید تحریم ها را آغاز کرده است. این منابع می گویند با این حال، این موضوع که نیاز به تایید همه اعضای اتحادیه اروپا دارد، هنوز توسط آنها مورد بحث قرار نگرفته است.
کشورهای غربی بارها با تاکید بر نقض قطعنامه 2231 سازمان ملل از سوی تهران، ادعا کرده اند که ایران هواپیماهای بدون سرنشین را برای عملیات نظامی در اوکراین برای روسیه تامین می کند. مسکو و تهران چنین اتهاماتی را رد کردند. نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد این گونه اتهامات را بی اساس خواند، زیرا تحریم تسلیحاتی در قطعنامه مذکور از 18 اکتبر 2020 متوقف شد و این بدان معناست که انتقال سلاح به ایران یا از ایران دیگر شامل این قطعنامه نمی شود.
بر اساس توافق هسته ای، تحریم تسلیحاتی از ایران در 18 اکتبر 2020 لغو شد. پیش از این، تحویل تسلیحات تنها با مجوز شورای امنیت سازمان ملل امکان پذیر بود.
در سال 2015، بریتانیا، آلمان، چین، روسیه، ایالات متحده، فرانسه و ایران توافق هسته‌ای امضا کردند - برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) که شامل لغو تحریم‌ها در ازای محدود کردن برنامه هسته‌ای ایران بود. در ماه می 2018، ایالات متحده تحت رهبری دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، از برجام خارج شد و تحریم ها علیه تهران را بازگرداند. در پاسخ، ایران کاهش تدریجی تعهدات خود بر اساس این توافق را اعلام کرد و از محدودیت‌های مربوط به تحقیقات هسته‌ای، سانتریفیوژها و سطح غنی‌سازی اورانیوم چشم پوشی کرد.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала