گزارش و تحلیل

همکاری های امنیتی ایران و عربستان در حوزه های آبی

وزرای خارجه ایران و عربستان
وزرای خارجه ایران و عربستان - اسپوتنیک ایران  , 1920, 17.06.2023
اشتراک
فیصل بن فرحان، وزیر خارجه عربستان ساعاتی پیش وارد ایران شد و مورد استقبال رسمی حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران قرار گرفت.
پس از توافق تهران و ریاض در پکن، اخیرا ایران سفارت، کنسولگری و دفتر نمایندگی سازمان همکاری اسلامی خود در عربستان را بازگشایی کرد و در این سفر قرار است وزیر امور خارجه عربستان سعودی، سفارت ریاض در تهران و دیگر اماکن دیپلماتیک این کشور را به طور رسمی بازگشایی کند.
این اولین سفر وزیر خارجه سعودی به تهران پس از ۷ سال قطع روابط است.
به گزارش خبرنگار اسپوتنیک در تهران حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در بیانیه ی پس از گفتگوی دو طرف با ابراز خرسندی از سفر وزیر امور خارجه عربستان سعودی به تهران گفت:
خرسندم که توانستیم پس از قریب ۱۰۰ روز از توافق پکن، در تهران با یکدیگر دیدار داشته باشیم.در این مدت سفارت و کنسولگری‌های دو کشور در تهران، ریاض، جده و مشهد بازگشایی شد و سفرای دو کشور مشخص شدند و کارهای سیاسی آنها در حال انجام است.وی افزود:
فیصل بن فرحان و امیرعبداللهیان - اسپوتنیک ایران  , 1920, 17.06.2023
وزیر خارجه عربستان سعودی وارد تهران شد + عکس
از مساعدت های عربستان سعودی از بازگشایی سفارت ایران و دفتر همکاری اسلامی ایران در جده تشکر می کنم و متقابلا ما نیز تسهیلات و زمینه‌های مورد نیاز اتباع عربستان سعودی برای سفر به ایران را آماده کردیم.
وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران افزود:
ما در خصوص اهمیت تشکیل کمیته های مشترک سیاسی، مرزی، اقتصادی و مبارزه با قاچاق مواد مخدر و همچنین همکاری در حوزه محیط زیست اتفاق نظر داریم و پس از تایید توافقات دو وزیر توسط مقامات عالی دو کشور در مسیر اجرای توافقات فی‌مابین اقدام خواهیم کرد.
خرسند هستیم که با ارتباط ایجاد شده بین ایران و عربستان هموطنانمان حجی شایسته و مناسبی را در عربستان سعودی پشت سر می‌گذارنند.
ما و عربستان در خصوص حمایت از مردم مظلوم فلسطین اتفاق نظر داشتیم.
وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران ضمن تاکید بر تفاوت نظامی گری و تامین امنیت از دیدگاه جمهوری اسلامی ایران، از همکاری های امنیت ساز در آبهای منطقه و اقیانوس های مرتبط فی ما بین جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی خبر داد.
عبداللهیان: طرح صلح پیشنهادی ایران برای سوریه به سازمان ملل ارائه می شود - اسپوتنیک ایران  , 1920, 03.02.2022
آیا گفتگو و همکاری بین ایران و عربستان ممکن است؟
پس از سخنان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، فیصل بن فرحان وزیر خارجه عربستان سعودی نیز گفت:
گفت‌وگوهای مثبت و شفافی را با آقای امیرعبداللهیان داشتیم و این دیدار در چهارچوب تکمیل توافقی که در پکن داشتیم صورت گرفته است.
ما در حال حاضر تلاش می‌کنیم که اقدامات دیپلماتیک ادامه داشته باشد و اکنون شاهدیم که سفارت و کنسولگری و دفتر نمایندگی ایران در سازمان همکاری های اسلامی بازگشایی شده و به زودی سفارت عربستان در ایران هم بازگشایی می شود.
بن فرحان ضمن تشکر از تسهیل ایران برای بازگشایی نمایندگی‌های عربستان در تهران گفت:
بازگشت روابط دو طرف به حالت طبیعی مهم است چرا که هر دو طرف بازیگران مهمی در منطقه به حساب می آیند و این روابط بر اساس اصلی از جمله احترام متقابل، عدم دخالت در امور داخلی یکدیگر و پایبندی به منشور سازمان ملل استوار است.
امیدواریم شاهد این باشیم که افق‌های همکاری دو کشور بیشتر از این باشد و منافع دو طرف را تامین کند و امیدوارم از سرگیری روابط دو کشور تاثیرات مثبتی بر کل منطقه و جهان اسلام داشته باشد که این مساله به امنیت منطقه و توسعه همکاری های اقتصادی و فرهنگی و سایر زمینه‌ها کمک می‌کند.بن فرحان در ادامه بیان کرد:
عربستان از حج امسال چقدر درآمد داشته است؟ - اسپوتنیک ایران  , 1920, 09.01.2023
عربستان تعداد زائران در ایام حج را محدود نخواهد کرد
عربستان سعودی همه امکانات و ظرفیت های خود را برای خدمت رسانی به حجاج به کار می‌بندد.وزیر خارجه عربستان اظهار داشت:
من دیداری هم با رئیس جمهور ایران خواهم داشت تا سلام گرم پادشاه و آقای بن سلمان را به ایشان ابلاغ کنم و مایل هستیم که ایشان دعوت به عربستان را پاسخ دهند.وی در ادامه گفت: سفر امروز من به تهران همزمان شده با مراسم حج و عربستان این افتخار را دارد که به عنوان خادم حرمین شریفین، خادم زائران باشد.وزیر امور خارجه عربستان در پایان خاطرنشان کرد:
عربستان همه امکانات و ظرفیت های خود را برای خدمت رسانی حجاج به کار بسته و به حجاج ایرانی هم خوش آمد می‌گوییم و امیدواریم حج آنها مورد قبول باشد.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала