گزارش و تحلیل

کنعانی: آمریکا باید پاسخگوی جنایت علیه ایران باشد

© Photo / IRNA ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران
 ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران - اسپوتنیک ایران  , 1920, 26.06.2023
اشتراک
کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه ایران : تغییر رویکرد آمریکا، مقدمه ی هر گفتگویی است
در دوران ترامپ، ایالات متحده آمریکا به صورت یک جانبه از توافقنامه برجام خارج شد و تحریم‌های جدیدی را علیه جمهوری اسلامی ایران وضع کرد، پس از روی کار آمدن بایدن، گمانه‌ زنی‌ها برای بازگشت ایالات متحده به توافقنامه برجام و از سرگیری انجام وظایف این کشور در ارتباط با این توافقنامه قوت گرفت.
این در حالی است که جمهوری اسلامی ایران معتقد است ایالات متحده رویکرد خود را نسبت به ایران تغییر نداده و تا زمانی که این رویکرد تغییر نکند و حسن نیت آمریکا مشاهده نشود گفتگویی حاصل نخواهد شد.
دکتر ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، در این زمینه به خبرنگار اسپوتنیک در تهران گفت:
موضع نظام جمهوری اسلامی ایران در ارتباط با آمریکا کاملا روشن است، ما در آستانه هفته بازخوانی حقوق بشر آمریکایی هستیم، هزاران اقدام ظالمانه، خصمانه و کینه توزانه آمریکا علیه دولت و ملت جمهوری اسلامی ایران سال ها برای ما مشخص و واضح بوده.
تا زمانی که نگاه و رفتار دولت آمریکا در ارتباط با جمهوری اسلامی ایران به طور بنیادین تغییر نکرده باشد، طبیعی است که نگاه ملت و دولت ایران نسبت به آمریکا تغییر نخواهد کرد؛ مضاف بر اینکه دولت جمهوری اسلامی ایران روابط خارجی خود و تامین منافع ملی خود و ملت را به روابط با کشور خاص یا پرونده خاصی گره نزده و نخواهد زد.
در آمریکا نگران رشد احساسات طرفداری از  روسیه هستند - اسپوتنیک ایران  , 1920, 23.06.2023
کنگره آمریکا مقامات عالیرتبه دولت بایدن را در رابطه با مذاکره با ایران احضار می‌کند
وی تاکید کرد:
در ارتباط با روابط خارجی مبتنی بر مصالح و منافع ملی عمل می‌کنیم و نگاه دولت جمهوری اسلامی ایران به ویژه دولت سیزدهم ایجاد روابط متعادل و متوازن با کشورهای مختلف مبتنی بر احترام متقابل است؛ در ارتباط با دولت آمریکا هیچگاه این احترام را شاهد نبودیم و بنابراین تغییر بنیادین رفتار دولت آمریکا نسبت به جمهوری اسلامی ایران مقدمه هر نوع تغییر نگرش در طرف ایرانی خواهد بود.
دولت آمریکا در ارتباط با ملت ایران مرتکب جنایت‌های بسیاری شده و باید پاسخگوی این جنایات باشد.
سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، تبادل زندانیان و حمایت از حقوق ایرانیان در سرتاسر جهان را از وظایف وزارت امور خارجه دانست و بیان کرد:
تبادل زندانیاندر اولویت های دولت قرار گرفته و وزارت امور خارجه همواره در راستای آزادی زندانیان ایرانی تلاش لازم را انجام داده و نتایج خوبی را نیز گرفته، در ارتباط با زندانیان بی‌گناهی که توسط دولت آمریکا به بهانه های واهی بازداشت و زندانی شدند نهایت اهتمام خود را بکار بستیم.
از جمله این بهانه های واهی، دور زدن تحریم ها است که باید اعلام داشت، اصل تحریم‌های ظالمانه غیرقانونی است و بازداشت افراد برای دور زدن تحریم‌های غیرقانونی نیز یک اقدام غیرقانونی مضاعف به شمار میرود.
وی افزود:
بنابراین دولت جمهوری اسلامی ایران تلاش های لازم را از سالها قبل در دستور کار قرار داد و در مراحل مختلف تفاهماتی نیز از طریق واسطه ها انجام شد اما متاسفانه در زمان اجرا طرف آمریکایی آماده تصمیم‌گیری و اجرای نهایی تفاهمات حاصل نبود و پیگیری موضوع کماکان در دستور کار دولت جمهوری اسلامی ایران و دستگاه دیپلماسی قرار دارد.
از طریق طرف هایی که با حسن نیت در حال ایفای نقش هستند در تلاش هستیم تا آزادی شهروندان ایرانی و بازگشت آنها به خانواده‌های خود اتفاق بیفتد، در عین حال باید ببینیم آیا دولت آمریکا برای تصمیم‌گیری نهایی آمادگی لازم را دارد و قادر به تصمیم‌گیری هست یا خیر؟
آقای دکتر ناصر کنعانی ضمن تاکید بر استمرار روش های دیپلماتیک ایران برای حصول نتیجه در مذاکرات رفع تحریم ها اظهار داشت:
ما گمانه‌زنی‌های رسانه‌ای را در رابطه با مذاکرات رفع تحریم ها تایید نمی کنیم، با توجه به علاقه مندی رسانه ها به موضوعات مذاکرات رفع تحریمها روزانه شاهد اخباری هستیم که مبتنی بر اطلاعات موثقی نیست یا ناشی از موضع‌گیری‌های برخی طرف های دخیل یا غیر دخیل در مذاکرات برای جهت گیری است، جمهوری اسلامی ایران پایبند میز مذاکره بوده تا بتواند حقوق ملت ایران را حاصل کند ما در همان چهارچوب مسیر خود را ادامه خواهیم داد.
طرح دائمی شدن تحریم‌ها علیه ایران در کنگره آمریکا به رای گذشته می‌شود - اسپوتنیک ایران  , 1920, 22.06.2023
طرح دائمی شدن تحریم‌ها علیه ایران در کنگره آمریکا به رای گذشته می‌شود
وی تاکید کرد:
ما در ارتباط با موضوع مذاکرات رفع تحریم ها رویکردهای دیپلماتیک را در روش‌ها و شیوه‌های مختلف ادامه می‌دهیم، با توجه به تمایل طرف‌های اروپایی برای انجام گفتگو با جمهوری اسلامی ایران، گفتگویی میان مذاکره کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران با مذاکره کنندگان سه کشور اروپایی انجام شده، نشستی در ابوظبی انجام شد و نشستی نیز با آقای مورا ، هماهنگ کننده اتحادیه اروپا انجام شده در این ملاقات ها موضوعات مختلف و مورد علاقه ای را برای گفتگو داشتیم که یکی از این موضوعات مسیر مذاکرات رفع تحریم‌ها و روند پیشروی آن بود.
فضای مذاکرات جدی وصریح بوده و مواضع ایران واضح به طرف‌های مذاکره کننده اروپایی منتقل شده و دیدگاه‌های آنها نیز شنیده شده، ما با هدف تحرک بخشی به مذاکرات رفع تحریم و گرفتن نتیجه مطلوب از همه فرصت‌های دیپلماتیک موجود استفاده می کنیم و جدی هستیم اما باید ببینیم طرف های مقابل نیز برای ترک سیاست های غلط گذشته خود جدیت لازم را دارند یا خیر؟
بنابراین تحرکات دیپلماتیک را به منظور دستیابی به نتایج مطلوب ادامه خواهیم داد.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала