گزارش و تحلیل

آمریکا علیرغم توافق برجام، می خواست به ایران حمله نظامی کند

© Sputnik / Alexey Agaryshev /  مراجعه به بانک تصاویر تلاش یک زن مسلح برای ورود به کاخ سفید در واشنگتن
تلاش یک زن مسلح برای ورود به کاخ سفید در واشنگتن - اسپوتنیک ایران  , 1920, 28.06.2023
اشتراک
زمانی که بحث مذاکرات و توافق با آمریکا بود برخی هیاهو راه انداخته بودند که اگر با آمریکا و غرب کنار نیاییم آنها به ایران حمله نظامی خواهند کرد.
اسپوتنیک، مسکو/ برخی هم ادعا می کردند که برجام ایران را از یک حمله نظامی قطعی نجات داد.
البته بنده جزو افرادی می باشم که باور دارم گره ای را که می شود با دست باز کرد نباید با دندان باز کرد و قطعا اگر هر مساله ای را بتوان با مذاکره و دیپلماسی حل کرد، نباید به سمت جنگ رفت.
ولی چند روزی است یک فایل صوتی از ترامپ لو رفته که نشان می دهد برخی در آمریکا نقشه حمله به ایران را کشیده بودند و منتظر وقت مناسب برای انجام این حمله بودند.
در این فایل صوتی آقای ترامپ مدارک و مستندات فوق محرمانه ای را به گفتگو کننده نشان می دهد که بر اساس آن ژنرال مارک میلی فرمانده ستاد مشترک نیروهای مسلح آمریکا طرح حمله به ایران را ارائه داده و خواستار نظر رئیس جمهوری در این باره است.
جالب اینکه مارک میلی هنوز فرمانده ستاد مشترک نیروهای مسلح آمریکا می باشد (البته به زودی بازنشسته می شود)، یعنی علیرغم تغییر دولت ولی همان افرادی که در نیروهای مسلح بودند سر جای خود مانده اند و قطعا قبل از او هم همینطور بوده.
نکته قابل تأمل در این ماجرا این است که مارک میلی بعد از امضای برجام به قدرت رسیده و طرح حمله به ایران بعد از امضای برجام ریخته شده و نه قبل از آن.

بماند که لو دادن این فایل صوتی به دلیل مسایل سیاسی داخل آمریکا بوده و خوب لو دهندگان می خواستند که کارهایی برای محکم کاری محکومیت ترامپ انجام دهند اما به هر حال نکته قابل تامل این است که اگر واقعا آمریکا خود را ملزم به دیپلماسی می دانست چرا پس از امضای برجام باز هم به دنبال گزینه نظامی بوده؟

برخی برای اینکه مردم ساده لوح را گول بزنند می آیند و مسایلی مانند اینکه مثلا سپاه پاسداران انقلاب اسلامی موشکی که روی آن نوشته بود اسرائیل باید نابود شود را بهانه می کنند که دلیل خروج آمریکا از برجام بوده.
این در حالی است که هر کارشناس خبره ای به خوبی می داند اگر آنها در حمله کردن به ایران مردد بودند، همین موشک بوده.
به همان نسبت که رسانه ها به اطلاعات محرمانه دولت آمریکا می توانند دسترسی داشته باشند مراجع امنیتی واطلاعاتی می توانند دسترسی بیشتر به این منابع پیدا کنند وقطعا مراجع امنیتی و اطلاعاتی ایران آنقدر به اطلاعات درونی آمریکا اشراف داشته اند تا بدانند چه زمانی برای توافق مناسب بوده و چه زمانی برای آزمایش موشک مناسب بوده و برای خود دلیل داشته اند که روی موشک چه باید بنویسند.
همین اطلاعات لو رفته نشان می دهد که آمریکایی ها نه قبلا قابل اطمینان بودند و نه حالا قابل اعتماد هستند و اینگونه نیست که بتوان تصور کرد با یک توافق و یا حتی چندین توافق می توان از شر آنها در امان بود.
هر توافقی باشد خوب است اما باید بدانیم نباید همه تخم مرغ هایمان را در سبد توافق بگذاریم وتصور کنیم که پشتمان امن است.
تنها چیزی که می تواند امنیت ایران را تامین کند توانمندی دفاعی ایران است و اینکه ایران معادله ای ایجاد کند که بر اساس آن مقام های ارشد آمریکایی قبل از تصمیم گیری جهت همراهی با نظامیان جنگ طلب چند بار فکر کنند.
توجه داشته باشید در همه عملیات خود آمریکایی ها فقط به جاهایی حمله کرده اند که بیش از 90% شانس موفقیت داشته اند و مطمئن بودند طرف مقابل بی دفاع است اما وقتی که شک داشتند که احتمال موفقیت آنها کمتر از 50% است و یا اینکه هزینه حمله می تواند برایشان سنگین تمام شود از انجام عملیات نظامی خودداری کرده اند.
تلاش یک زن مسلح برای ورود به کاخ سفید در واشنگتن - اسپوتنیک ایران  , 1920, 27.06.2023
کارشناس: ضعف ساختاری مهمترین دلیل افشای اسناد محرمانه در آمریکاست
آنچه اسناد محرمانه فاش شده آمریکا به زبان رئیس جمهوری سابق آمریکا نشان می دهد این است که خصومت سیاست مداران آمریکایی با ایران یک خصومت ریشه دار است و اینها رویای اشغال ایران را در سر دارند و تا زمانی که این تفکر خصمانه تغییر نکند هیچ راهی جز اینکه ایران به سمت تقویت بنیه دفاعی خود برود و کاری کند مرزهای مجازی اش گسترش پیدا کند و زمینه بالا بردن هزینه برای دشمن را بالا نبرد، برای تامین موجودیت ایران وجود ندارد.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала