ایران و روسیه بواسطه تحریم های غرب در کنار هم قرار گرفته اند

CC BY 4.0 / Tasnim News Agency / ایران و روسیه
ایران و روسیه - اسپوتنیک ایران  , 1920, 18.06.2023
اشتراک
اختصاصی
جعفری رئیس ستاد نمایشگاه اوراسیا 2023 اعلام کرد که بواسطه تحریم های غرب علیه ایران و روسیه، این دو کشور در کنار هم قرار گرفته اند.
علیرضا جعفری رئیس ستاد نمایشگاه اوراسیا 2023 در حاشیه همایش اقتصادی سن پترزبورگ به سوالات خبرنگار اسپوتنیک پاسخ داد.
با توجه به سخنان روز گذشته رئیس جمهور پوتین که روی تحریم ها و مسائل اقتصادی تاکید کرد، آیا به نظر شما تحریم های غرب روی همکاری های اقتصادی روسیه با ایران بویژه با بخش خصوصی تاثیر گذاشته است؟

سخنان روز گذشته رئیس جمهور پوتین بسیار کاربردی و دقیق بودند و ایشان به اعداد و ارقامی که سال گذشته و امسال وجود دارند، استدلال کردند و در تمامی حوزه ها اعداد و ارقام نشان می دهند که وضعیت اقتصادی روسیه نسبت سال گذشته بهتر شده است. از نظر تاثیر این تحریم ها بر روابط تجاری ایران و روسیه باید گفت که بخشی از افزایش تراز تجاری دو کشور شاید بدلیل این تحریم ها بوده اند. در دولت کنونی ایران این دیگاه وجود دارد که همکاری های منطقه ای افزایش یابند که این دیدگاه از نظر بخش خصوصی نگاهی درست می باشد.

از نظر شما برجسته ترین نکات سخنرانی رئیس جمهور پوتین چه بود؟ آیا ایران و تجار ایرانی از سخنرانی وی حمایت می کنند؟

با توجه به اینکه جنگ های معاصر، جنگ های اقتصادی می باشند و اعم سخنان آقای پوتین در حوزه اقتصادی بود. با توجه به اینکه متاسفانه کشورهای غربی تحریم ها و دلار و یورو را ابزاری برای جنگ قرار داده اند، هر چند که ما از اینکه کشورهایمان تحت تحریم باشند، خوشحال نیستیم، با این وجود کشورهای ما را کنار هم قرار گرفته اند که این از دستاوردهای این اقدام دشمنان ما می باشد.

با توجه به اینکه در آخرین روز همایش اقتصادی سن پترزبورگ هستیم، ارزیابی شما از همایش امسال چیست و دستاورد آن برای بخش خصوصی ایران چه بوده است؟

همایش امسال نسبت به همایش سال گذشته که تحت تاثیر تحریم ها بود، با رشد بسیار بالایی حتی نسبت به دوره های قبل از آن با حضور 131 کشور همراه بوده است. هیات ها، مقامات و مدیران سطح بالایی از کشورهای مختلف در این همایش حضور داشتند. از ایران نیز بخش خصوصی در این همایش حضور داشت و بخش دولتی به ریاست وزیر راه و شهرسازی در این اجلاس حضور یافتند و مذاکرات بسیار خوبی را داشتند که نتایج آن برای بخش عمومی بسیار حائز اهمیت می باشد.

با توجه به اینکه شما چندی پیش در همایش اقتصاد اسلامی در شهر کازان حضور داشتید، لطفا بفرمایید میزان مشارکت ایران در همایش ها در روسیه در سال اخیر دستخوش چه تغییراتی شده است؟

با توجه به تجربه حضور ما در نمایشگاه ها در روسیه از سال 2016، باید تاکید کنم که میزان حضور شرکت های ایرانی در نمایشگاه های روسیه طی یکسال و نیم گذشته با رشد چشمگیری داشته است که این امر با حمایت ویژه سازمان توسعه تجارت ایران و سفارت ایران در مسکو همراه بوده است.

Россия и Армения подписали на полях ПМЭФ дорожную карту о расширении сотрудничества в сфере туризма - اسپوتنیک ایران  , 1920, 17.06.2023
امضای بیش از 900 قرارداد در همایش اقتصادی بین المللی سن پترزبورگ
در حال حاضر از دیدگاه شما تجار روس با چه چالشهایی روبرو هستند و راه حل این چالشها چه می باشند؟ اولویت برای توسعه روابط تجاری جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه چه چیز می بایست باشد؟

تجار دو کشور از گذشته با چالشهایی روبرو بوده اند که امروزه برخی از آنها رفع و برخی کوچکتر شده اند. از جمله در زمینه بانکی که در چند وقت اخیر سفرهای زیادی در این خصوص صورت گرفته شده است و اگر پیام رسان های بانکی ایرانی و روسی به هم متصل شوند، بخش بزرگی از این مشکلات مرتفع خواهد شد. مشکل دیگر، مشکل حمل و نقل است که در زمینه های دریایی، ریلی و جاده ای با مشکلاتی روبرو هستیم که آنها کمتر شده اند، ولی کاملا مرتفع نشده اند. برای دستیابی به اهداف تجاری مد نظر رهبران دو کشور لازم است که این مشکلات رفع گردند.

به نظر شما مهمترین پروژه های تجاری بین ایران و روسیه در چه حوزه هایی می باشند؟

هر چند که در زمینه تجارت ایران بصورت سنتی با مواد خوراکی و خشکبار شناخته می شده است، اما ایران ظرفیت های بسیار زیادی در حوزه های مختلف از جمله مصالح ساختمانی، شرکت های دانش بنیان، نفت و گاز، مواد پتروشیمی و ... دارد. روسیه نیز در حوزه های مختلف از جمله نفت و گاز، فناوری های برتر، حفاری و ... سرآمد می باشند. حوزه های ناشناخته زیاد هستند که لازم است شناسایی شوند.

مهرداد بذرپاش، وزیر راه و شهرسازی - اسپوتنیک ایران  , 1920, 16.06.2023
وزیر راه و شهرسازی ایران: تحریم‌ها مانع اجرای پروژه‌های مشترک ایران و روسیه نمی شوند
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала